Kliendi lugu: Bikeep - lahendus, millele kopeerijad kunagi järgi ei jõua

Kui saab valmis uus kaubanduskeskus, ärimaja või korterelamu, siis pole värskete asukate ainus küsimus, kuhu oma auto jätta. Aina enam on oluline ka see, kus oma ratast turvaliselt hoida. Bikeep alustas juba aastaid tagasi selle probleemi lahendamist, tabades varakult ära trendi, mis praegu kiiresti laieneb – tervisliku ja paindliku jalgrattatranspordi levimise linnades.

Sel kevadel tuleb ilmselt linnas liikumises eriolukorra järelmõjuna palju suuri muutusi. Kõik märgid viitavad, et jalgratas saab veelgi populaarsemaks kui varem. Sellest, mismoodi rattaparkimise organiseerija oma esimesest ideest esimeste tegudeni jõudis ja kuidas m-rattaparklat nüüd edasi arendatakse, räägib idufirma üks asutajatest Kristjan Lind.

Idee uutmoodi rattaparkimise lahenduse loomiseks tekkis sellest, et ühel asutajatest varastati ülikoolis õppimise ajal jalgratas lihtsalt ära. Mitte keegi sellele reageerida ei tahtud: ülikooli ei huvitanud, politseid ei huvitanud. Sinna see jäigi.

Teemasse süvenedes selgus, et samasugune olukord on tegelikult väga paljudes riikides ja sellele polegi ühtki head lahendust. Turul oli vajadus olemas, seega tuli vaid leida hea lahendus.

Idee läks esimest korda käiku Summer of Startup’i võistlusel, kuid tõelise tuule tiibadesse andis Ajujahi konkurss, kust tulid ka esimesed kliendid.

ID-kaardiga parkimisest sai hoopis laiem lahendus kogu maailmale

Nagu ikka oli algne idee pisut teistsugune kui see ärimudel, mis lõpuks tööle hakkas. Antud juhul siis muutus üks kitsam Eesti-keskne lahendus hoopis laiemaks ja maailma vallutavaks teenuseks.

Esialgu oli idufirma alustajatel mõte teha jalgrattaparkla, kus saab ID-kaardiga parkida, kuna Eestis on kõigil see innovaatiline kaart taskus. Kuid üsna kiiresti saadi aru, et ID-kaart ainult meil siin ja hoopis mõistlikum oleks üle minna mobiilirakendusele, mis on kasutatav igal pool maailmas.

Esimesed aastad möödusid Eestis toodet arendades, selle tööle saamine oli alguses üsna vaevaline. Suurem murdepunkt saabus aga 2017.aastal. Siis hakkas ettevõte USA turule müüma. Tänaseks on seadmeid paigaldatud juba 13 riigis. 

“Oleme küll endiselt selle juures, et jalgrattaid pargime, aga äriidee on läinud oluliselt laiemaks,” kommenteerib Kristjan Lind seda, mismoodi nende äri on aja jooksul muutunud. “Positsioneerime end kui micro-mobility võimaldaja. Näeme, et viis, kuidas inimesed tulevikulinnas liiguvad, saab olema teistsugune võrreldes praegusega. Inimesed liiguvad uute sõiduvahenditega ning seetõttu vajab linn ka uut infrastruktuuri ja lahendusi. Just seda me ka pakume.”

Uutest lahendustest on Bikeepi arsenali praegu lisandunud ka näiteks elektrijalgrataste laadimine, tulemas on tõukerataste rent.

Kopeerija jääb alati paar sammu maha

Jalgrattaparkla tundub ju iseenesest väga lihtne järgi teha ja kopeerida? Bikeepi parim relv jäljendajate vastu on teenuse pidev edasiarendamine. Läbi innovatsiooni ja ise pidevalt oma toodet arendades, täiendades ja parendades on jäljendaja alati mõned sammud maas.

“Selleks ajaks, kui kopeerija oma koopiaga välja tuleb, oleme meie juba uuemad ja paremad,” ütleb Kristjan Lind. “Näiteks kui kopeerida ainult jalgrattaparklat, siis back-end pool on samuti väga vajalik – seda suudame me linnadele ja kinnisvaraarendajatele paremini pakkuda. Müüme mitte toodet, vaid teenust, et toode täidaks kliendi juures oma eesmärki. Aitame paigaldamise planeerimisega, mis-kuhu-kuidas. Kui koopia võtad, siis ei saa seda lahendust, mida Bikeep pakub.”

