Põhjalik juhend, kuidas teha SEO-d ehk milliste võtetega oma veebilehte optimeerida

SEO, Search Engine Optimization ehk kodulehe optimeerimine otsimootori tulemustele on ilmselgelt hädavajalik, kui soovid oma veebilehega Google`is ja teistes otsingumootorites konkureerida. Otsingutulemuste esimene positsioon saab endale 32% klikkidest ja enam kui 99% Google`i kasutajatest ei vaevu isegi esimesest leheküljest kaugemale vaatama. Seega kui sind esimese kümne seas ei ole, siis jääd sa paljudest võimalikest klientidest lihtsalt ilma.

Kuidas otsingumootorid töötavad

Otsimootor on nagu tark intellekt, kes kõnnib mööda digiandmekogu. Trükkides otsingumootorisse päringu, käivitub selles algoritm, mis käib läbi kõik indekseeritud lehed ja kuvab sinu päringule kõige asjakohasemad vasted, üritades selle juures arvesse võtta nii sinu küsimust kui ka selle konteksti.

Asjakohaste vastuste pakkumisel lähtub algoritm näiteks sinu asukohast, seadistustest, päringus sisalduvatest sõnadest ning võimalikke vasteid andvate veebilehtede kiirusest, usaldusväärsusest ja autoriteetsusest. Tulemuseks kuvab algoritm vasteid, mis on tema hinnangul kõige väärtuslikumad.

Mida teeb SEO

Lihtsustatult öeldes aitab SEO ehk veebilehe optimeerimine otsimootorit veenda, et sinu lehel olev sisu on asjakohane, usaldusväärne ja väärtuslik, seega otsingumootorisse päringu sisestanud kasutajale kuvamist väärt.

Millest otsingutulemuste positsioon sõltub

Iseenesest on tegu terve teadusega, mis aitab lahti mõtestada, kuidas Google käitub ja kuidas Google`it veebilehe esimeste seas kuvamises mõjutada. Samas pole Google ega ka teised otsimootorid kunagi kõiki parameetreid avaldanud, mille põhjal nad otsingutulemusi järjestavad. Küll aga on teada mõned konkreetsed faktorid, mis positsioone mõjutavad.

Nendeks on:

Kodulehe optimeerimise strateegiad on paljuski seotud sellega, milliseid algoritme otsingumootorid rakendavad – ja mida targemaks saab algoritm, seda targemat ja läbipaistvamat käitumist eeldab see sinult veebilehe omanikuna.

Näiteks kui sa oled ostnud endale backlinke või tegelenud muu sellise jamaga, siis võib see lõppeda sellega, et Google näeb sinu pettuse läbi, su leht tunnistatakse spämmiks ning võetakse otsingutulemustest maha. Ei ole just meeldiv variant, niisiis ei soovita sul seda proovida.

Milliste märksõnadega Google´is konkureerida

Igasugune veebilehe optimeerimine saab alguse märksõnade valikust, millega sa soovid Google´is esile tulla. Õigeid märksõnu aitab leida näiteks Google Keyword Planner. Teine hea tööriist on Google Trends, mis näitab ära, kas sind huvitav märksõna on otsingutes pigem tõusev või langev trend.

Märksõna valiku juures pead arvestama, et kui valid peamiseks märksõnaks oma valdkonna üldnimetuse või mõne muu üldise märksõna, siis võib juhtuda, et konkurents on nii tugev, et niisama otsitulemustes ette ei saa. Sellised märksõnad on näiteks kohvik, restoran, hotell, puhkemaja, aga ka raamatupidaja, turundusagentuur, mööbel, lasteriided, autopesula jne.

Konkurentsitihedate valdkondade puhul on parem kasutada n-ö pikki otsisõnu ehk mitmest sõnast koosnevaid fraase. Näiteks restorani asemel proovi optimeerida oma leht sõnale taimetoidurestoran, lihtsalt autode asemel proovi uued autod Tartumaal jne.

Kohalikku teenust pakkuvatele ettevõtetele on abiks veel Google Businessi täitmine ja Google Maps – kuna Google lähtub otsingus ka asukohast, on kohalikuks märgitud ettevõtted alati otsingutes eespool.

