Ajujahi võitja: äriplaan toob finantsides selguse

Äriideede konkursi Ajujaht 2016-2017 hooaja võitnud TempID jaoks oli äriplaani kirjutamisel oluline aru saada, et mis hinnaga oma toodet müüa ning kas see katab ettevõtlusega seotud kulud.

“Äriplaan teeb pildi palju selgemaks, kas sellise hinnastamisega, mis sa oled oma tootele ning tööjõu- ja arenduskuludele planeerinud on üldse mõtet äri teha. Ehk äriplaan annab ülevaate, kas sinu planeeritud hind on tulevikus jätkusuutlik,” selgitas ettevõtte asutaja Rait Rand. TempID OÜ arendab ja toodab korduvkasutatavaid nutikleepekaid, mis mõõdavad ja salvestavad kehatemperatuuri.

Äriplaani kirjutamise faasis oli TempID’le eelkõige oluline aru saada, et millise hinnaga oma toodet müüa. Kuna toode oli alles arendusjärgus, siis võis rahavooge prognoosida, kuid raske oli öelda, kas see hakkab tegelikkusega klappima. “Hinnastamine tuleb teha vastavalt kliendi väärtushinnangule, et kui palju tema on nõus maksimaalselt selle toote eest maksma. Sest, kui see on väiksem kui ettevõtte kulud, siis pole mõtet sellist ettevõtlust teha. Finantsprognoos tõestab, kas planeeritud hind pädeb pikemas plaanis,” rääkis Rand ja lisas, et kui ettevõte juba kasvab ja müük toimub, siia saab hakata kuupõhiselt vaatama, et kuidas kulusid alla tuua ja rohkem tulu teenida. Sinna pole TempID veel jõudnud.

See, kui keeruline on äriplaani kirjutamine sõltub Ranna sõnul sellest, mille jaoks äriplaani vaja on. “Kui seda teha näiteks pangale, siis see võib küll päris vaevarikas olla,” märkis ta. Aga kui ettevõtte sees on vaja pilt selgeks saada, kuhu lähevad kulud, kust tulevad tulud ja kas need on omavahel tasakaalus, siis see väga keeruline pole.

TempID kasutas äriplaani kirjutamisel mentori abi finantsprognooside koostamisel, et kui palju võiksid erinevad tegevused maksta. Kuid äriplaani kirjutamine on Ranna sõnul ikkagi tehniline ja praktiline töö, mida iga tiim peab oskama ise teha – kui ei, siis on üldse kahtlane, kas sellest ettevõttest asja saab.  

Rand soovitab alustaval ettevõttel kindlasti äriplaani kirjutada, sest see eristab ettevõtlust projektist. Projekti puhul võib teha lihtsalt kuluarvestuse ning kui projekt on valmis, siis sellele lihtsalt punkti panna. “Aga kui sa tahad teha toodet, mida pikaajaliselt müüa, siis on äriplaan absoluutselt vajalik,” tõdes Rand.

Jaga
Nõuandja