Miks e-äri arendusprojektid ebaõnnestuvad? Põhjus 1: võimaluste üle- või alahindamine

Uue projekti alustamine on üks meeleolukamaid tegevusi – lüüakse kokku klaase, räägitakse suurtest eesmärkidest ning asutakse entusiastlikult tegutsema. Paraku ei jõua iga projekt eduka lõpuni või jõuab sinna planeeritust hiljem ning pudel avatakse võib-olla hoopis teisel eesmärgil. Ebaõnnestumistest ja nende vältimisest räägib ligi 12-aastase tarkvaraarenduse kogemusega Lumav Commerce OÜ (Lumav.com) ärijuht Margus Ots.

Alustame väikese blogipostituse sarjaga, kus tulevad teemaks erinevad kõige olulisemad ebaõnnestumise põhjused, mis tabavad e-äri projektidega alustajaid. Neist kõigist ei pruugi olla võimalik hoiduda ning kindlasti on punkte, mida siin käsitletud ei ole.

Esimeseks ja üheks kaalukaimaks põhjuseks on oma ärivõimaluste hindamisega möödapanek - ükskõik, kas siis võimalusi liiga kõrgelt või ka liiga madalalt hinnates.

Kõik algab ärist ja selle õnnestumine või ebaõnnestumine määrab lõpuks ka selle, kui õnnestununa tajutakse ükskõik millise tehnilise lahenduse loomise protsessi. Kui äri ise ei lähe lahendusest hoolimata hästi käima, tundub iga kulu liiga suur. 

Tarkvaraarenduses võib ebaõnnestumiste osa olla eriti suur

Disainibüroo Velvet on saanud tunnustust, sest on andnud välja teose Fakapeedia, kus kirjutab põgusalt ebaõnnestumistest ning mis õppetunnid on nendest saadud. Tarkvaraarenduses võib see osakaal olla eriti suur ning mina leian, et oma 12-aastase kogemusega on mul mõistlik neid ka teistega jagada. Kuna oleme e-kaubanduse ja Magento spetsialistid, siis kitsendame järgnevat veidi meie spetsiifikale ning puudutame pigem arendus-, mitte hooldusprojekte.

Seda postitust loevad tõenäoliselt e-kauplejad, kellel on arendusega praegu probleeme ning otsivad lahendusi, aga koondasime siia sisse ka punkte, millega arendust alustades arvestada võiks ning mis võivad tulevaste probleemide lähtekohaks olla.

Arendusprojekti ebaõnnestumist saab defineerida mitut moodi:

Lisaks kaasneb või on selle osaliselt ka põhjustanud ebaõnnestunud kommunikatsioon osapoolte vahel ning võime väita, et suur osa probleemidest on välditavad projekti algusfaasis õigesti toimetamise abil.

Miks e-äri projekte valesti hinnatakse?

Ühelt poolt rõhutatakse, et enne e-äri ehitamist tee kindel äriplaan, põhjalik analüüs ning alles siis alusta – klient ei annaks andeks ebarahuldava lahendusega alustamist.

Teiselt poolt: kiiresti muutuvas maailmas ei ole aega oodata, sest konkurendid liiguvad samuti kiiresti edasi ning neid tekib pidevalt juurde. Üks meie lemmiklauseid, mida paljudel ärikohtumistel oleme välja käinud, kõlab järgmiselt: „Kui e-poodi ei ole (live´is), siis sellega raha teenida ei saa.“

Arendaja vaade on paraku ärilises mõttes kitsam kaupmehe omast, platvormi lahenduste spetsiifiline ning kliendile ei kirjutata ette, kuidas ja miks ta oma äri peaks tegema. E-pood on e-äri tehniline rakendus ja arendajalt ei saa oodata kasumliku äri loomist.

Küll aga saab teenusepakkuja edastada enda hinnangu juhul, kui tal on pardal e-äride juhtimise kompetentsiga spetsialist ning klient seda võimalust väärtustada oskab ja kasutada soovib. Nullist loomise korral on vaja mõelda läbi kõik protsessid alates turunduses ja lõpetades lao ja komplekteerimisega.

Ükskõik kui palju enda toodetesse ja meeskonda uskuda, on Emakese Looduse poolt paraku kivisse raiutud see, et kõik ettevõtmised ei ole loodud õnnestuma. Küsimus, mida endale öösel lakke vaadates esitada, ongi selline: „Kui kindlalt ma tean, et mu loodav e-pood tegelikult müüma hakkab?“.

Sarja järgmises osas on vaatluse all vead platvormi valikul. Platvorm, millel arendama hakata, tuleks siiski valida ettevõtte ärinõuete ja ambitsioonide järgi.

Järgmiseid osasid vaata siit: 

1. Miks e-äri arendusprojektid ebaõnnestuvad? Põhjus 2: vale platvormi valik

2. Miks e-äri arendusprojektid ebaõnnestuvad? Põhjus 3: nõuete ebaselgus

3. Miks e-äri arendusprojektid ebaõnnestuvad? Põhjus 4: nõrk finiš

Jaga
Nõuandja