Privaatsuspoliitika ja kasutajatingimused - mis need on ja kuidas need oma veebilehele lisada?

 

Privaatsuspoliitika ja kasutajatingimused on kaks olulist dokumenti igal veebilehel, mida aga peaaegu mitte keegi mitte kunagi ei loe. Ometi on sellest palju räägitud, et ühe viisaka veebilehe jaluses peaks neile viitama. Paljud meist aga ei teagi, mis eesmärki need dokumendid tegelikult täidavad ja millist infot peaksid sisaldama. Tähtsate dokumentide olemusest ja sisust räägib lähemalt veebiagentuuri Easyweb arendaja ja UX disainer Georg Luik.

Nii privaatsuspoliitika kui kasutajatingimused on mõlemad legaalselt siduvad lepingud, mida on kõige lihtsam eristada nende põhieesmärgi järgi:

Mis on privaatsuspoliitika?

Privaatsuspoliitika on veebisaidil olev dokument, mis selgitab, kuidas veebisait või organisatsioon kogub, salvestab, kasutab ja kaitseb kasutajate isiklikke andmeid. Selle põhieesmärgiks ongi kasutajate isikuandmete kaitse tagamine ja selle selgitamine.

Isikliku teabe alla kuuluvad näiteks sellised andmed:

Privaatsuspoliitika on kohustuslik igale veebisaidile, mis salvestab külastajate isikuandmeid või jälgib veebilehe kasutajate tegevusi.

Peale kohustuslikkuse on häid põhjuseid privaatsuspoliitika dokumendi näitamiseks oma kodulehel veelgi, näiteks selliseid:

Mis on veebisaidi kasutajatingimused?

Kasutajatingimused on samuti oluline dokument, milles sätestatakse tingimused ja nõuded sinu veebisaidi või rakenduse kasutamiseks, nagu näiteks autoriõiguste kaitse, kontode sulgemine selle kuritarvitamise korral jpm.

Kuigi erinevalt privaatsuspoliitikast pole kasutajatingimuste dokument kohustuslik, on selle esitamine veebis siiski rangelt soovitatav. Ilma kehtiva kasutajatingimuste dokumendita ei ole võimalik seaduslikult piirata ega kontrollida seda, kuidas ja mida saavad veebilehe kasutajad lehel teha.

Kasutajatingimuste dokument sisaldab näiteks järgmisi elemente:

Kuidas neid dokumente koostada?

Nii privaatsuspoliitika kui kasutajatingimuste koostamisel tuleb tagada väljatoodud info kehtivus, täpsus ja ka juriidiline vettpidavus. Mida keerulisem on ettevõtte tegevusvaldkond, seda spetsiifilisemad peavad need dokumendid olema. Parima tulemuse nimel tuleks dokumentide koostamiseks pöörduda mõne õigusteenuse osutaja poole.

Kui aga otsustad dokumentide koostamise ise ette võtta ja ei tea, kuidas alustada, võib eeskujuks võtta mõne autoriteetsema ettevõtte kodulehel leitava privaatsuspoliitika või kasutajatingimuste dokumendi. Jälgida tasub sedagi, millist dokumendi struktuuri on kasutatud (pealkirjad, alapealkirjad, nimekirjad) ning kuidas on sisuline pool üldjoontes esitletud.

Soovitatav on tekstid kirjutada oma sõnadega ning selges ja konkreetses stiilis. Teise ettevõtte dokumendi kiire ja hooletu kopeerimine pole soovitatav. On ju iga ettevõtte andmekäitlus ja pakutavad teenused erinevad ning sellest lähtuvalt on kõik see, mida dokumendis reguleerima peaks, valdkonnapõhine. Olulise info kirjutamata jätmisega riskib ettevõtte suure kahjuga.

Vahest kõige lihtsamaks viisiks privaatsuspoliitika ja kasutajatingimuste dokumentide loomiseks on vastava generaatori kasutamine. Sel puhul tuleb vaid sisestada nõutavad andmed ja sulle genereeritakse valmisdokument.

Kui ingliskeelsete dokumentide generaatoreid võib guugeldades leida kümneid, siis eestikeelseid leidub üsna vähe. Siinkohal tooksin välja meie enda agentuuri poolt loodud privaatsuspoliitika generaatori ja kasutajatingimuste generaatori.

Generaatoriga loodud dokument tuleb aga samuti kriitilise pilguga üle vaadata ning vajadusel muuta või täiendada. Andmete täpsuse eest vastutab ikkagi veebilehe omanik.

Jaga