Fotograaf selgitab: kuidas aitavad fotod sõnumil kohale jõuda

Mailis Vahenurm
05. aug

Iga äri juurde kuulub lugu, mis vajab jutustamist. Digimaailmas on aina keerulisem silma paista, enam ei piisa lihtsalt niisama ilusatest piltidest. Kuidas panna oma turundus ja veeb seda lugu rääkima ning ettevõtte korraldatud sündmusele kaasa elama, sellest räägib lähemalt fotograaf Mailis Vahenurm.

Miks on lugude jutustamine visuaalselt nii oluline? Mida lisab see lihtsalt ilusatele piltidele?

Visuaalne loo jutustamine lisab fotodele sisu ja tähenduse. Lihtsalt ilus pilt võib jääda pealiskaudseks, aga lugu loob emotsionaalse sideme vaataja ja ettevõtte vahel, aitab edasi anda sõnumit, väärtusi ja kutsuda esile reaktsiooni.

See muudab fotod kommunikatsioonivahendiks. Visuaalne lugu aitab potentsiaalsel kliendil end pildil olevas olukorras ette kujutada – näiteks mõelda, milline võiks olla tema kogemus samal sündmusel osaledes või selle ettevõttega koostööd tehes. See loob usalduse.

Kuidas aitab lugu piltides edasi anda pildistatava või sündmuse tõelist olemust ja emotsioone?

Lugu aitab seda teha siis, kui on selge, mida soovitakse edasi anda. See nõuab vähemalt korra eelnevat mõtestamist, et oleks selge, milline on ettevõtte kuvand ja kuidas sündmuse atmosfäär seda toetab.

Ausad, loomulikud ja vahetud hetked, mis pole üleposeeritud, toovad esile emotsioonid ja isikupära. Sündmuste puhul tähendab see, et fotograaf peab olema õigel hetkel õiges kohas ning tabama siiraid reaktsioone. Sellised pildid annavad usutavalt edasi sündmuse meeleolu ja atmosfääri.


Fotod: Mailis Vahenurm.

Ka portreefotol aitab lugu inimesel äratuntava ja ehtsana välja paista — just sellisena, nagu ta on. Samas võib see lugu teadlikult kujundada ka teistsuguse tunde, näiteks luua vaatajas mulje salapärast või müstikast – kõik sõltub valgusest, kompositsioonist ja emotsioonist, mida fotograaf esile toob.

 
Fotod: Mailis Vahenurm.

Milliseid eeliseid pakub loo jutustamine pildiseeria kaudu võrreldes üksikute fotodega?

Pildiseeria võimaldab edasi anda tervikut — see loob ajajoone, kirjeldab olukorra arengut, toob esile erinevad vaatenurgad ja emotsioonid. Üksik foto võib anda vihje atmosfäärile, kuid ainult seeria saab edasi anda terviklikuma ülevaate sellest, mis toimus.

Pildiseeria ei räägi mitte ainult seda, mis toimus, vaid ka miks see on oluline. Kui fotod toetavad üksteist sisu ja rütmi kaudu, on võimalik juhtida vaatajat läbi sündmuse nagu filmis – sissejuhatusest kuni pingestatud hetkedeni. 

Kuidas saab fotode abil loo jutustamist teadlikult tugevdada? Millised on põhinipid?

Lugu saab teadlikult tugevdada valguse, kompositsiooni, erinevate kaadriplaanide ja emotsioonide abil.

  • Valgus võiks sobida pildistatava emotsiooniga, valgus loob meeleolu. Pehme hajutatud valgus loob õrnust ja rahu, dramaatiline valgus lisab pinget või tõsidust.
  • Kompositsioon suunab vaataja pilgu olulisele.
  • Plaani valik - üldplaan annab konteksti, detailid annavad lisainfot ja kihilisust ning suunavad pilgu olulisele.
  • Vaheldus plaanides annab visuaalse rütmi ja hoiab vaataja tähelepanu.
  • Tausta valik ei tohiks panna tausta võistlema peategelasega.
  • Emotsioonid on võimalikult loomulikud ja siirad hetked, mis annavad fotodele elu. Vaataja ei vaja täiuslikkust, vaid ehedust. 
  • Visuaalne tonaalsus (värvid, kontrastsus, heledus) peaks toetama loo meeleolu.
  • Töötlusstiil peab sobituma brändi väärtustega – näiteks kui bränd on rõõmus ja energiline, siis väga tumedad või sinakad toonid võivad mõjuda vastuoluliselt.
  • Fotod kujutavad ka mõju, mitte ainult tegevust ehk kuidas inimesed reageerivad, milline õhkkond valitseb, mis jääb varju jne. See on pidev ping-pong kahe osapoole vahel, kus üks sõltub teisest.

