Veebipoest ostmine on küll mugav, kuid sellega kaasneb alati üks väike "aga". Mis siis, kui see hoolikalt valitud diivan ikkagi elutuppa ei mahu või ei sobi? Mis saab siis, kui see pildil imeilus kleit seljas üldse ei istu? Kliendi kõhklus on iga e-poe pidaja suurim vaenlane. Kuidas rakendada moodne liit- ja virtuaalreaalsus poepidaja teenistusse, et kõhklusi hajutada, seda selgitab Acty tegevjuht ja e-kaubanduse strateeg Aldar Reinberk.
E-pood, kus klient saab sinu pakutavat toodet "katsuda", proovida ja katsetada oma kodust lahkumata, annab kindlasti eelise, millega tavalised veebipoed toime ei tule. See pole enam ammu ulme ning ka üüratult kallist arendust pole vaja, vaid see tehnoloogia koputab juba praegu iga edumeelse e-poe uksele ning on kasutatav nii suuremates kui väiksemates ärides.
Vaatame lähemalt, mis on need salapärased AR (augmented reality) ja VR (virtual reality) ning kuidas need võivad sinu äri ja kliendikogemuse täielikult ümber kujundada.
Mis imeasjad on AR ja VR?
Kuigi liitreaalsus (AR) ja virtuaalreaalsus (VR) kõlavad esmapilgul kui kättesaamatu tehnoloogiavärk, on nende põhimõte tegelikult üsna lihtne ja kergesti mõistetav.
Liitreaalsus (AR) "liidab" digitaalse kujutise sinu päris maailmaga. Kõige levinum viis selle kogemiseks on nutitelefoni või tahvelarvuti kaamera.
Sa vaatad läbi ekraani oma elutuba ning spetsiaalne rakendus paigutab sinna 3D-mudeli uuest diivanist. Sa saad seda virtuaalset mööblitükki pöörata, selle värvi muuta ja mis kõige tähtsam, näha selle tegelikke mõõtmeid sinu enda ruumis.
See on justkui digitaalne "proovimine" reaalses keskkonnas, olgu selleks siis prillide sobitamine oma näole või uue seinavärvi katsetamine.
Virtuaalreaalsus (VR) läheb aga sammu kaugemale. See ei "liida" midagi juurde, vaid asendab sinu tegeliku keskkonna täielikult. Pannes pähe spetsiaalse peakomplekti (VR prillid), satud sa täiesti uude, digitaalselt loodud maailma. E-kaubanduses tähendab see näiteks võimalust jalutada ringi virtuaalses näitusesaalis, uurida 3D-mudelis auto sisemust või kogeda keerukamaid tooteid 360 kraadi ulatuses.
See on juba täieliku kohaloleku elamus.
Hüvasti, ostukorvikõhklus!
E-kaubanduse üks suurimaid väljakutseid on alati olnud see, et klient ei saa toodet enne ostu füüsiliselt proovida. See tekitab alati ebakindlust. Kas suurus on ikka õige? Mis siis, kui toon pole päris täpne? Just siin tulevad AR ja VR appi, vähendades seda ebakindlust oluliselt.
Kui klient näeb AR-i abil, et uus kummut mahub täpselt trepialusesse nišši või et valitud päikeseprillid sobivad tema näokujuga ideaalselt, siis kaob kahtlus. See realistlik eelvaade annab ostuotsusele kindluse, mida tavaline tootepilt kunagi pakkuda ei suuda.
Vähem peavalu tagastustega
Kokkuvõttes vähendab see oluliselt tagastuste hulka. Iga tagastus on e-poele kulu – nii rahaline kui ka ajaline. Sageli saadetakse kaup tagasi just sellepärast, et see ei vastanud ootustele. Pilt oli ilus, aga tegelikkus osutus teistsuguseks.
IKEA Place AR.
Siin särab hea näitena IKEA AR-rakendus: kui klient on juba virtuaalselt veendunud, et mööblitükk tema ruumi sobib (nii suuruse, värvi kui ka stiili poolest), on ebameeldivate üllatuste oht minimaalne. See tähendab vähem tagastusi, vähem halduskoormust ja mis peamine – oluliselt rahulolevamat klienti.
Elamus, mis köidab ja ka müüb
Tänapäeva tarbija on nõudlik. Ta ei taha lihtsalt staatilisi tootepilte ja kuiva tehnilist kirjeldust, vaid ootab elamust. AR ja VR muudavad passiivse lehe sirvimise põnevaks ja interaktiivseks kogemuseks.
Virtuaalne proovikabiin, kus saab riideid selga "proovida", või digitaalne näitusesaal, kus saab asja igast nurgast "keerutada" ja uurida, hoiab klienti lehel kordades kauem. Veebimaailma kuldreegel on lihtne: mida kauem klient kodulehel püsib ja tootega aktiivselt suhtleb, seda tõenäolisemalt ta ka ostab.
Sammuke konkurentidest ees
E-kaubanduses on konkurents tihedam kui kunagi varem. Eristumine on ellujäämiseks üliolulise tähtsusega. Ettevõtted, mis julgevad esimesena tipptasemel tehnoloogiaid rakendada, saavad endale hindamatu konkurentsieelise.
Nike Shoe Try-On
Pakkudes midagi unikaalset, mida konkurendil veel pole, jääd sa kindlasti meelde ja näitad end uuendusmeelse tegijana. Juhtivad brändid nagu Sephora (virtuaalne meigiproov), Nike (jalanõude sobitamine) ja BMW (autode 3D-konfigureerimine) ei kasuta AR-i ja VR-i niisama moe pärast. Need brändid teavad, et see loob parema kliendikogemuse ja kasvatab müüki.
Kas Eesti turg on selleks valmis?
Tõsi, Eesti e-poodides AR-i ja VR-i lahendusi veel massiliselt ei kohta. Kuid see ongi innovaatilise ettevõtja suurim võimalus! Tarbijate ootused kasvavad pidevalt ning need, kes suudavad pakkuda enamat kui lihtsalt pildigaleriid, võidavad pikas plaanis.
Eriti suurt potentsiaali nähakse Eestis just nendes valdkondades:
- Mood ja jaekaubandus. Virtuaalsed proovikabiinid, mis aitavad leida õige suuruse ja stiili.
- Kinnisvara ja sisekujundus. Virtuaalsed kinnisvaratuurid ja AR-põhised kodukujunduse eelvaated.
- Autotööstus. Kaasahaaravad 3D-autokonfiguraatorid ning miks mitte ka virtuaalsed proovisõidu kogemused.
Liit- ja virtuaalreaalsus ei ole kaugeltki enam mingi tulevikumuusika, millega vaid Nike ja BMW saaksid hakkama, vaid täiesti praktilised tööriistad, mis lahendavad iga e-kaubanduse põlise probleemi – füüsilise distantsi kliendi ja toote vahel. Need tehnoloogiad aitavad muuta aimamisel põhineva ostlemise kindlaks ja kogemustepõhiseks. Kuigi Eesti turg alles kohaneb, on selge, et tulevikus võidavad need, kes pakuvad kliendile esimesena enamat, kui lihtsalt ostukorvi nuppu. Ei tea, millest alustada? Küsi usaldusväärselt e-poe arenduspartnerilt ning ka Eestis on võimalik need lahendused kiiresti ja professionaalselt valmis teha.