Domeeninime valimine on üks olulisemaid samme oma uue äri või projekti käivitamisel digimaailmas. Samal ajal on sellega seotud ka palju eksiarvamusi ja vananenud uskumusi, mis võivad sind segadusse ajada.
Vaatame üle mõned kõige rohkem levinud müüdid ja toome selguse majja, mis on tõsi ja mis mitte.
Müüt 1: .com on SEO jaoks hädavajalik
Paljud usuvad, et kõige parem valik otsingumootorites ettepoole saamiseks on .com laiendiga rahvusvaheline domeen. Kuid kas see on otsingumootorite jaoks parim valik?
Tegelikult kinnitab ka Google ise, et uued gTLD-d (ehk generic top-level domains, geneerilised tippdomeenid) on võrdväärdsed traditsiooniliste gTLD-dega nagu .ee ja .org jt. SEO-d mõjutavad eelkõige sinu veebilehe sisu ja kasutajakogemus, mitte domeeni lõpp. Seega kui oled Eesti firma, võid rahus registreerida endale kõigepealt .ee domeeni, kuid igaks juhuks pole paha tuleviku jaoks reserveerida ka .eu ja .com või muu gTLD, kui see on vaba, et vältida sama nime sattumist kellegi teise kätte.
Müüt 2: domeeninime registreerimine on kallis
Paljud usuvad, et domeeninime registreerimine nõuab korralikku rahalist investeeringut. Siiski saab osasid domeene sageli registreerida juba alla kuue euro eest aastas, .ee domeen aga näiteks maksab praegu, 2025. aasta alguses 7,25 eurot.
Seega on need üsna taskukohased nii üksikisikutele kui ka ettevõtetele.
Proovi 3 kuud tasuta majutusteenust ja soeta .ee domeen aastaks vaid 1€ eest!
Müüt 3: inimesed ei usalda uusi gTLD-sid
Uuringud näitavad, et tarbijad on uute tippdomeenide osas esialgu külmema hoiakuga. Kuid see on rohkem seotud külastatava lehe turvalisuse ja disainiga.
Kui sait näeb täiesti usaldusväärne ja turvaline välja, tunneb ligi pool kasutajatest end seal mugavalt vaatamata sellele, kas kasutatakse mõnda uut ja seni veel vähem tuttavat tippdomeeni, nagu näiteks .ai vms.
Müüt 4: .com domeenide aeg on läbi saamas
Kuigi uued gTLD-d koguvad populaarsust ja on ka neid, kes arvavad, et need näiteks ettevõtte tegevusala vihjavad laiendid saavad tulevikus domineerivaks, on .com endiselt turuliider - 39% domeenidest on registreeritud just .com lõpuga ja see osakaal kasvab endiselt. Seega .com ei kao niipea, kuigi probleemiks võib saada, et enamus soovituid nimekujusid on juba ära võetud. Siis peab vaatama ka muude domeenilaiendite poole.
Müüt 5: domeeni saab alati hiljem ära muuta
Tehniliselt on see võimalik, kuid Google hoiatab, et domeenivahetus võib otsingutulemustes palju aega võtta.
Lisaks ootavad kasutajad, et meiliaadressid ja lingid oleksid pikemat aega kehtivad. Seega on soovitatav valida kohe domeen, mis sobib kasutamiseks pikema aja jooksul.
Müüt 6: tuntud brändid ei kasuta uusi gTLD-sid
Paljud suured ja tuntud ettevõtted kasutavad tegelikult uusi domeene. Kasvõi Eesti enda Starship on xyz laiendiga, Microsoft kasutab .tech, Barclays ja BNP Paribas on loonud enda bränditud domeenid ning kinnisvarafirmad eelistavad .estate laiendit. Uus kasvav trend on tehisaru firmade .ai tippdomeen, nagu näiteks deepmind.ai või perplexity.ai. See näitab, et uued domeenid on turul edukad ja nende kasutamine ei tee kahju.