Suurim edulugu – San Francisco metroo tegi tuntuks

Firma ajaloo suurim edulugu on San Fransisco metroosüsteem, mis aitas mitmete teiste klientide silmis nii-öelda ära valideerida esialgu veel väikese ja tundmatu firma tegevuse. Metroo on tootega nii rahul, et laiendab ja paigaldab parklaid aina juurde. San Fransiscos pole enam mingi üllatus, kui jalgrattur teab, mis on Bikeep ja kuidas see töötab.

Lisaks soovivad just linnad paigaldada linnavalitsuse hoonete juurde Bikeep´i jalgrattaparklad, et näidata oma uuendusmeelsust. Hetkel on olemas sellised parklad linnavalitsuse hoonete juures Tallinnas, Reykjavikis ja Washington DC-s, kaalumisel on veel mitmed uued parklad suurtes linnades.

Ebaõnnestumise õppetund – ole alati lõpuni aus

Üks suurim õppetund Kristjani sõnul on olnud nende tegutsemisaja jooksul see, et kui midagi ebaõnnestub, siis ei saa seda kliendi ees kinni mätsida. Isegi kui mõne välja lubatud lahendusega ebaõnnestutakse, siis tasub alati kliendile ausalt ära rääkida, miks see juhtus ja tuleb leida koos parem lahendus.

Bikeepi asutaja ei soovita kellelgi ebaõnnestumist peita, sest klient on ikkagi huvitatud, et lõpuks saaks valmis edukas lahendus. Kui ilmnevad probleemid, siis see võib olla isegi positiivne, sest klient ju näeb, et meeskond tegutseb korraliku tulemuse nimel ja lahendab need kitsaskohad ära. “Siis saadakse hoopis aru, et need on ju sellised mehed, kes halvas olukorras hätta ei jätta, et ollakse valmis vastutama ning keegi ei kao ära,” ütleb Bikeepi asutaja.

“Näiteks kui esimesed päikesepaneeliga rattaparklate paigaldused valmis saime, siis saatsime paneelid Eestist välja talvel, kui ei saanud korralikult paneelide töötamist testida, sest päikest polnud,” meenutab Kristjan Lind. “Need ei hakanud kohe alguses tööle päris nii, nagu vaja, aga tegutsesime operatiivselt – jooksime ise pidevalt akusid vahetama, kuni parkla korralikult tööle saime. Klient nägi, et vastutame ka oma vigade eest ja me ei jäta tellijat üksi.”

Veeb toob kätte suurkliendid üle maailma

Bikeep alustas oma veebilehega kohe alguses, isegi enne seda, kui esimene toode oli olemas. Veebileht on Kristjani sõnul vajalik selleks, et kui potentsiaalne klient hakkab otsima lahendust, siis ta alustab just internetiotsinguga.

“Oleme maailmas üpriski unikaalne toode ja veebis olemine annab meile võimaluse, et meid leitakse igal pool maailmas üles: näiteks Costa Ricast, Uus-Meremaalt, Venemaalt ja mujalt, kus me ise pole tegevust alustanud ega aktiivset reklaami teinud,” räägib Kristjan kodulehe kasust. Läbi veebilehe ongi tulnud huvitavaid kontakte kohtadest, mille peale ise ei tulegi.

Veebileht on firma äri jaoks väga kesksel kohal, et anda ühelt poolt infot ettevõtte tegevuse ja lahenduste kohta, kuid veeb on avanud ka täiesti uusi uksi.

Bikeep pole pood ega isegi kontor, kuhu saab alati kohale tulla, kliendid laiast maailmast leiavad siis kontakti just kodulehe kaudu. Töötajad võivad kõik oma kodust tööd samamoodi edasi teha ja kui selleks on aeg küps, siis sõidetakse kliendi juurde uusi parklaid paigaldama.

Veebimajutuse klient - Bikeep

Majutusteenus: Veebimajutus.ee Pluss pakett
Kodulehe platvorm: WordPress
Kodulehe aadress: www.bikeep.com
Jaga
Nõuandja