Veebipoe tegemise A&O: ära aja asja keeruliseks

Veiko Strauss
03. nov 2017
7 min lugemine

Millised on veebipoe loomise suurimad ohukohad ning ajakulu, selgitas Voog platvormi müügi- ning turundusjuht Veiko Strauss.

Millega võib veebipoodi tegema hakates alt minna?

Kõige esimene viga, mida ma ise kõrvalt näinud olen, tehakse juba enne kui veebipood üldse olemas on. Ma pean silmas seda, et veebipoe loomist planeerides lähevad ideed väga kiiresti väga suureks ning tahetakse ehitada ebavajalikult suur ja keeruline süsteem. Sisuliselt tähendab see seda, et kõik alates toodete sisestamisest kuni tellimuse saatmise ja raamatupidamiseni toimuks automaatselt ning poe pidajal ei tuleks teha muud, kui kuu lõpus raha kokku lugeda.

E-poe arendus on ääretult keeruline ning iga automatiseeritud protsess toob väga suure hinnalisa. Alustaval veebipoe pidajal, nagu igal teisel alustaval ettevõttel, on iga sent arvel ning seepärast soovitan ehitada võimalikult lihtsa veebipoe — seda nii külastaja kui ka haldaja perspektiivist. Lisaks suurele hinnalisale võtab keeruliste süsteemide arendamine ka tohutu aja. Mina soovitaks võimalikult kiiresti veebimüük käima panna ning siis järk-järgult vaadata, milliseid lisaarendusi vaja oleks.

Teine kõige enamlevinud ämber on arvata, et veebipoe avalikuks tegemisega ongi “must töö” tehtud ja nüüd hakkab külastajaid tulema nagu noori tüdrukuid H&Mi avamisel. Tegelikult on veebipoe avalikuks tegemine alles algus. Maailmas on praegu 1 254 357 156 veebilehte ning kui sina enda oma avalikuks teed, on see lihtsalt üks järgmine. Seega tuleb teha väga palju tööd, et inimesed sind üles leiaksid. Seejuures ei tasu arvata, et Facebook on ainus õige kanal, läbi mille oma veebipoodi inimesi tuua. Erinevaid võimalikke kanaleid on kümneid, kui mitte sadu kordi rohkem ning nüüd tuleb need õiged üles leida.

Millised on suured ajakulu kohad, millele tihti ei pruugita mõelda?

Ma arvan, et neid kohti on kolm. Esiteks, kindlasti toodete sisestamine. Ükskõik, kas veebipood pannakse püsti mõne valmiskujunduse peale või ehitab selle mõni digiagentuur, sisu lisamine on üldiselt poe haldaja ülesanne. Tootekirjelduste kirjutamise ja korralike piltide tegemine on kindlasti üks koht, millesse suhtutakse liiga kergekäeliselt. Ma ise arvan, et siin tasuks vaat, et kõige rohkem aega kulutada. Eriti tekstidega töötamise juures.

Teine koht, mille peale oodatust rohkem aega läheb, on toodete juurde muu sisu loomine. Ma usun, et peale sinu on internetis veel gazillion pakkujat, midaiganes sa ka ei müüks. Seepärast pean ma ise blogi pidamist väga oluliseks. Blogi on kuvandi loomiseks väga võimas vahend ning mida ainulaadsem on lugu su toodete taga, seda rohkem sa müüd. Lisaks sellele meeldib ka otsingumootoritele näha, et su saidil käib aktiivne elu.

Iga äri käimajooksmine võtab aega. Sama kehtib ka veebipoe puhul ning see ongi kolmas ajakulu koht, mille peale ei mõelda. Nagu ma eelnevalt mainisin, siis poe valmis saamisega töö alles algab. Stabiilse veebiliikluse saamine oma veebipoodi sõltub mitmest asjast ning ei juhtu üleöö. Enamikel juhtudel võtab see  kauem, kui oodatakse, seega soovin kõikidele veebipoe loojatele pikka meelt. Kui su pood esimesel kuul soovitud tulemusi ei näita, siis ei tähenda see veel, et oled läbi kukkunud. Ära löö käega.

Mida ei panda veebipoodi luues tähele, kuid mis tegelikult vääriks oluliselt rohkem tähelepanu ja mõtteaega?

Kindlasti sisu. Ükskõik kui äge su veebidisain ei ole, siis kõige olulisem on ikkagi sisu. Seega soovitan tekstiloomet väga tõsiselt võtta. Õnneks on tekstide kirjutamisel mõned nii-öelda kuldreeglid. Esiteks kirjuta oma tekstid piisavalt pikad, et oluline saaks öeldud, samas olgu nad nii lühikesed kui võimalik. Teiseks, ära kirjuta seda, mida sa ise oluliseks pead. Hästi oluline on end oma kliendi kingadesse mõelda. Mis on need argumendid, mis sinu potentsiaalse kliendi ostuotsust kõige rohkem mõjutavad?