Lisaks visuaalsetele võtetele on oluline ka eesmärgipärane planeerimine, näiteks pildistamisnimekirja koostamine. Kui fotograaf teab enne sündmust, milliseid hetki, emotsioone ja inimesi tuleb kindlasti jäädvustada, on tulemuseks terviklik ja strateegiline fotoseeria, mitte juhuslike hetkede kogum.

Näiteks võib sama sündmust pildistada rõhuasetusega kas kogukonnatundel või innovatsioonil – sõltuvalt brändi põhifookusest.

Milliseid tehnilisi ja loomingulisi võtteid kasutatakse, et fotoseeria tervikuna jutustaks ühtse ja kaasahaarava loo?

Tavaliselt kasutatakse erinevaid kaadreid: üld-, kesk-, suur- ja detailplaanid. Samuti kompositsioonivõtteid (juhtjooned, negatiivne ruummadal võttenurk) ning valikuline fookus aitavad tõsta esile olulist.

  • Kaadrite mitmekesisus välistab korduseid ja aitab hoida vaataja huvi.
  • Üldplaanid loovad tausta ja avavad loo – kus ollakse, mis toimub, milline on õhustik.
  • Keskmised plaanid viivad vaataja sündmuse keskmesse – näitavad osalejate tegevust, suhtlust.
  • Detailplaanid lisavad emotsiooni ja intiimsust – käepigistus, naeratus, märkmed laual. Need kaadrid peatavad loo ja annavad võimaluse "vaadata sügavamale".
  • Visuaalne järjepidevus fotode tonaalsuses loob sidususe, tagades, et kogu seeria oleks ühtne.
  • Kõiki fotosid pole vaja, seeria võiks sisaldada vaid neid, mis viivad lugu edasi.
  • Väldi dubleerimist – iga foto peab andma loo mõistmiseks midagi uut.

Kuidas teadlikult suunata vaataja pilku ja emotsioone läbi fotode olulisele, et edastada soovitud sõnumit? 

Selleks valitakse välja emotsionaalselt mõjuvamad fotod, tõstetakse esile kaadrid, mis räägivad soovitud loo ning juhitakse vaatajat läbi kompositsiooni, valguse ja tonaalsuse.

Vajadusel jäetakse kõrvale kaader, mis ei toeta soovitud meeleolu või sõnumit.

Visuaalne fookus peab toetama turunduslikku eesmärki: näiteks kui bränd soovib paista avatud ja ligipääsetav, tuleks valida fotod, kus inimesed suhtlevad omavahel ja on olemas kaameraga silmside, mitte aga fotod, kus keegi on üksinda ja seljaga.

Mida peaks fotode tellija fotograafile ütlema või teada andma, et saaks hea fotojutustuse?

 Tellija peaks hea pildiseeria jaoks vastama järgmistele küsimustele:

  • Milline on sündmuse või portree põhiolemus ja meeleolu?
  • Millised sõnum(id) peaksid piltidelt välja paistma?
  • Mida võib ja mida ei tohi pildistada (näiteks lapsed, söömine jne)?
  • Milline on soovitud tonaalsus ja üldine stiil?
  • Oluline on jagada ka emotsiooni, mida fotod peaksid kandma – näiteks "soojus", "professionaalsus", "rõõm" või "fookus".

Sellised sõnalised suunised aitavad fotograafil tõlgendada brändi tunnetust visuaalseks keeleks.

Mida näidata ja mida mitte, et sõnum oleks selge ja mõjuv?

Kõike võib pildistada, aga küsimus on eesmärgis. Tuleb otsustada, millised hetked ja detailid toetavad sõnumit. Mõnikord on mõjuvam vihjata, mitte näidata otse. Väärtused ja hoiakud võivad peituda detailides – see aitab sõnumit täpsustada ja muuta selle vaatajale mõistetavamaks.

Sageli pole vaja näidata tervet sündmust ega kõiki osalejaid – piisab võtmehetkede ja sümboolsete detailide tabamisest, mis loovad soovitud tunde. Vähem on rohkem, kui iga pilt kannab tähendust.

Kuidas valida fotode järjekorda seerias, et lugu hoiaks vaataja huvi?

Fotode järjekord peaks olema loogiline, peegeldama sündmuse kulgu (näiteks ajajoont), kuid võib sisaldada ka ootamatuid pöördeid, et tekitada põnevust. Nii säilib vaataja tähelepanu.

Oluline on hoida terviklikkust ja vältida segadust. Kui tegu on fotogaleriiga, kus on sadakond pilti, siis need võiksid olla järjestatud loogiliselt.

