Värvipsühholoogia - kas lihtsalt posimine või oluline asi kodulehe värvide valimisel?

On mitmeid müügitehnikaid, mis rõhuvad inimese alateadvusele ja närvisüsteemile, samuti leidub teadusuuringuid, mis räägivad inimpsüühikale mõjuvatest helidest ja värvidest.

Mõnikord on see seotud servapidi ka alternatiivteadustega, kuid mis on värvipsühholoogia?
Kas täiesti tõsine teadus ja ehk võib meile ka üht-teist kasulikku soovitada kodulehe värvide valikul?

Enamus suuri ärisid soovivad oma brändi siduda mõne kindla teistest eristuva värviga, et samas valdkonnas tegutsejaid oleks võimalik ära tunda juba silmanurgast vaid kasutatava värvi järgi, enne kui inimene muid asju märkab. Nii on see telekomis, kütuseäris, meedias ja ka näiteks autotootmises.

Kodulehe värvi valikul on üldiselt hea see kujundada brändi värvidele vastavalt, aga kui logo jaoks on kasutusel mõni liiga ere ja silmatorkav toon, siis kogu veebi jaoks seda kasutades võib tulemuseks olla liiga silmi väsitav lahendus. Seega lihtsat lahendust - võtta logo põhivärv - ei saa iga kord kasutada. Siis tuleb leida kas sarnane või äratuntav värvilahendus.

Kodulehe värvi meeldimine sõltub külastajatest

Mitmed uuringud on näidanud, et värvide osas pole kogu inimkonnal ühesugust tunnetust. See sõltub inimeste vanusest, kultuuriruumist, soost, meeleolust ja paljudest muudest mõjutajatest. Kuid siiski on toone, mille mõju on suurele osale inimestest ühesugune. Ja on ka neid värve, mida tõlgendatakse üsna erinevalt.

Alustame ühisosast - värvist, mis on mõistetav peaaegu kõigile ühtemoodi.

Mida teha sinisega?

Rahu, stabiilsus ja töökindlus on sinised, ütleb värvipsühholoogia. Seega võib sinise võtta kasutusele neil puhkudel, kus nimetatud omadused on kõige olulisemad. Juhul, kui keegi samas valdkonnas juba tegutseb sinise brändina, peaks kaaluma selgelt eristuvat muud tooni.

Sinine lisab usaldusväärsust ja on paljude suurte tuntud veebisaitide värviks. See on väga levinud värv.

Natuke stereotüüpe - mida värvid tähendavad?

Värvide tähenduse kohta on tehtud mitmeid uurimistöid ja nende metoodika on üsna lihtne - inimestelt lihtsalt küsitakse, mis neil seostub erinevate värvidega ja kõige enam korduvad vastused annavadki neile tähenduse.

Siin on mõned värvidega seotud ühised tunded:

Milliseid värvipaare valida?

Nii sisekujundajad, kunstnikud kui ka disainerid ja veebikujundajad teavad, millised värvid sobivad hästi kokku ja millised mitte. Tavaliselt kasutatakse värvide kokkusobivuse hindamiseks "värviratast", kuhu kantud värvidest üksteisest kõige kaugemad paarid sobivad kõige paremini.

Värviratas näeb välja selline:

Joonis Wikipediast, (CC) DanPMK

Loe lisaks ka neist allikatest:

Jaga
Nõuandja