Tekstide kirjutamise juures tuleb kindlasti ära märkida ka SEO. Selleks, et su pood otsingumootorite jaoks hästi optimeeritud oleks, ei pea sa tingimata kallist teenust sisse ostma. Parim algus on see, kui sa oma tekstid ise hästi läbi mõtled. Koosta oma tekstid strateegiliselt — sihi need konkreetsetele märksõnadele. Ideid, kuidas seda teha, leiad kiire guugeldamisega mitmeid. Lisaks sellele pööra tähelepanu ka oma sisulehtede URLidele ja lehepealkirjadele. Kui sa oma sisulehtede seaded juba kord lahti võtnud oled, siis pane igale lehele ka oma OG tag ehk pilt juurde. Pilte üles laadides soovitan veel seda, et sa nende failinimed sisukaks muudaksid. See tähendab, et img00536.jpg asemel võiks sinu pildi pealkiri ka selle sisu edasi anda. Näiteks kui pildil on kollane tool ning sa toimetad eesti turul, siis panegi pildipealkirjaks kollane_tool.jpg. See on jälle väike SEO võit.

Kuidas kindlaks teha, et veebipoes pole kriitilisi vigu?

Selle vastu aitab ainult testimine. Tee poe ehitamisest paar päeva pausi ning vaata oma pood ise värske pilguga üle. Tee proovitellimusi, katseta erinevaid ekraane. Kui sul on mõni hea sõber, siis kutsu ka nemad appi. Sõprade abi kasutades on eriti hea see, et lisaks võimalike vigade avastamisele on nad su tegemistest rohkem huvitatud kui suvalised inimesed, seega on nad ilmselt nõus ka sinu veebipoodi edasi jagama. Sedasi saadki esimesed külastajad ja kui tõsiselt ägedat asja ajad võid eneselegi ootamatult tuhandeid klikke saada.

Kuidas veebipoodi testida?

  1. Vaata, kas su veebipood töötab igas olukorras. Külasta oma veebipoodi nii iOS´i kui Android´iga telefonis. Lisaks sellele kasuta erineva suurusega ekraane ja tahvelarvuteid. Kui võimalik, kasuta ka erinevaid brausereid.
  2. Surfa oma veebipoes tavalise külastajana. Vaata tooteid, lisa mõned ostukorvi, proovi absurdseid koguseid sisestada, kustuta osa tooteid ostukorvist ära.
  3. Tee mõned testostud. Käi oma kliendi ostuteekond algusest lõpuni läbi ning vaata, kas poele külge pandud makseviisid toimivad nii, nagu vaja.

Millised on parimad viisid poe looja peavalu vähendamiseks?

Inglise keeles on selle jaoks üks väga hea väljed — “keep it simple”. Hoia oma veebipood lihtsana, ära poogi sellele liiga keerulist funktsionaalsust külge. Kõiksugu kellad ja viled saab hiljem külge riputada, alusta kõige lihtsama võimaliku variandiga. Ma ise soovitan (ja kindlasti ei ole see kuidagi kallutatud) oma esimese poe Voog´i peale püsti panna. Tegelikult võib see olla ükskõik milline teenuspõhine lahendus, peaasi, et sa ei võtaks endale liiga palju tehnilisi kohustusi. Kõige hullem, mis ühe alustava veebipoe pidajaga juhtuda saab, algab enamasti kuidagi nii: “mul on üks sõber, kes teeb odavalt…”. Üldjuhul teevad sellised tuttava-tuttavad veebipoe Wordpressi peale erinevaid pluginaid kokku klopsides ja kui sul piisavat IT-taipu pole, algab üks lõputu õudus.

Kokkuvõtteks ütlekski, et ehita oma veebipood mõnele teenuspõhisele lahendusele nagu Voog või Shopify. Sellised lahendused annavad sulle võimaluse keskenduda olulisele, see tähendab sisule. Kirjuta oma tekstid targalt, tabavalt ja lühidalt. Lisa igale sisulehele oma kirjeldus ning lisa OG tag ning pane piltidele korralikud failinimed. Kui see on tehtud, siis jaga poodi sõpradele ning ole kannatlik. Algaja veebipoe pidaja programm võiks umbes selline välja näha.

Veiko Strauss

Ehita vapustav veebisait/e-pood.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 25 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!

Vali paketi periood

1 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 12.08

3 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 36.24

6 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 72.48

1 aasta põhine arveldus

Säästad 20% ehk -24.16

Kuus 10.07

Kokku 120.80

1 aasta
0.00
2 aastat
0.00
3 aastat
0.00
4 aastat
0.00
5 aastat
0.00
6 aastat
0.00
7 aastat
0.00
8 aastat
0.00
9 aastat
0.00
10 aastat
0.00