Veebitegija Erik Ehasoo selgitab, mis on maandumisleht ning mida seda kasutades tähele panna

Kirjutasime sel nädalal sellest, kuidas teha veebilehte nii, et sellest eelnevalt midagi ei tea. Artiklis rääkisime põgusalt ka maandumislehtedest ning nende kasutamisest. Selleks, et maandumislehtedest ning nende olemusest paremat ülevaadet saada, vestlesime mobiilse äri strateegi Rubik's Solutionsi partneri Erik Ehasooga, kes on ka Veebimajutuse teenusepartner.

Mis asi maandumisleht täpselt on?

Maandumisleht oma algses, tehnilises tähenduses on see leht, kuhu külastaja esimesena satub. Paljude kodulehtede puhul võib see olla esileht, kuid kuna väga palju kasutajaid tuleb läbi otsingumootori, siis aina tihedamini ei ole esileht esimene leht kust inimene lehele siseneb. Aina enam püüavad turundajad valida ja suunata, kuhu kasutaja esimesena satub, et see oleks võimalikult täpselt selline, mida inimene otsib.  Esileht on tihti liiga üldine.

Sellest edasiarendusena püütakse aina enam luua maandumislehti, mis rahuldavad külastaja konkreetset ühte soovi ning eemaldatud on kogu muu info, mis seda eesmärki ei täida. Turunduses on maandumislehed muutunud pigem minimalistlikuks üheleheliseks, mis täidavad vaid ühte väga konkreetset ülesannet ning kõik muu info nagu menüüd ja üldinfo on sellelt eemaldatud.

Mis on lihtsa maandumislehe eelised võrreldes teist tüüpi kujundustega?

Maandumisleht peab olema väga fokuseeritud ning selle vajadus on tulnud klientide ja külastajate soovist saada täpselt seda infot, mida nad otsivad ning seda kõike võimalikult kiiresti. See tähendab seda, et maandumislehel ei tohiks olla võimalik teha mitte midagi muud kui vaid seda, mille jaoks see loodud on. Seega hea maandumisleht on minimalistlik, kiire, fokuseeritud ning täielikult kasutajakeskne. Kasutajat ei huvita üldiselt ettevõtte ajalugu, visioon ja muu, ta tahab leida oma probleemile võimalikult kiirelt ja mugavalt parima lahenduse.

Millistel puhkudel tuleks veebilehte kujundades eelistada maandumislehte ning millal klassikalist lehte?

Maandumislehtede levik on mõjutanud palju ka traditsiooniliste veebilehtede kujundust, näiteks on muutunud populaarseks niiöelda ühelehelised veebilehed, kus kogu leht ongi ühel lehel, kusagile ei pea vajutama ja piisab vaid lehe läbi sirvimisest. Seetõttu on maandumislehe ja hea traditsioonilise lehe vaheline piir läinud hägusamaks ning selleks on hea põhjus. Nimelt enamus ettevõtete kodulehed peaksidki täitma vaid ühte eesmärki.

Näiteks treilereid müüva ettevõtte kodulehe eesmärk peaks olema treilereid müüa, konsultatsioonifirma kodulehe eesmärk peaks olema konsultatsiooni müüa. Ei midagi enamat.  Kodulehele ei tasu panna asju, mis seda eesmärki ei täida ning need, mis seda eesmärki täidavad kaudselt, näiteks väga tehniline taustainfo, tuleks disainis panna tahaplaanile, et selleni jõuaksid vaid need üksikud, kes on asjast väga huvitatud. Samal ajal tuleb teha võimalikult lihtsaks tavakasutajate teekond: iga asi, mis takistab näiteks pitsarestorani kodulehelt pitsa tellimist, tuleks ära kaotada või ära peita.

Seega mina soovitan enamusel ettevõtetel võtta väga palju eeskuju maandumislehtedest ja luua ka oma ettevõttele võimalikult maandumislehe sarnane leht. Traditsioonilisemad lehed tasub luua suurematel ettevõtetel, kellel on palju erinevaid harusid, tooteid ning kategooriaid. Sellised ettevõtted kasutavad aga üldiselt ka ise maandumislehti ning loovad igale oma tootele või kampaaniale eraldi maandumislehed. Seda ikka selleks, et iga klient leiaks võimalikult mugavalt omale sobiva lahenduse. Kui klient otsib omale uut pesumasinat, ei tasu talle pakkuda autojuppe või muruniidukit, isegi kui pakutud niiduk talle meeldib tähendab see seda, et ta lahkub oma alglehelt ja lõpuks ei osta ilmselt antud ettevõttelt kumbagi. Lisateenuseid tasub kliendile pakkuda alles siis, kui ta on esimese ostu või eesmärgi täitnud. Kui pesumasin ostetud, alles siis tasub hakata pakkuma näiteks kuivatit.

Kas on mõttekam maandumisleht nullist üles ehitada või kasutada valmis toorikut?

Tänapäeval ei tasu veebis midagi päris ise nullist üles ehitada, kõige jaoks on olemas häid lahendusi ja platvorme. Kes on IT-ga rohkem sina peal, saab kasutada toorikuid, kus on võimalik ise lihtsalt koodi muuta ja kohandada täpselt oma vajadustele sobivaks näiteks Bootstrap platvormi. Kes on koodiga vähem sina peal, saab kasutada platvorme, kus kogu asi on tehtud väga lihtsaks ning sobivad jupid saab lihtsalt kokku panna näiteks tööriistadega, mis eelmises posituses välja toodud.

Mida tuleks maandumislehte kasutades kindlasti tähele panna?

