Tahad teada, kui suur on nõudlus e-äris? Selle määrab üks lihtne asi

Mis on e-kaubanduses edu valem? Kas selleks on hea kliendikogemus, lai tootevalik või atraktiivne tooteinfo? Äkki hoopis kiire tarne? Jah, kindlasti on määrav ka kõik see. Nimekirja võib samal teemal jätkata, kuid ükski neist pole enam konkurentsieelist andev tegur. Neist on saanud hügieenifaktorid ehk need lihtsalt peavad ühel edukal e-äril olema. Millele siis kõik taandub? Seda selgitab lähemalt e-äri arenduse ekspert Aldar Reinberk Acty agentuurist.

Erinevatele detailidele keskendumine on kindlasti ka vajalik, kuid suures pildis ei tasu unustada, et tegelikult taandub kõik sellele, kas ja kuidas e-pood vastab klientide soovidele. 

Kuidas teada saada, mida tarbijad praegu tahavad ja mis veelgi olulisem, mida nad võivad järgmistel päevadel, nädalatel või kuudel tahtma hakata? Nõudluse prognoosimisel ongi e-kaubanduse tarneahelas väga suur roll. See aitab optimeerida varusid, paremini planeerida eelarvet, seada eesmärke, planeerida tööjõudu. See aitab ka teha õigeid otsuseid näiteks turupotentsiaali, toote hinnakujunduse ja sisseostude osas.

Nõudluse prognoosimisega ennustatakse klientide nõudmisi tulevikus kindlas ajavahemikus. Analüüsitavad tooted või tootekategooriad võivad olla isegi need, mida on e-poes juba aastaid pakutud, aga muidugi ka täiesti uued kaubad.

Miks on e-poe nõudluse planeerimine nii oluline?

Tänane tarbija teab, mida ta vajab ja tal on üldjuhul palju võimalusi, kust seda saada. Kui sinu poes on toode laost otsas, siis pöördub ta tõenäoliselt konkurendi poole.

Kui pole piisavalt varusid planeeritud, on klient õnnetu. Kui varusid aga tuleb liiga palju, läheb nende ladustamiseks liiga palju raha. Prognoosimine aitab tagada, et laos on just piisavalt tooteid ja just siis, kui kliendid neid vajavad.

Analüüsi abil kogutud info kliendi soovide kohta ütleb, millal on kõige parem korraldada sihitud kampaaniaid, et veelgi suurendada bränditeadlikkust ja saada lõpuks rohkem konversioone. Nii saab optimeerida kulutusi turundusele.

Ettevõtte kasvatamisega seotud riskid saavad maandatud

Kui infot on piisavalt ja analüüs korrektselt tehtud, saab paremini kavandada ka uusi tooteid, olemasolevate edasiarendusi või uutele turgudele sisenemist. Samuti aitab nõudluse prognoos teadlikumalt valmistuda hetkeks, kui turule tuleb konkurent või kui tekib majanduslangus.

Selleks tööta välja nutikas hinnastrateegia. Nõudlus toote järele on üks suuremaid tegureid, mida tuleb hinnakujundamisel arvesse võtta. Mida suurem on nõudlus mingi toote järele, seda suurem on võimalik kasum ja hinda saab vastavalt määrata. Prognoosimise abil saabki toote hinnastrateegiat tulevikus vastavalt kohandada.

Millised on head nõudluse prognoosimise tehnikad?

Kvantitatiivsed prognoosimudelid kasutavad varasemaid arvandmeid. Keskendutakse mõõdetavatele andmetele alates müügiandmetest kuni veebisaitide analüüsini, et teha kindlaks mustrid, mis annavad väärtuslikku infot. Levinumad uurimismeetodid on trendiprognoos ja ökonomeetriline meetod.

Kvalitatiivseid prognoosimeetodeid kasutatakse aga juhul, kui varasemaid müüginumbreid või muid mõõdetavaid andmeid pole. Selle asemel kasutatakse hoopis valdkonna ekspertide arvamusi või uuringuid. Näiteks võib teha turu-uuringu, intervjueerida müügitöötajaid ja kasutajatuge, küsitleda eksperte. Samuti saab analüüsi sisse võtta globaalseid või kohalikke majandusnäitajaid.

Näide:

Mõni aasta turul olnud e-kaubanduse ettevõte soovis vähendada oma varude kulusid ja parandada müüki. Spetsialistide abiga vaadati läbi konkreetsed tootekategooriad ning uuriti, millest oleneb nõudlus nende järele. Hinnati majandustegureid nagu tööhõive ja elukallidus konkreetsetes piirkondades. Tulemite abil oli võimalik koostada ennustavaid mudeleid ja teha teadlikke otsuseid selle kohta, milliseid tooteid laos hoida ning mida tarbijad olid valmis ostma. Ressursid sai ümber tõsta laovarudelt, mis ei müünud neile toodetele, mis müüvad.

Kuidas alustada?

Andmeanalüüsi on võimalik teha nii käsitsi kui spetsiifilisemate meetodite ja mudelite abil hoolimata ettevõtte ja müügimahtude suurusest.

Alustada võiks küsimusest “kui head on teie andmed praegu?”.

Kui endal oskused puuduvad, saab sisseostetud andmespetsialisti abiga tuvastada probleemikohad ja hakata samm-sammult parema ülevaate suunas liikuma. Oluline on jälgida, et analüüs oleks korratav protsess. Vaid nii saab prognoose võrrelda tegeliku müügiga. Need aitavad teha järgmise prognoosi jaoks vajalikke muudatusi.

Tulemuste põhjal saab kohandada ka erinevaid eelarveid. Nõudluse prognoosimine aitab vähendada varude kulusid ning kavandada turunduskulusid. Sellepärast ongi oluline, et analüüsi põhjal saaksid eelarveread vastavalt planeeritud.

Kindlasti ei tasu unustada, et ka andmete kogumise ja andmekvaliteedi tõstmiseks on vaja eelarvet. üheks variandiks on analüüsi teenusena sisse osta või panustada oma töötajate suutlikkuse kasvu. 

Kui vajad välist abi, siis meie võime olla sinu ettevõtte protsesside digitaliseerimise arenduspartneriks.

 

Jaga