Kui aga tegu on väiksema, näiteks viiest fotost koosneva seeriga,a siis ei pea see sugugi alati klassikaliselt üldplaaniga algama – mõnikord mõjub paremini visuaalne "tagurpidi jutustus", kus lõpp toob algusele selguse.


Pildid sündmusest sTARTUp Day 2025. Fotod: Mailis Vahenurm.

Lugu peaks sisaldama visuaalset hingamist – vaheldumisi pingestatumaid ja rahulikumaid kaadreid, et vaatajal oleks võimalik "puhata", mõtestada ja liikuda edasi järgmise emotsiooni või infokilluni.

Kuidas mõjutab fotoseeria tonaalsus (näiteks värvid, kontrastsus, üldine meeleolu) loo edastamist ja tajumist?

Fotoseeria tonaalsus – olgu see siis soe pruun filter, heledad pastelsed toonid või tugev kontrastsus – mõjutab otseselt seda, kuidas vaataja fotodest emotsionaalselt aru saab. Tonaalsus loob meeleolu ja suunab tajusid.

Sellest sõltub väga tugevalt fotode mõju, näiteks selliselt:

  • kontrastsed pildid mõjuvad elavalt, aga liiga tugev töötlus võib tunduda ebaloomulik;
  • pehmed beežid toonid loovad sooja, turvalise meeleolu, kuid võivad moonutada tõetruudust.

Tonaalsus peab toetama loo sisu ja olema kooskõlas ettevõtte stiiliga. Olen sageli näinud olukorda, kus üht sündmust pildistab kolm või rohkem fotograafi ning kõigil on erinev tonaalsus. Sellisel juhul on keeruline kasutada erinevate fotograafide fotosid koos ettevõtte kodulehel, sest need on justkui erinevatest maailmadest.

Kui fotod on visuaalselt ebaühtlased – erinevas tonaalsuses, töötluse ja heledusega – jätab see mulje, et bränd ei tea täpselt, mida teeb. Ühtne tonaalsus loob usaldust ja professionaalsuse tunde.

Kuidas saavad ettevõtte stiil ja pildikeel üksteisega sobituda?

Pildikeel peab toetama ettevõtte väärtusi ja sõnumit. Juhuslik või ebajärjekindel pildikeel võib kahjustada usaldusväärsust. Seepärast tuleb fotode tellimine läbi mõelda, määratleda koostöös disaineri ja fotograafiga oma visuaalne identiteet. Kui stiil on kindlaks määratud, on lihtsam luua järjepidevaid fotosid, mis sobituvad muu visuaalse kommunikatsiooniga.

Esteetiline pool võiks käia käsikäes brändi sisuga. Kui bränd väärtustab lähedust ja inimlikkust, peaksid fotod olema soojad, loomuliku valgusega ja inimesekesksed, mitte liialt lavastatud või pealiskaudsed.

Samuti võiks näha inimestevahelist suhtlust, mitte ainult üksikuid portreesid.

Millised on kokkuvõttes peamised soovitused ettevõtetele, kes soovivad luua oma brändi jaoks ühtse ja mõjuva visuaalse loo?

  • Mõtle läbi, millist sõnumit soovid edastada ja kellele.
  • Defineeri brändi pildikeel koos disaineri ja fotograafiga.
  • Vali fotograaf, kes mõistab sinu ettevõtte stiili ja väärtusi.
  • Telli fotod eesmärgipäraselt ja läbimõeldult, mitte juhuslikult.
  • Kasuta fotoseeriaid, mis loovad tervikliku loo.
  • Pööra tähelepanu tonaalsusele, valgusele, kompositsioonile ja emotsioonidele.
  • Ole järjepidev – visuaalne keel peab aja jooksul püsima ühtne.
Mailis Vahenurm

Mailis pakub terviklahendust ürituse-, ameti- ja brändifotode pildistamiseks – konsultatsioon, proaktiivne lähenemine ja kogenud meeskond, kes suurendab usaldusväärsust ja bränditeadlikkust.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

sisu programmeerimine kodulehe tegemine
12 soovitust: kuidas küsida ChatGPT-lt õigeid küsimusi?
Turundus Tööriist Töövahendid
Tehisintellektile pliiats kätte: kuidas lasta masinal kodulehele pilte joonistada?
E-post Liiklus Turundus
Põhjalikult: kuidas e-posti turundust õigesti teha?
E-post Turundus
Mida tuleb kindlasti arvestada e-postiturunduse tegemisel?
Wordpress äri kodulehe tegemine
8 tehisintellekti moodulit WordPressile, mis panevad veebi ise tööle
Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 28 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!