Eesti veebidisainer selgitab: Kust ja kuidas kodulehele häid pilte saada

Priit Karu
25. juuni 2016
6 min lugemine

Kirjutasime eelmisel nädalal sellest, kuidas valida oma veebilehe jaoks õige pilt. Graafilise disaini ja veebiarenduse stuudio Antenn juht, Veebimajutuse partner Priit Karu selgitab siin intervjuus täpsemalt, kuidas kodulehele just õige pildivalik teha.

Millistel tingimustel tuleks veebilehel fotosid kasutada?

Fotosid võib kasutada disainielementidena või sisuna, illustreerides müüdavat toodet, pakutavat teenust või blogipostitust. Fotosid tuleks kasutada mitte lihtsalt foto kasutamise pärast, vaid siis, kui need tõesti midagi kas sisule või välimusele juurde annavad.

Tuleb meeles pidada, et foto kasutamiseks peab olema selleks õigus. See tähendab, et iga internetist leitud pilti ei tohi oma kodulehel kasutada, kasutada võib vastavate litsentsitingimustega fotosid, fotopangast ostetud pilte või ise tehtud ja tellitud fotosid.

Millise lisaväärtuse pildid annavad?

Pilt on kujunduses väga võimas tööriist. Pildiga saab kujundust elavdada, mõjutada veebikülastaja emotsiooni ja illustreerida sisu. Praktilise poole pealt on pildid asendamatud toodete ja teenuste kirjeldamisel, blogipostituste illustreerimisel ning teksti liigendamisel. Muide, Google’ile meeldivad pilte kasutavad veebilehed rohkem, kui pildivabad.

Kuidas valida just lehe jaoks see õige pilt?

Tuleks mõelda selle peale, mis on lehe ülesehituse mõttes iga konkreetse foto eesmärk: kas tahetakse emotsiooni luua, näidata oma toodet kasutuses või näidata oma toodet detailselt.

Kui tegu on illustreeriva emotsioonifotoga, soovitan fotovalikul läheneda loominguliselt, näiteks lasteaia kodulehe avafoto või mõne alamlehe päisefoto ei pea sugugi näitama seda halli paneelmaja, kus asutus asub, vaid võib vabalt näidata näiteks rõõmsaid lapsi õues mängimas või hoopis mõnes ägedalt lavastatud situatsioonis, millega ei ole tegelikul keskkonnal mingit pistmist. Küll aga peaks siis fotolt kiirguv emotsioon peegeldama seda, mille nimel lasteaias töötatakse.

Näiteks autoremonditöökoja kodulehe fotod ei pea kuvama autosid tõstukil õlise põrandaga ruumis, meeldejäävat positiivset emotsiooni saab jätta täiesti teistmoodi fotoga.

Hea näide lahedast kunstilisest lähenemisest on Clanbeati lehel.

Kust leida õige pilt?

Eelkõige soovitan kasutada originaalloomingut ehk kodulehele fotod ise teha või tellida. Teise variandina kasutaksin paremaid vaba kasutusõigusega fotosid, mille fotod ei ole tüüpilised klantsklõpsud.

Minu enda lemmikkoht selliste fotode leidmiseks on unsplash.com, kust leiab suure valiku väga kenasid loodusvaateid, arhitektuurifotosid ja abstraktset fotokunsti, millega on võimalik illustreerida väga laia valikut teemasid.

Üks suur ressursiallikas on ka Flickrisse üles laaditud Creative Commons litsentsiga fotod. Kõige viimase variandina kasutaksin üldtuntud fotopanku Shutterstock ning iStockphoto.

Millisel juhul eelistada fotopanga fotot ning millal ise teha?

Ma isiklikult ei eelista fotopanga fotot mitte ühelgi juhul ning võimalusel kasutan alternatiivseid fotoallikaid või originaalloomingut.  Miks mulle fotopanga fotod ei meeldi ja seda arvamust jagavad paljud disainereid. Fotopanga fotodel on mitmeid vigu, siin on neist seitse:

  • need on tavaliselt koledad;
  • kui need pole koledad, siis on need igavad ja keskpärased;
  • need ei kujuta reaalsust ja neil pole teie ettevõttega mingit seost;
  • inimesed neil on tavaliselt võltsi näoilmega ja seda sellepärast, et neil pole õrna aimugi, miks nad naeratavad;
  • pildipangast fotosid valides on lihtne rahulduda millegi enam-vähem rahuldavaga, kui ise pildistades või tellides saaks sihtida täiuslikku fotot;
  • sama pilt võib kasutuses olla ka mõnel teisel veebilehel;
  • te ei paista fotopanga fotosid kasutades mitte millegagi silma, nii teevad ka tuhanded teised odava lahenduse otsijad.