Maandumislehe loomisel tasub kindlasti jälgida, et see täidaks vaid ühte eesmärki ning seejuures peab see täitma kasutaja või kliendi ühte eesmärki mitte lehe looja eesmärki. Kõige tüüpilisem viga, mida maandumislehtede loomisel tehakse, ongi see, et ei mõelda kasutaja huvidele, vaid mõeldaks enda huvidele.

Kui eesmärk on osta pitsa, siis peab kogu leht selle eesmärgi ümber keerlema. Inimesed ei taha lugeda ettevõtte ajaloo kohta või tema töökeskkonna kohta. Kuigi lehe loojale võib tunduda kasulik koguda kõigilt oma klientidelt võimalikult palju infot, siis ei lähe see kindlasti kokku kliendi huvidega. Ta tahab jagada vaid seda infot, mis on absoluutselt kohustuslik toote tellimiseks, kui ettevõte küsib rohkem, on asi kahtlane ja klient läheb teisele lehele.

Kuigi ettevõtjale võib tunduda mugavam ja odavam teha koduleht, mis ei ole mobiilisõbralik, siis kasutajale see ei sobi. Kui ta tahab kiirelt osta ettevõtte toote, ise näiteks tänaval olles, ei hakka ta vaeva nägema lehtedega, mis tema seadmes ei toimi.

Kuidas teha kindlaks, et maandumislehel kõik oluline ikka olemas oleks?

Kui maandumislehe looja on ehitanud üles lehe, mis tema meelest selgelt lahendab ühe kliendi probleemi, siis järgmise sammuna tasub seda testida. Testimine on imeline vahend, et oma maandumislehte, oma toodet ja lõpuks kogu oma äri paremaks luua.

See ei võta palju aega ning ei maksa midagi. Ometi on see miski, mida enamus kodulehtede ja maandumislehtede loojaid kunagi ei tee. Lihtsa testimise käigus, mil klient teeb maandumislehel või kodulehel klienditeekonna läbi, on võimalik väga palju õppida sellest, kuidas kliendid lehte kasutavad, kuidas toodet mõistavad, kuidas eeldavad suhtlust ettevõttega ja palju muud. Nendest testimisest on võimalik väga palju õppida mitte ainult maandumislehe, vaid kogu oma ettevõtte kohta.

Kusjuures asjad, mida klient maandumislehel isegi ei vaadanud või tekitasid lausa takistusi, tuleb lehelt maha võtta või võimalikult ära peita. Need on üleliigsed. Maandumislehele sobivad vaid ja ainult need asjad, mis täidavad ja toetavad lehe ühte peamist eesmärki. Kui klient ei ole nõus ostma toodet ilma rahulolevate klientide tsitaatidele ja veenmiseta, siis tasub neid panna, kuid kui tegemist on kliendi jaoks juba tuttava ja tuntud brändiga, siis suure tõenäosusega on sellised asjad üleliigsed.

Tooge palun mõni hea ja mõni halb näide maandumislehe kujundusest.

Kui aus olla, siis on Eestist raske leida häid näiteid, enamus ettevõtteid omavad ühte üldist veebilehte, kuhu panevad kõik oma tooted ja info kokku. Halbu näiteid on siit lihtne leida, näiteks kui panen Google’I  otsingusse "arvuti ost" või "arvuti", tulevad ette veebikaubamajad, kus on väga palju infot, mis minu eesmärki arvestades on täiesti ebaoluline. Paljud pakuvad arvuti asemel esimesena hoopis arvutijuppe.

Lehed on nii kirjud, et silmal võtab aega, et leida see, mida otsitakse. Kõikidel lehtedel on juures ka lisamenüüd nagu kontakt ja tööpakkumised, mitmetel on lausa reklaambännerid, mis häirivad selgelt kasutajat tema ühel konkreetsel eesmärgil osta arvuti. Mõnel lehel pole alguses isegi arvutit näha, vaid selleks tuleb liikuda allapoole, mürast eemale.

Kui ettevõte on juba otsustanud kulutada raha Google’is oma toote või tootegrupi reklaamimisele, peaks maandumislehed või maandumislehele omased ideed olema suisa kohustuslikud. Milleks raisata raha?

Hea näitena võib välja tuua globaalse turundusettevõtte Mindvalley, kes on igale oma tootele loonud eraldi maandumislehe. 

Kui inimene otsib internetis omale vastavat kursust, siis satub ta mõnele sellisele lehele. See on üles ehitatud vaid ühele eesmärgile, panna kasutaja tegema esimene registreerimine näiteks nende kursusele. Lehelt on ära kaotatud kõik üleliigne, puuduvad menüü nupud, viited või reklaamid teistele teenustele, sõnagi ei räägita ettevõttest, vaid kogu leht on suunatud vaid ühe konkreetse toote müümisele ja selgitamisele kliendile. Neile külastajatele, kes juba teavad asjast, avaneb võimalus end kirja panna üsna lehe alguses, neile, kes vajavad veenmist, on lisatud kõik vajalik info ning kutse registreerima on uuesti lehe lõpus.

Mindvalley eesmärk antud lehel on saada kasutaja e-postiaadress, et temaga siis juba personaalsemalt müügitööd jätkata. Selleks, et seda saada, antakse ka märkimisväärne motivaator: tasuta kursus. Kogu kliendi teekond on põhjalikult läbi mõeldud ning igal sammul antakse piisavalt motivatsiooni, et jätkata lõpuks ka tasuliste teenustega.

Algne artikkel avaldati Geenius.ee lehel meie blogis.

Jaga
Nõuandja

Uudised, õpetused ja kavalad veebinipid. Otse meilile.

Liitu meie nädalakirjaga, et näha uudiseid, õpetusi ja nippe esimesena