Kui võtad lahti ükskõik millise kodulehe, siis esimesena hakkavad silma selle struktuur, info üleküllus, piltide kvaliteet, saidi kiirus ning muidugi ka info ajakohasus. Esmamulje on just see, mis on otsustav, seega on oluline esilehe fookusesse seada kõige asjakohasem info, mida koduleht võiks külastajale edasi anda. Olgu see siis kampaania, e-poe uued tooted või teenused mida pakud.
Aga mis siis, kui see hoolikalt ehitatud kodu peletab külalisi eemale juba ukselävel? Mis siis, kui sinu veebileht, mis peaks olema su parim müügimees, teeb sulle hoopis karuteene? Viiest suurimast veast ja nende parandamisest räägib lähemalt virtuaalassistent ja veebilehtede arendaja Katrin Aas.
Esmamulje internetis luuakse sekunditega
Külastaja ei pruugi kohe osata näpuga näidata, mis täpselt valesti on, kuid ta tunnetab seda – veebileht on aeglane, info on segane, pildid udused. See alateadlik tunne ütleb talle, et ettevõte ei pööra olulistele detailidele tähelepanu. Ja enne kui arugi saad, on ta juba klõpsanud end konkurendi veebilehele.
Siin ei tule jutuks keeruline kood ega põhjalikud tehnilised lahendused. Vaatame hoopis üle viis väga levinud ja kergesti parandatavat viga, mis võivad jätta sinu WordPressi lehest ebaprofessionaalse mulje ja saata potentsiaalsed kliendid otse konkurendi sülle. On olemas ka lihtsad sammud, mida saab juba kohe oma lehe parandamiseks ette võtta.
1. Ebaselge sõnum ja puudub üleskutse tegevusele (CTA)
Milles on siin suurim probleem?
Kujuta ette, et astud poodi, kus müüja räägib sulle kümme minutit tootest, naeratab ja kõnnib siis minema, ilma et küsiks, kas sa soovid sedaosta.
Täpselt sama juhtub kodulehel, kus külastaja ei saa aru, mida pakud ja mida sa soovid, et külastaja järgmisena teeks. Kui veebi esileht on täis pikka juttu ettevõtte ajaloost ning leidub liiga palju erinevaid valikuid, siis külastaja väsib ja lahkub, enne kui olulise infoni jõuab.
Klient tunneb end segadusse aetuna. Kui ta peab vastuse leidmiseks detektiivitööd tegema, annab ta alla.
Puuduv Call to Action (CTA) ehk üleskutse tegevusele jätab ta justkui õhku rippuma. Kas peaks helistama, kirjutama, midagi ostukorvi lisama? Kui sa talle teed ette ei näita, siis ta tavaliselt ei teegi midagi.

Illustratsioon: Moondance, Pixabay
Kuidas seda parandada?
Sõnasta oma põhisõnum ühe lausega. Mida sa pakud ja kellele? Pane see oma kodulehe avalehele kõige nähtavamale kohale. Näiteks "Aitame väikeettevõtetel luua kaasaegseid kodulehti, mis toovad rohkem kliente."
Loo selle juurde selge ja nähtav nupp (CTA), kuhu vajutades saab kasutaja midagi ette võtta. Igal lehel peaks olema eesmärk. Mida sa tahad, et külastaja teeks? Kasuta aktiivset ja arusaadavat keelt nagu "Broneeri aeg", "Võta meiega ühendust", "Laadi alla tasuta hinnakiri" või "Lisa see oma ostukorvi". Veendu, et see nupp eristuks visuaalselt kogu muust sisust.
2. Ajakohasus ja usaldusväärsus – veebis ripub vana info
Milles on probleem?
Koduleht on nagu ettevõtte aken maailma. Kui selle esilehel ripuvad vanad uudised, aegunud pakkumised või aasta tagasi toimunud sündmused, siis on see aken tolmune ja mahajäetud. Kõige lihtsam ja levinum viga on lehe jaluses olev vana aastaarv. Kui me elame aastas 2025, aga sinu lehe allservas ilutseb uhkelt "© 2022", siis see karjub külastajale: "Seda lehte pole keegi juba väga ammu uuendanud!".
See tekitab kohe kahtluse: kas firma on üldse veel tegev? Kas siin lehel olevad hinnad ja info endiselt kehtivad? Usaldus on äris oluline ja aegunud koduleht õõnestab selle hetkega. Klient eeldab, et kui sa ei suuda isegi oma veebilehte korras hoida, siis kuidas saab ta sind usaldada oma raha või projektiga?
Kuidas seda parandada?
Pane näiteks omale kalendrisse meeldetuletused. Tee enda jaoks harjumusseks kasvõi kord kvartalis oma veebileht põhjalikumalt üle vaadata. Kontrolli kontaktandmeid, hindu, teenuste kirjeldusi ja kuupäevi.
Uuenda ka jaluses olevat aastaarvu. See on väike asi, mis näitab hoolivust. Paljud WordPressi teemad teevad seda automaatselt, aga kui sinu oma ei tee, siis palu oma veebiarendajal lisada lihtne koodijupp, mis uuendab aastaarvu automaatselt iga aasta alguses jaanuaris.
Eemalda kindlasti aegunud uudised ja vanad pakkumised. Kui sul on blogi või uudisterubriik, kus viimane postitus on kolme aasta tagant, siis see mõjub pigem negatiivselt. Parem peida see rubriik ajutiselt üldse ära, kuni on aega uut sisu luua.
