Uus aasta on alanud, kuid veebibrauserite maailmas ei ole kuigi palju midagi muutunud – Google Chrome hoiab kindlalt troonist kinni ning selle veebilehitseja positsioon tundub olevat kõigutamatu. Statcounteri andmetel oli Chrome'il 2024. aasta detsembri lõpu seisuga turgudel isegi suuremat sorti kasv, mis kinnitas veelgi selle brauseri liidripositsiooni.
Statcounter avaldab muudki huvitavat statistikat veebilehtede külastuste kohta:
1. Maailmas on praegu populaarseim ekraaniresolutsioon 1920 x 1080 ehk Full HD,
2. Populaarseim operatsioonisüsteem Android (47,22%),
3. Enim külastatud sotsiaalmeedia endiselt Facebook (63,9%),
4. Mobiili-tahvelarvuti-desktopi platvormide suhe püsivalt mobiili kasuks (63,06%).
Chrome sisenes 2025. aastasse muljetavaldava 66,88% turuosaga, kasvades kuuga 0,5 protsendi võrra ning aastaga tervelt 1,65%. Sellisele tulemusele ei ole konkurentidel eriti kerge midagi vastu panna.
Teisel kohal asuv Microsoft Edge on jäänud juba üsna kaugele maha. Edge'i turuosa tõusis detsembris 12,87% pealt 13,21%-ni, mis tähendab vaid 0,34 protsenti kasvu. Aastane kasv oli siiski Edge'i jaoks võimsam – 2,31%.
Kolmanda koha kindlustas Apple Safari, mis pole ainsana saadaval Windowsi platvormil. Safari turuosa oli 2024. aasta detsembri seisuga 8,49% ja veidi langes.
Mozilla Firefox järgnes neljandal kohal 6,14% turuosaga, mis on samuti õige pisut väiksem osa kui aasta varem.
Opera jäi viiendale kohale 2,74% turuosaga samuti ülivähe oma turuosa kaotades.
Kui suur oli brauserite turuosa detsembri lõpus 2024?
- Google Chrome: 66,88% (+0,5%)
- Microsoft Edge: 13,21% (+0,34%)
- Apple Safari: 8,49% (-0,64%)
- Mozilla Firefox: 6,14% (-0,3%)
- Opera: 2,74% (-0,07%)
- 360 Safe: 0,98%
Kuigi Chrome on vaieldamatult turuliider, pole see pääsenud kriitika alt. Ameerika Ühendriikide justiitsministeerium nõuab, et Google eraldaks turgu valitseva Chrome´i teistest oma teenustest või müüks selle hoopis konkurendile maha. Justiitsministeeriumis usutakse, et selline samm võiks tuua turule rohkem mitmekesisust ja uuendusi.
Google seevastu väidab, et brauseri eraldamine võiks ohustada USA tehnoloogilist juhtpositsiooni ja kasutajate turvalisust.
Microsoft aga maadleb Euroopa Liiduga. Euroopa Komisjonile saadetud kirjas süüdistavad teised brauseritootjad ja mitmed organisatsioonid Microsofti brauseri piirangutega konkurentsi kahjustamises.
Milline on seis Eestis?
Eesti turg on veelgi rohkem Google Chrome'i poole kaldu, kuna siin kasutavad seda üle kolmveerandi inimestest. Järgneb Edge ja väga napilt kolmandale jäänud Firefox.
- Google Chrome: 75,47%
- Edge: 7,58%
- Firefox: 7,56%
- Opera: 6.44%
- Safari: 2,26%
- Yandex: 0,61%
Mida võiks sellest järeldada veebiarendajad ja SEO-spetsialistid?
Google Chrome'i domineerimine tähendab, et veebilehtede optimeerimine just selle brauseri jaoks peaks jääma prioriteediks, kuigi ka teisi veebilehitsejaid ei tohi samas unustada.
Chrome'i arendustööriistad ja brauserile omased funktsioonid võivad anda olulise eelise kasutajakogemuse ja kiiruse optimeerimisel. Samas tasub silmas pidada ka teisi brausereid, eelkõige Microsoft Edge'i tõusu, mis näitab, et selle kasutajaskond jätkuvalt kasvab. Mitmekesisuse ja turuosade mõttes on oluline testida veebilehti regulaarselt erinevates brauserites, et tagada kõigile kasutajatele parim võimalik kasutajakogemus.