Veel peaksid jälgima, kas sinu poolt valitud märksõnad vastavad ikka sellele, mida kliendid otsivad. Võib-olla sa ainult eeldad, et klient otsib ühte või teist, aga tegelikkus on hoopis midagi muud? Eesti keeles lisanduvad veel ka käände- ja pöördeprobleemid.

Märksõnade valikul usalda pigem fakte kui oma kõhutunnet. Tõenduspõhist materjali leiad näiteks Google Search Console-ist, kust saad vaadata, milliste märksõnadega kõige rohkem sinu koduleheküljele maandutakse. Alati võid küsida sisendit ka tavalistelt inimestelt, kelle käest saad uurida, mille järgi nad sinu valdkonna ettevõtteid otsivad.

Tehnikad, millega oma kodulehte otsingutes ülespoole upitada

1. Eemalda lehelt suured pildid ja slaiderid ning jälgi, et sinu veeb oleks sujuvalt kasutatav ka mobiilis

Veebis kasutatavad pildid ei pea olema mitme-megased ja slaiderid muudavad kodulehekülje ainult aeglasemalt. Wordpressil on olemas spetsiaalsed pluginad, millega piltide suurust vähendada. Slaideri võid vabalt asendad pildiga – see ei muuda külastaja jaoks suurt midagi, küll aga aitab tõsta sinu lehe väärtust Google`i jaoks.

2. Kasuta igal lehel vaid ühte suurt pealkirja

Üldpõhimõtte alusel tohib ühel alamlehel olla vaid üks H1 taseme pealkiri ja see võiks ideaalis olla 35 kuni 65 tähemärki pikk. Pealkirjas võiks sisalduda ka peamine märksõna, millega lehekülg peaks otsingutes välja tulema. Veel parem, kui see sõna on kohe pealkirja alguses.

Lisaboonuse saab märksõna mainimise eest mõnes alapealkirjas, mis aitab lugejal fookust hoida ja annab ka robotitele selgelt märku, mis teemalise lehega on tegemist.

3. Pane tähele, milline on URL

Tihti kipub alamlehe või tootekategooria automaatne veebiaadress olema kujul, kus on kirjas mingi lugeja jaoks arusaamatu numbrite jada. Kui sisuhaldusplatvorm seda lubab (ja tavaliselt lubab), siis võiks veebilehe aadress olla pigem kujul www.minufirmanimi.ee/märksõna-ja-muu-pealkirjas-sisalduv-tähtis-osa.

Kui sa nüüd avastad, et sul on vaja vanu URL-e muuta, siis pane kindlasti peale 301-redirect, mis suunaks vanad ja juba indekseeritud lehed uuendatud aadressile. Muidu ei saa Google aru, mis lehega juhtus ja võid end tahtmatult avastada otsingutes mitu lehekülge varasematest tagapool.

4. Optimeeri tekst valitud märksõnale

Rusikareegel ütleb, et iga lehekülg peaks olema optimeeritud ühele märksõnale ja see märksõna peaks esinema nii pealkirjas, alapealkirjas, pildiallkirjas kui ka põhitekstis.

Kindlasti peab valitud märksõna olema esindatud esimeses lõigus, soovitatavalt lõigu alguses. Põhitekstis võiks märksõna tihedus olla 0,5-3%. Protsenti saad lihtsasti jälgida näiteks Yoast pluginaga. Kui kirjutad teksti Wordis, siis võid arvestada, et 300-sõnalise teksti kohta peaksid märksõna kasutama 2-9 korda. Kui kasutad märksõna alla nõutud määra, siis ei saa Google aru, mis teemal sa kirjutad. Kui kasutad märksõna lubatust rohkem, siis mõjub see aga kunstliku ülepaisutamisena ja saad Google`ilt karistada.

5. Jälgi teksti struktuuri ja pikkust

Veebis kasutataval keelel on üks väga kindel reegel: hoia see lihtsana. See tähendab, et kus vähegi võimalik, siis jäta kiillaused selja taha. Eelista lihtlauseid.