3. Puudulik mobiilisõbralikkus – leht, mis ei mahu taskuseadmesse
Milles on probleem?
Üha suurem osa inimesi sirvib veebi peamiselt nutitelefonis. Kui koduleht näeb arvutiekraanil ilus välja, aga telefonis on tekstid üksteise peal, pildid liiga suured ja nuppudele on võimatu näpuga pihta saada, siis oled suurema osa oma potentsiaalsetest klientidest juba kaotanud.
Keegi ei viitsi telefonis teksti suurendada ja ekraani edasi-tagasi kerida, et lauseid kokku lugeda. Kasutajakogemus on halb, külastaja muutub närviliseks ja lahkub lehelt pahameelega. Tema jaoks on sinu ettevõte "see, kellel oli see jube koduleht".
Kuidas seda parandada?
Testi seda ise! Kõige lihtsam viis on võtta oma nutitelefon ja lihtsalt hakata kasutama oma kodulehte. Proovi menüüs navigeerida, kontaktivormi täita. Kas kõik on mugav ja loogiline? Palu ka mõnel sõbral seda teha ja küsi ausat tagasisidet.
Kasuta kodulehe teemas responsiivset disaini. Enamik tänapäevaseid WordPressi teemasid on "responsiivsed", mis tähendab, et nad kohanduvad automaatselt erinevate ekraanisuurustega. Kui valid endale uut kujundust, siis veendu, et see märksõna oleks kirjelduses olemas.
Mõtle "pöial-kõigepealt" disainile. Kõige olulisemad nupud ja lingid (nagu menüü, helistamisnupp) võiksid olla ekraani allosas, kuhu on pöidlaga nutitelefoni ekraanilt mugav ulatuda.
4. Fotod ja kujundus – räägi piltide, mitte tuhande sõnaga
Milles on probleem?
Kaks peamist viga on ebakvaliteetsed, udused pildid või liiga üldised ning äraleierdatud pildipanga fotod. Esimene variant jätab lohaka ja odava mulje, teine aga muudab sinu ettevõtte näotuks ja ebaisiklikuks.
Kui külastaja näeb veebilehel sedasama naeratavat ärimeest, keda on näinud juba viie teise firma reklaamis, ei teki mingit sidet ega usaldust.
Sama kehtib kujunduse kohta – liiga palju erinevaid värve, fonte ja vilkuvaid elemente mõjub kaootiliselt ja ebaprofessionaalselt.
Kuidas seda parandada?
Investeeri originaalfotodesse. See ei pea olema ülemäära kallis, isegi hea nutitelefoniga saab päevavalguses teha kvaliteetseid pilte. Fotod sinust ja su meeskonnast on alati paremad kui pildipanga modellid. See näitab, et ettevõtte taga on päris inimesed.
Vali sobiv värvipalett. Hoia oma kujundus lihtne ja selge. Kasuta 2-3 põhivärvi, mis sobivad sinu brändi identiteediga. Veendu, et tekst oleks taustalt hästi loetav.
Ära karda tühja ruumi. Leht ei pea olema servast servani infot täis tuubitud. Puhas ruum elementide ümber aitab sisu paremini esile tuua ja muudab lehe rahulikumaks ning professionaalsemaks.
5. Veebilehe Kiirus – kannatlikkus on voorus, aga mitte Internetis
Milles on probleem?
Kodulehe laadimine võtab aega rohkem kui 3-4 sekundit, mis võib tunduda lühike aeg, kuid digimaailmas on see terve igavik. Aeglase lehe põhjuseks on tihti suured, optimeerimata pildid, liiga palju lisafunktsioone (pluginaid) või kehva kvaliteediga veebimajutus.
Külastaja hakkab aeglase veebiga kahtlustama, kas see leht on katki? Enamasti ei jää ta vastust ootama, vaid vajutab tagasi-nuppu ja valib Google'i otsingutulemustest järgmise pakkuja. Sa kaotad kliendi enne, kui ta on näinud, mida pakud. Lisaks mõjutab lehe kiirus ka veebi positsiooni Google'i otsingutulemustes – Google eelistab kiiremaid.
Kuidas seda parandada?
Optimeeri oma pilte. See on kõige levinum kiiruse pidurdaja. Enne pildi WordPressi üleslaadimist veendu, et see oleks veebi jaoks sobilikus suuruses. Ära lae üles otse kaamerast tulnud 5 MB faili, kui piisab 150 KB suurusest. Selleks on olemas tasuta veebitööriistad (nt TinyPNG) ja WordPressi pluginad (nt Smush).
Hoia ka pluginate arv kontrolli all. Iga lisatud plugin teeb su lehte natuke aeglasemaks. Vaata nende nimekiri üle ja kustuta kõik, mida tegelikult ei kasuta.
Kaalu kindlasti ka kvaliteetset veebimajutust. Kõige odavam majutuspakett ei pruugi olla parim valik, kui soovid kiiret ja stabiilset lehte.
Nende viie vea vältimine on alustalaks professionaalsele ja kliente toovale kodulehele. Kodulehe korrashoidmine ei nõua alati suurt tehnilist teadmist, vaid pigem regulaarset tähelepanu ja hoolt. Kui tekkis küsimusi, siis võta minuga ühendust.