Kindlasti oled juba märganud, et viimasel ajal leiab Google'i otsingut tehes kõigepealt hoopis tehisaru koostatud vastused otse otsingutulemuste lehe algusest, kõige nähtavamalt kohalt. Isegi ühelegi lingile ei pea enam klõpsama, mõne küsimuse jaoks on vastus kohe käes. Need on Google'i AI ülevaated (AI Overviews ehk AIO), mis annavad kiirelt vastuseid ja kuigi sinu koduleht võib endiselt otsingus tänu heale SEO-le esikohtadele konkureerida, võid uuest reaalsusest siiski sootuks välja jääda. Kuidas jõuda siis tehisaru teksti sisse?
Selle aasta reaalsus on selge: kõrge koht otsingutulemustes ei võrdu enam alati hea nähtavusega. Kui AIO sinu lehte ei tsiteeri, kannatab kogu kodulehe orgaaniline liiklus oluliselt. Kuid me saame oma sisuga AI-d mõjutada, et see just meid esile tooks.
Kuidas AI-le oma sisu meelepäraseks teha?
Siin on neli lihtsat nippi, millega tasub alustada.
1. Lisa värsket sisu ja väärtust. Unusta sisutühi sissejuhatus ja keskendu kohe asjale! Loo sisu, mis pakub tõelist väärtust ja tehisaru hindab seda. Regulaarselt uuendatud sisu annab märku, et oled oma valdkonnas aktiivne ja pakud ajakohast infot.
- Võrdlustabelid aitavad klientidel teha teadlikke otsuseid, pakkudes selgeid võrdlusi toodete või teenuste vahel.
- Nišivaldkondade statistika aitab jagada ainulaadseid andmeid ja uuringutulemusi, mis tõstavad sind esile.
- Ekspertkommentaarid esitavad esile valdkonna asjatundjate arvamused ja analüüsid.
- Infograafikud: Visualiseeri keeruline info lihtsalt arusaadavate infograafikutega.
2. Ehita asjakohaseid linke. AI hindab autoriteeti. See tähendab, et olulised ei ole mitte ainult lingid suvalistelt kõrge domeenireitinguga lehtedelt, vaid just teemakohased ja usaldusväärsed lingid. Ehita linke lehtedelt, mis on sinu teemaga seotud ja pakuvad väärtust.
3. Kasuta õiget lehe struktuuri. AI vajab puhast ja loogiliselt üles ehitatud sisu, et seda mõista ja esile tuua.
- Selged alapealkirjad tähendavad HTML märgendite H1, H2, H3 jne kasutamist, et sisu oleks kergesti arusaadav nii inimestele kui masinatele.
- Skeemimärgistus (Schema markup) on nagu sinu kodulehe selge kaart AI-le.
- Kasuta spetsiaalseid teemamärgendeid (näiteks korduvad küismused - FAQ, kuidas teha - HowTo, tooted - Product), et aidata Google'i AI-l sinu andmeid paremini mõista ja esitada.
- Järjepidev brändi mainimine on endiselt oluline. Maini oma kaubamärki ja tooteid/teenuseid läbivalt, et AI oskaks sinu sisu õigesti sellega seostada.
Mis tehisintellekti kindlasti eemale peletab?
Nagu öeldud, peletavad sisutühjad algused, milles pole uut infot. Sisu, mis alustab pikalt ja ilma kohe asjast rääkimata, jätab AI külmaks, sest see peab kõige olulisemaks just alguses olevaid asju. Seega mine kohe asja juurde!
Samuti ei meeldu kunstmõistusele märksõnade liigne kuhjamine ja korduvad ankrud: see taktika on läbinähtav ja kuulub ajaloo prügikasti. AI on piisavalt tark, et mõista konteksti, mitte lihtsalt märksõnu lugeda. Keskendu kasutaja kavatsusele, mitte pelgalt märksõnadele.
Kolmas oluline peletaja on keskendumine domeenireitingule. See üksinda ei ole oluline. Tähtis on teemakohasus ja autoriteet.
Mida peaks nüüd SEO-s muutma?
Traditsiooniline SEO ei kao siiski kuhugi, aga see areneb fundamentaalselt edasi tänu AI võidukäigule. Nüüd on vaja oma kodulehte optimeerida mitte ainult traditsiooniliste otsingualgoritmide, vaid ka AI-põhiste mõistvate süsteemide jaoks, mis tõlgendavad, võtavad kokku ja esitavad infot hoopis teisiti.

Selline näeb välja Google'i AI Overview ehk tehisaru ülevaade.
AI ülevaadetesse saamine on oluline, sest aina enam otsinguid algab ja lõpeb nüüd otse AI genereeritud vastuste juures, sest otsijal polnudki rohkem midagi vaja. See aga vähendab orgaanilist liiklust sinu kodulehele. Sellepärast on ülioluline, et sinu sisu oleks piisavalt struktureeritud ja autoriteetne, et tehisaru seda oma kokkuvõtetesse kaasaks ja sinu brändi võimalusel mainiks.