Tekstide keerukus peab veebi puhul lähtuma pigem kooliõpilase tasandist, mitte doktorikraadi omast. Alati aitab ka Enteri vajutamine ehk lõikude lisamine. See lisab liigendatust, mis muudab teksti paremini haaratavaks.

Lühikesed artiklid pole Google´i jaoks eriti väärtuslikud. Peaksid kirjutama vähemalt 300 sõna, et üldse konkurentsi pääseda. Keskmine artikkel on 500-800 sõna pikk, eelistatud on aga veelgi pikemad artiklid –1000+ sõna ja enam, sest need tõusevad otsingutulemuste tippu kõige tõenäolisemalt.

6. META väljadel peab asuma õige sisu

Veebilehe koodis on n-ö META väljad, pealkirjad, lingid ja muud olulised kohad, mida otsingumootorid vaatavad, et aru saada, mis leheküljega on tegu. Kui sa neid eraldi täitnud ei ole, siis täidab veebiplatvorm need automaatselt. Samas on sul alati võimalik neid ka ise ette kirjutada.

Meta-kirjeldus ehk description on kõige olulisem fragment sinu lehest, mida kuvatakse otsingutulemustes koos URL-i ja lehe pealkirjaga. Et see ilusti Google`i otsinguvaatesse ära mahuks, võiks see olla 135-160 tähemärki pikk, anda lühiülevaate sisust ja sisaldada üleskutset ehk CTA-d, mis paneks klikkima. Mõistagi peaks meta-kirjelduses sisalduma ka märksõna.

7. Lisa märksõna pildile

Pildiotsing on Google´is tõusev trend ja on eriti kasulik e-poodidele ja blogijatele, kuid mitte ainult. Lisades pildile alternatiivtekstina õige märksõna, oled ka pildiotsingus tegija. Põhireegliks on, et igal lehel peaks asuma vähemalt üks pilt, selle pildi nimi võiks sisaldada märksõna ja märksõna võiks paikneda ka alternatiivtekstis.

8. Hangi endale väliseid linke ja tee korda siselingid

Google hindab positsiooni määramisel, kui palju teisi veebilehti sinu lehele viitab. Sellel omakorda on kaks tasandit – kui suur on sinu lehe autoriteetsus Google`i silmis tervikuna ja kui suure kvaliteediskoori on Google andnud konkreetsele artiklile või alamlehele.

Väga positiivselt mõjub see, kui teised Google´i silmis head mainet omavad lehed viitavad sinu lehele. Sinu lehelt peaks samuti linke väljapoole suunama, soovitavalt kõrgemat autoriteeti omavatele lehtedele ja mitte sinu valitud märksõnaga. Samas ära liiga hoogu mine – üle saja lingi ühel lehel on täiesti liig ja seda nii külastaja kui Google´i hinnangul.

Lisaks välislinkidele tööta välja linkide süsteem ka omaenda veebi alamlehtede vahel, et Google´i robotitel oleks lihtsam liikuda. Need lingid võivad olla teistele artiklitele, toodetele või kontaktidele. Soovituslikult lisa igale artiklile vähemalt kaks siselinki. Arvesta, et ilma ühegi lingita teksti Google sageli ei indekseeri.

9. Loo originaalset sisu ja hoia see värskena

Kui sa arvad, et sisu kopeerimine mõnelt konkurendilt on hea idee, siis oled väga valesti aru saanud. Sellele vaatavad halvasti nii teksti autorid, külastajad kui Google. Kui aga sinu lehelt näpatakse hea tekst ja pannakse üles kuskil mujal, võib plagiaat sulle samamoodi kätte maksta. Seda eriti siis, kui teine leht on autoriteetsem, sest siis hakkab Google hoopis näppaja teksti originaaliks pidama ja sinu positsioone halvemuse suunas mõjutama.

Teine asi, mida Google robot tulemuste järjestamisel vaatab, on sisu värskus. Otsides infot SEO trendide kohta, ei soovi mitte keegi klikkida vastel, mis sisaldab pealkirjas aastat 2015. Et leht püsiks värske, peaksid oma alamlehed ja artiklid iga-aastaselt üle käima ning jälgima, et sul ei oleks seal ajakriitilist infot. Enamasti aitab ka lihtsalt kerge tekstide kohendamine ja refresh-nupu vajutamine.

