Ekspert: ettevõttele nime valimisel ei tasuks jääda kinni tehnoloogiatrendidesse

Oma ettevõttele nime valimine on oluline samm, kuid seda tuleks teha õigesti ning vältida trendide järgmist, selgitab 89 IT- ja DISAINITEENUSED tegevjuht Gabriel Tornius.

Kui olulist rolli mängib ettevõtte edus nimi?

Erinevad brändinimed ümbritsevad meid iga igal pool: igapäevasuhtluses, tänavanurkadel ja meie mõtetes. Tegelikult on iga brändinimi lihtsalt üks tavaline sõna. Inimene õpib uut sõna ajaga tundma ja selle sõnaga seostuvad teatud emotsioonid. Näiteks sõna "koer" võib erinevatel inimestel tekitada nii positiivseid kui ka negatiivseid emotsioone vastavalt kogemustele. Kui naabri koer oli tore ja armas, siis on sõna positiivne. Kui igal nädalal said naabri koeralt pureda, siis tõenäoliselt negatiivne.

Brändinimega on samamoodi. Kui inimesel on sellega seotud toodete või teenustega olnud alati head kogemused, siis seostub talle brändinimi alati positiivse emotsiooniga ja tõenäoliselt on sul kindel klient terveks eluks. Sestap vahetavadki suurema jamaga hakkama saanud ettevõtted nime ja proovivad “uuelt lehelt” alustada. Kõige tähtsam on siiski pakkuda head toodet või teenust, mis selle nimega seondub ja teisel kohal on alles hea nimi. Kõike seda silmas pidades ära unusta, et brändinimi on esimene asi, mis tuleb su huulilt iga kord, kui sa enda brändi tutvustad, nii et vali hoolikalt!

Kuidas nime valida?

Targemad mehed ütlevad, et brändinimi peaks kindlasti endas sisaldama ka pakutavat toodet või teenust, sest siis on elu lihtsam. Kindlasti teeb see brändi alguses arusaadavamaks, aga ma ei usu, et see peaks nime valimisel kindel nõue olema.

Pane kirja omadussõnu, mida see brändinimi peaks väljendama. Samuti tuleks endalt küsida "Kas ma tahan silma paista või sarnaneda teiste omasugustega?". See valik võib esmapilgul lihtne tunduda, aga kui tegu on näiteks advokaadibüroo või finantsasutusega, siis liialt pöörane nimi pigem kaotab usaldust. Kui asjaosalisi on mitu, siis võiks kokku kutsuda nimevalimise foorumi, lasta mõtte vabaks ja vaadata üheskoos, mis pähe tuleb.

Kui asi eriti meeleheitlikuks kisub, siis on olemas veel hunnikutes igasuguseid nimegeneraatoreid, millest võib ehk inspiratsiooni saada. Hea nimi peaks läbi tegema ka "baarieksami" ehk inimene peaks peale pikka ööd baaris olema suuteline seda nime hääldama ja ka brauseriaknasse toksima. Vist ei pea ütlemagi, et hea nimi ei tohiks olla liiga keeruline või liiga pikk, peaks olema üleni ühes keeles ja kõigele lisaks peaks ka hästi meelde jääma.

Kas nimi peaks olema pigem abstraktne või kandma mingit sügavamat mõtet?

Siinkohal oleneb see suuresti tegevusvaldkonnast ja kellele on teenused suunatud, kas eraisikutele või teistele ettevõtetele. Kui tegu on ürituste korraldajaga, mõne turundusettevõttega või disainibürooga, siis abstraktne nimi näitaks just loovust ja teistmoodi lähenemist, samuti erineks bränd juba nime poolest teistest, rohkem klassikalistest.

Igas kohas siiski liigne loovus ka ei sobi, näiteks matusebüroo "Auk ja labidas" kõlaks ehk liiga kentsakalt. Pane ennast ja mõned sõbrad erapooletu kliendi rolli ning proovige läbi mängida erinevaid igapäevaseid olukordi valitud nimega: kas kõlab loomulikult, natuke veidralt või pigem liiga veidralt?

Kuidas mõjutab nimevalikut valdkond näiteks veebiteenustega tegeleva ettevõtte puhul?

Tehnoloogiaga tegutsevad ettevõtted on tihtipeale pigem futuristlike või ebaloogilisemate nimedega, sageli kaasatakse nimes ka äraleierdatud fraase "tech", "digi" ja "digital". Uusim, õnneks juba vaibuv mood on nimetada enda startup või tehnikaettevõte -ify lõpuga nagu Taxify, Spotify või Noteify. Valdkonnapõhiseid trende kindlasti jagub, pigem soovitaks teha midagi trendivälist.

Milliseid vigu nimevalikul tehakse?

Mida vähem on otsustajaid, seda kiirem ja hõlpsam on ka nimevalimise protsess. Kõikide sõprade ja sugulaste asemel vali pigem mõned asjatundjad.

Asukoha kaasamine nimes ei ole samuti kõige parem mõte. Valga mesinikud ei ole enam hea nimi, kui ettevõte laieneb ka autoremondi ja rendi alale Tallinnas.

Liiga abstraktse nime valimine on ka viga. Nimi, mida sa uutele klientidele lahti seletada ei suuda, ei ole hea.

Halb on muidugi ka nimi, mis kellegi teise poolt natukene muudetud vormis kasutusel. Guugelda, et seda kontrollida. Näiteks "Kerespets" ja "Kerespetsid" või "Valge valgus", "Valged valgustid" ja "Valga valgus" on liiga sarnased.

Kas nime valimise raames tuleks kohe hakata mõtlema ka logole ja kujundusele?

Kindlasti! Seda lihtsam on edaspidi, samuti tuleks potentsiaalset nime valides kontrollida ka domeeni ning sarnaste domeenide saadavust ja ka brändi kui sellise kaubamärgina registreerimise võimalust. Valitud nimega võiks ikkagi kaasneda kogu komplekt, mitte erinev veebiaadress, erinev brändi nimi, erinev OÜ.

Jaga