Fookus SEO-s nihkub seega märksõnadelt kasutaja kavatsuste aimamisele: Google'i AI toega algoritmid keskenduvad vähem täpsetele märksõnadele ja rohkem kasutaja soovide, konteksti ning sisu usaldusväärsuse mõistmisele. See tähendab, et SEO strateegiad peavad nüüd pigem vastama kasutaja võimalikele küsimustele selgelt ja näitama üles asjatundlikkust, autoriteeti ja usaldusväärsust (see on E-E-A-T ehk Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness).
Võiksid oma kodulehe sisu vaadata pilguga, kas see annab piisavalt lühikesed, hästi organiseeritud vastuseid levinud küsimustele. need võiksid isegi kodulehel olemas olla loetelude või tabelitena.
AI-algoritmid premeerivad üha enam ka sellist sisu, mis sisaldab kontrollitavaid fakte, viiteid ja valdkonna asjatundlikkust. Üldine või toetamata sisu jääb AI-põhiste otsingufunktsioonide poolt tõenäolisemalt tähelepanuta.
Võtta nüüd omaks uued sisu formaadid: optimeeri kodulehe vestluse põhiste päringute, aga ka häälotsingu ja mitme formaadiga sisu (tekst, video, tabelid) jaoks, kuna AI-süsteemid hindavad neid üha enam.
Kiire AI-optimeerimise kontrollnimekiri
Et AI otsingumootorid ja agendid sinu sisu leiaksid ja kasutaksid, pead tegema enamat kui traditsiooniline SEO. AI-süsteemid töötlevad infot senisest erinevalt.
Siin on mõned olulised optimeerimised, mis aitaksid sinu kodulehel AI-ajastul nähtavaks jääda.
- Tee sisu ligipääsetavaks: kasuta puhast HTML-i ja head struktuuri.
- Luba AI-roboteid kodulehele ligi robots.txt faili kirjetes ja tulemüüri reeglites.
- Edasta sisu kiiresti: peamine info peaks olema lehe HTML-i alguses.
- Kasuta semantilist märgistust ja metaandmeid.
- Loo llms.txt fail, mis on uus tehisintellektile keskendunud standard – lihtteksti või markdown-vormingus fail, mis paigutatakse veebisaidi juurkataloogi (nt firmanimi.ee/llms.txt). Selle peamine eesmärk on aidata suurtel keelemudelitel (LLM-idel), nagu ChatGPT, Google Gemini, Claude ja Perplexity veebisaidi sisu paremini mõista ja selles navigeerida.
- Kontrolli oma sisu AI-nähtavust.
Kiirus ja lihtsus on nüüd veel kriitilisema tähtsusega
Paljudel AI-süsteemidel on kodulehtedelt sisu allalaadimiseks väga lühikesed ajapiirangud (1-5 sekundit). Seega pead eeldama, et pikk tekst võidakse pärast ajapiirangu möödumist ära kärpida või sootuks lugemata jätta. Anna kõige olulisem sisu välja nii kiiresti kui võimalik, ideaalis alla ühe sekundiga. Parim viis selleks on hoida oluline sisu lehe HTML-i alguses.
Paljud tehisaru jaoks andmeid koguvad robotid ei käsitle JavaScripti koodi hästi, kui üldse. Loogiline sisu struktuur lihtsas HTML-is on aga neile ideaalne. Seega kasuta selgeid meta-andmeid ja semantilist märgistust. Siia alla kuuluvad
- SEO-märgendid <title>, <meta description> ja <meta keywords>,
- OpenGraphi märgendid, mis parandavad eelvaateid AI otsingutulemustes,
- Schema.org märgistus: kasuta JSON-LD-d struktureeritud andmete jaoks,
- Õige pealkirjastruktuur: H1-H6 elemendid alapealkirjades,
- semantilised elemendid: <article>, <section> ja <nav>.
Tehisaru robotite blokeerimine võib teha sind nähtamatuks
AI-agentide maailmas võib liiga agressiivne bottide tõrjumine sind otsingutulemustest täielikult ära lõigata. Isegi Cloudflare ja AWS WAF võivad halvasti mõjuda. Selle asemel on hea nipp lubada ligipääs suurematele USA andmekeskuste IP-vahemikele. Samuti väldi "Loe edasi" nuppe või mitmeleheküljelisi artikleid – hoia sisu võimalusel vaid ühel lehel.
Mõned AI robotid koguvad veebidest lihtsalt treeningandmeid, teised aga reaalajas sisu. Näiteks perplexity võib otsida võimalikult värsket sisu, et seda kohe otsingutulemustes esitada. Seega võib olla vaja erinevaid tegevusi mõlema jaoks.
Võid oma robots.txt failis lubada AI otsingu ja agentide kasutamise, kuid keelata AI treeningandmete kogumise.
AI-otsingu jaoks optimeerimine on praegu pidevalt muutuv protsess, kuna tegemist on üsna uue nähtusega. Tehisaru agendid pole veel kaugeltki täiuslikud ja arenevad kiiresti. Praegu näeme veel palju ebaefektiivsust, kuid see olukord paraneb iga päevaga. Oluline on kohaneda ja püsida kursis viimaste arengutega.