Mida sa peaksid jälgima: E-A-T

Järjest rohkem kuuleme SEO-inimesi rääkimas sellisest asjast nagu E-A-T, mille kohaselt on otsitulemuste positsioon eelkõige mõjutatud kolmest asjast:

Iseenesest on see põhimõte ringelnud SEO-temaatikas juba aastaid. Samas tundub, et vähemasti Google keskendub sellele nüüd aina enam. Mida see sinu kui kodulehekülje omaniku jaoks tähendab?

Vaata üle oma tekstide kvaliteet

Veel mõnda aega tagasi oli SEO mõttes üsna ükskõik, milline oli sinu tekstide kvaliteet. Peaasi, et õiged märksõnad olid õigetel väljadel ja et tekst oli piisavalt märksõnatihe. Nüüd aga suudab Google järjest enam tuvastada, kas teksti on kokku kirjutanud oma ala professionaal või suvaline hiromant – ehk kas tekst peegeldab ka valdkondlikku ekspertiisi ja kui asjatundlik see on. Seega kui sa seni olid harjunud oma tekste tellima 10.- euro eest mõnelt suvaliselt Fiverr-st leitud vabakutseliselt, siis peaksid nüüd küll tõsiselt oma suhtumist muutma.

Ütle välja, kes sa oled

Veebilehed, kus ei ole ühtegi kontakti ja puudub igasugune teave, kes selle veebi taga on, saavad Google`i silmis vähem punkte kui need, kes julgevad seal esineda oma tegeliku nime ja näoga. Vaata üle oma kontaktileht ja kirjuta põhjalik ettevõtte tutvustus. Lisa kasutustingimused ja privaatsuspoliitika, välislingid ja soovitused. Hea tava on igale artiklile lisada juurde ka autori nimi.

Proovi saada asjakohaseid viiteid enda poolt öeldule

Järjest enam tunneb Google ära, kui linke on ostetud suvalistelt veebilehtedelt, ja väärtustab seda, kas ka teised eksperdid ehk autoriteetsed lehed sinu lehel kirjutatuga nõustuvad ja sellele viitavad. Google näeb seda nii, et kui sul on midagi tarka ja kasulikku öelda, siis see üksi ei loe veel midagi. Kuid kui seda hakkavad tsiteerima ka teised eksperdid, siis võtab ta seda tõsiselt.

SEO tööriistad

SEO paremaks seadistamiseks on olemas mitmeid tööriistu. Mõned neist aitavad lehte paremini esile tuua, teiste abil saad oma positsiooni, lehe kiirust ja muid tehnilisi näitajaid testida.

SEO moodulid kodulehekülje jaoks

Kodulehe otsimootorisõbralikuks tegemiseks installi oma veebilehele SEO optimeerimismoodul. Neid leiab märksõnadega SEO ja META tags.

Tuntuimad SEO-moodulid on Yoast SEO Wordpressis ja Real-time SEO Drupalis. Mõlemad näitavad kolmevärviliste foorituledega, kui hästi või halvasti reeglid on täidetud: punane vajab olulist täiendust, kollane on rahuldav ja roheline annab teada, et oled õigel teel. Sinu ülesandeks on saada foor roheliseks – arvestatakse märksõna esinemise tihedust, teksti pikkust ja paljusid muid asju, mis otsingutulemusi mõjutavad.

Kindlasti peaks sul olemas olema XML Sitemap – see on nagu sisukord, mis annab indekseerimisrobotitele kätte tähtsamad lingid ja teavitab roboteid, kui mõni lehekülg on lisandunud või muutunud.

Wordpressis, Drupalis või muus sisuhaldusplatvormis otsi selleks XML Sitemap (sitemap.xml) moodulit. Sitemapi saad luua ka Yoastiga. Sisuhaldusteenus Voog aga genereerib näiteks sitemap.xml aadressi automaatselt. Lehekülje sitemap.xml olemasolu ei mõjuta küll otsingutulemustes ettepoole saamist, kuid aitab teada anda lehekülgedest, mida indekseerimisrobotid pole seni veel üles leidnud või mis on vahepeal oluliselt uuenenud.