Müüt 7: .fm on ainult raadiole, .tv televisioonile, .dj muusikale
Tegelikult on need riikide koodidega TLD-d: .fm kuulub Mikroneesiale, .tv Tuvalule ja .dj Djiboutile. Need domeenid on lihtsalt leidnud kasutust vastava valdkonna loovettevõtete poolt, kes otsivad meeldejäävaid nimesid. Nii on ka Eesti .ee saanud rakenduse näiteks mõnedes nimeosades nagu fr.ee, tr.ee jne.
Müüt 8: domeeninime registreerimine on väga keeruline
Vastupidiselt levinud arvamusele on domeeninime registreerimine ülilihtne ja selle saab erinevate registripidajate kaudu lõpule viia vaid mõne minutiga. Need platvormid pakuvad tavaliselt kasutajasõbralikke otsingutööriistu, mis aitavad saadaolevaid nimesid kiiresti üles leida ning siis registreerida. Enamasti leiab ühe teenusepakkuja juurest pea kõik vajalikud tioppdomeenid.
Kolimine oma domeeniga ühe teenusepakkuja juurest teise juurde on samuti väga lihtne.
Müüt 9: domeeninime on vaja ainult siis, kui sul on veebileht
Tegelikult registreerivad paljud inimesed domeeninimesid ka oma kaubamärgi kaitsmiseks või edaspidiseks kasutamiseks, näiteks professionaalsete e-posti aadresside loomiseks või sotsiaalmeedia profiilidele ümbersuunamiseks.
Müüt 10: domeeninime registreerimine võrdub omandiõigusega
Levinud valearusaam on see, et domeeninime registreerimine annab püsiva omandiõiguse ja kaubamärk jäetakse sellepärast isegi registreerimata. Tegelikult toimib domeeni registreerimine tellimismudelil: domeeni õiguste säilitamiseks peab oma registreerimist perioodiliselt (tavaliselt kord aastas) uuendama. Kui uuendamine ebaõnnestub, võib selle domeeni registreerida keegi teine. Kui on registreeritud samanimeline kaubamärk või kui samal domeeniaadressil on püsivalt tegutsenud sama ettevõte, on võimalik küll domeenivaidluskomsijonis oma domeen tagasi saada, kuid see pole garanteeritud, võtab aega ja raha.
Müüt 11: nn premium domeenid on alati hea investeering
Näiteid pole vaja kaugelt otsida: mingi valdkonna teada-tuntud sõna sisaldav domeen maksab miljoneid. Kõige kallim domeeninimi, mis kunagi müüdud, on CarInsurance.com, mis osteti 2019. aastal koguni 49,7 miljoni dollari eest. Insurance.com müüdi 2020. aastal 35,6 miljoni dollari eest, VacationRentals.com 2007. aastal 35 miljoni dollari eest, Voice.com 2019. aastal 30 miljoni ja Chat.com 2023. aastal 15,5 miljoni dollari eest, mis näitab aina kasvavat nõudlust suhtlusega seotud domeenide järele.
Kuigi tuntud ja ihaldatud domeeniaadressid võivad oma potentsiaalse edasimüügiväärtuse tõttu tunduda atraktiivsed, kaasnevad nendega sageli suured kulud ja võimalikud pärandiprobleemid, mis võivad uute omanike jaoks nende kasulikkust vähendada.
Müüt 12: kui domeen on saadaval, on see ainulaadne
See, et domeen on saadaval, ei taga, et see on ka ainulaadne või et selle nime puhul ei ole kaubamärke ja õiguslikke konflikte. Võib esineda sarnaseid nimesid, mis võivad põhjustada kaubamärgiprobleeme, seega on enne registreerimist vaja teha põhjalikum uurimistöö kui vaid vaba domeeni otsimine.
Kokkuvõtteks aitab nendest müütidest aru saamine teha mõistlikke otsuseid domeeninime registreerimisel ja saab vältida võimalikke lõkse oma veebipõhise kohaloleku loomisel. Domeeni valik ei pea olema keeruline, ka uued gTLD-d on täiesti konkurentsivõimelised ja võivad pakkuda unikaalseid võimalusi oma brändi tuntuks tegemisel. Keskendu kvaliteedile, turvalisusele ja kasutajakogemusele ning su domeen saab olema edukaks olenemata selle lõpust ja algus