Hea kunstilise taseme ja siira emotsiooni huvides soovitan seega pildipankade fotosid vältida.

Pildipanga kasutamiseks on vabandus võib olla ainult see, kui teil on vaja kujutada mingit soovitud toodet või asukohta, millele ligipääs puudub. Teise ideena võivad need kasulikud olla, kui soovite kompositsiooni kokku panna pilditöötlustarkvaras ning puudu on mõni käsi, varvas või päkapikk, sellisel juhul miks mitte.

Kas tasuks pilt ise teha või palgata fotograaf?

See sõltub täiesti sellest, kui sina peal fotograafiaga ollakse ning millisel tasemel fototehnikale ligipääsu omatakse. Kui heades valgustingimustes ning lihtsa kompositsiooni puhul võib ka parema telefonikaameraga saada piisavalt häid võtteid, siis keerulisemates oludes võivad fotod lihtsalt kehvad jääda ning võib juhtuda, et paar lisavälku ja õige rakurss võiksid kontorist hoopis parema mulje jätta.

Kui oma fotograafisilmas päris kindel ei olda, tasuks kindlasti vähemalt mõne eksperdist sõbraga konsulteerida, sest halb foto võib hea disaini ära rikkuda ning kliendile kehva mulje jätta.

Kui veebilehele pilt panna, siis mida tuleb kindlasti tähele panna?

Foto võiks olla värvitoonidelt kodulehe värvidega harmoneeruv või tervislikus kontrastis, aga ei tohiks üldmuljet väga segaseks ajada. Fotode valikul tasuks järgida ka ühtset joont ehk kasutada ühes sisutüübis jooksvalt kas ainult puhaste värvidega või ainult Instagrami-filtritega fotosid.

On väga oluline, et inimesi kujutavate piltidega oleks kõik alati korras, et näiteks ühegi ekraanisuuruse korral poleks nii, et kontaktilehel on kõigi töötajate pead pooleks lõigatud ning et kuskil ei ripuks kirves kellegi pea kohal. Need on paisutatud näited, aga selliseid asju juhtub tihti.

Kui on plaanis foto peal teksti kuvada, siis tuleb veenduda, et tekst on igas olukorras hästi loetav.

Kui rääkida tehnilisest küljest, siis pildid peaks olema olema kvaliteetsed ja piisavalt suure resolutsiooniga, ent samas tuleks hoida failisuurus võimalikult väike. Ttuleb leida mõistlik kompromiss. Ise usaldan JPG-failide kokkupakkimisel enda silmanägemist, ajan Photoshopis veebi jaoks eksportides foto kvaliteedi alati nii madalaks kui võimalik, nii et foto veel silmnähtavalt koledaks ei muutu.

Omaette teema on retina-ekraanidega. Neile mõeldes peaks üleslaaditava faili küljepikkus pikslites olema kaks korda suurem kuvatavast suurusest. Kui foto kuvatakse suuruses 300 x 200 pikslit, siis üles tuleks laadida fail suurusega 600 x 400 pikslit. Nii on alati garanteeritud teravad fotod ning muide, viimasel ajal on hästi arendatud kodulehed nii targad, et kuvavad tavaekraaniga külastajale 1:1 suuruses fotot ja hoiavad sellega ka laadimisaega kokku, ent retina-ekraani puhul laaditakse kaks korda suurem foto ning see näeb eriti kena ja terav välja.

Priit Karu

Antenn on graafilise disaini ja veebiarenduse stuudio Tallinnas. Me loome mõtestatud visuaalseid identiteete ning disainime ja programmeerime hästi toimivaid pilkupüüdvaid veebilehti.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 25 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!

Vali paketi periood

1 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 12.08

3 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 36.24

6 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 72.48

1 aasta põhine arveldus

Säästad 20% ehk -24.16

Kuus 10.07

Kokku 120.80

1 aasta
0.00
2 aastat
0.00
3 aastat
0.00
4 aastat
0.00
5 aastat
0.00
6 aastat
0.00
7 aastat
0.00
8 aastat
0.00
9 aastat
0.00
10 aastat
0.00