SEO testimise tööriistad

Paljud online-keskkonnad jagavad tasuta või väikese kuutasu eest personaalseid nõuandeid, mida oma koduleheküljega peale hakata, et see otsingumootorites paremini nähtav oleks.

SEO Analyzer annab põhjalikke soovitusi kodulehekülje sisu kohta. Näiteks millised pealkirjad on liiga pikad, millised liiga lühikesed, millised lingid on head, millised halvad jne.

SEO SiteCheckup analüüsib ja skoorib veebilehte nullist sajani väga erinevate otsimootoritele oluliste parameetrite alusel. Selle järgi on hea oma kodulehte pidevalt optimeerituna hoida, sest raport sisaldab ka nõuandeid, mida ja kuidas paremaks teha.

Searchmetrics näitab lisaks otsimootoritele kodulehe populaarsust sotsiaalvõrgustikes: Facebookis, Twitteris, Youtube´is jne.

Woorank on Chrome´i brauserilisa, mille saad installida otse brauserist. Hea on see, et võid käigupealt oma tulemusi ka konkurentide veebidega võrrelda.

Check My Links on samuti Chrome´i lisand. Selle tööriista funktsiooniks on aidata sul linke üle kontrollida. Sarnaseid tööriistu on veelgi: Ahrefs’ Backlink Checker kontrollib, millised lingid sinu lehele viitavad. Kolmanda linkide kontrollijana võiks välja tuua LinkMiner-i.

Copyscape on hea vahend, et üle vaadata, kas sinu lehele loodud sisu on ikka unikaalne. Enda tekstide kopeerijaid saab leida sellise tööriistaga nagu Kill Duplicate, mis otsib sarnaseid tekste ja annab neile plagiaadiskoori. Tegemist on küll väikese kuutasu eest pakutava teenusega, samas annab tööriist kohe teada, kui keegi on sinu teksti näpanud.

Mobileest.me lehekülg aitab kodulehekülge mobiilivaates testida ja leida üles võimalikud vead. Kuna mobiiliga tehakse juba üle poole otsingutest, siis on mobiilisõbralikkus järjest olulisem, ka Google`i jaoks.

GTMetrix, PageSpeed InsightsWebpagetest ja Pingdom aitavad sind kiirusetestidega, mis on oluline positsioonimääraja nii desktopis kui mobiilivaates. GTMetrixist saad kaasa ka soovitused piltide jm osas, mida kiirema kodulehekülje heaks saad oma veebis ära teha.

SEMRush aitab konkurente monitoorida. Kui tahad teada, mida teised teevad, et nad sinust eespool on, siis on see kindlasti abiks. Kuutasu eest.

 

Kodulehte optimeerides ja erinevaid tööriistu katsetades arvesta, et pead olema kannatlik, sest sinu lehe TOP10-sse pääsemine ei juhtu kindlasti üleöö. Kui uue lehe indekseerimine Google`is võib toimuda kiirelt, siis positsioonide tekkimiseks läheb erinevatel andmetel aega 30-90 päeva. Võttes SEO-tehnikad kokku, siis kõige olulisem on ära aimata, mida kasutaja otsib, luua sellekohast sisu ja hoida see sisu oma lehel võimalikult värskena. Sisu peab olema nüüdsel ajal professionaalsem kui kunagi varem ja mitte lihtsalt tehniline märksõnaloend, nagu seda veel mõni aeg tagasi paljudel lehtedel näha võis. Alahinnata ei tasu ka tehnilisi näitajaid, lingimajandust ja nende korrashoidu.

Veebilehe optimeerimise asemel on esilehele saamiseks võimalik kasutada ka Google Ads reklaame. Samas toodavad need klikke vaid nii kaua, kuni sa selle eest maksad. SEO põhiline erinevus tasulisest reklaamist on see, et positsioon otsingutulemustes on püsivam – esilehele jõutakse pikkamööda ja sealt ei lahkuta niisama.

Jaga
Nõuandja