Veebidisaini lühike ajalugu 16 pildis

Veebimajutuse partnerConvert OÜ juhataja Feliks Stavitski räägib veebidisaini ajaloost, alates algusaegadest kuni tänapäevani. Internet on veel väga noor, kuid areng on olnud meeletu kiirusega ning muutused võrreldes algusaegadega drastilised.

Algusaastad ja selle aja tegijad (1990-1998)

Esimene veebileht anti välja ajal kui Tim Berners-Lee lõi esimese veebibrauseri aastal 1989, millele ta lisas ka maailma esimese veebilehe.

See nägi välja selline:

Interneti kasutamine oli kuuldav. Kas sa veel mäletad dial-upi kriginat? Kiirused mööda telefoniliine olid ikka väga aeglased ja veebilehe avanemine võis mõnikord võtta minuteid. Mõne pildifaili alla laadimine tunde ja liikuva pildi alla laadimiseks kulus päevi. Seetõttu olid ka veebilehed äärmiselt lakoonilised. Tekst. Kogu lugu.

Kuni 1993 aastani toetasid brauserid ainult teksti, seega piltide kasutamine oli välistatud. Piiranguteks oli ka värvivalik (kõigest 16 erinevat) ja monitori resolutsioon (levinuim 640x480). Kummalisel kombel oleme nüüd jälle miniekraanide juures tagasi :) 

Läks küll natuke aega, enne kui veebi hakati laialdasemalt kasutama, aga Metsiku Lääne aeg oli käes. Veebilehed hakkasid välja nägema lausa pöörased. Või vähemalt tagasi vaadates tundub see nii.

Selle ajastu trend oli hüpererksad värvilahendused. Lausa tervist kahjustavad. Mida hullema värvikombo sa suutsid valida, seda silmatorkavam sa olid. Disainerid said tõenäoliselt palka selle järgi, kes suutis inimestel suuremat peavalu põhjustada. Võib kahtlustada, et disainerid olid tollel ajal ravimifirmade palgal...

Vaata järgnevaid näiteid omal vastutusel:

Lisaks vahvatele värvidele tuli kasutada animeeritud GIF-e. Kes mäletab näiteks tantsivat beebit? Peaaegu igal teisel veebilehel vingerdas see trullakas titt.

 


Siia aega mahub ka selline ebamugavus nagu lehe kujunduslik paigutus läbi tabelite. Et veebilehel mõnda kujunduslikku elementi kuvada, tuli see pilditöötlusprogrammiga valmis joonistada, seejärel juppideks lõigata ja koodis tabelitesse paigutada. Mis põhjustas suuri segadusi, kui lehte vaadati erinevate brauseritega erinevatel monitoridel. 

Siis tuli appi Flash. Et natukenegi vabadust saada, hakati kasutama Flashi. Tolle aja märksõnadeks olid intro lehed. Enne kui sa tegelikule veebilehele said, pidid sa ära vaatama mingi kauni intro ning klikkima edasi. Juhul muidugi, kui sa jõudsid ära oodata, mil kogu see ilu alla laadis. Võimalus oli ka intro vahele jätta, kuid seda alles siis, kui kogu animatsioon oli sinuni jõudnud. Puhas silmailu. Ei mingit funktsiooni. Lihtsam versioon sellest oli lihtsalt kiri "Sisene". Ilma igasuguse põhjuseta...

Flash hääbus alles siis, kui Apple lõpetas selle toetamise oma esimesel iPhonel. Kui hästi otsida, siis veel võib leida ka Flashis tehtud lehti.

Lavale astub Google (1998-2002)

Asi rahuneb küll disaini ja värvide poolest maha, kuid nüüd keeratakse vint üle tekstiga. Kogu info kuhjatakse kokku. Pluss tohututes kogustes bännereid ja muid reklaame. Pole harvad veebilehed, mis näevad välja nagu Delfi. Hingamisruumi jääb üha vähemaks.

Sel ajal alustanud Google oli kui värske õhu puhang. Kuigi päris algus on ka veel ilus ja kirju.

Edasi juba ainult logo pluss otsingukast.Siiani tuttav kombo. Ei midagi liigset. Google peab sellise kummalise lahendusega võitlema tolle aja gigantidega, nagu Yahoo või AltaVista.



Uus aastatuhat ehk vahetult enne meie aega (2002-2010)

Nagu juba aru saate, siis mida aeg edasi, seda igavamaks ja ühetaolisemaks veebilehed muutuvad. Süüdlasteks võib siin pidada Google-t oma minimalismiga ja väga laialt levinud sisuhaldussüsteeme.

Kuigi uued tehnoloogiad ja standardid annavad lõputuid võimalusi luua midagi omapärast, on läinud nii nagu autodegagi - materjalid ja tehnoloogiad võimaldavad luua mida iganes aga tootmisse jõuavad ikka ühetaolised Fordid ja Opelid. 

Ajastut iseloomustavad lehed on sellised, mis keskenduvad ainult ühele asjale. Nagu Google otsing. Selle aja eeskuju.


Meie aeg ja kuhu suundub veebidisain? (2010-)

Mul on selle kohta üks väga ilmekas näide.

Alles hiljuti küsis üks minu tuttav mobiilipõlvkonna esindaja, et mis tööd ma teen. Kui ma vastasin, et veebilehti valmistan, siis ta ei saanud aru mis asjad need veebilehed on. 

Selle põlvkonna jaoks pole enam olemas veebilehti. On mobiiliäpid. Ja rakendused. 

Ning veebirakenduste disain suundub ka sinna poole, et esimeses järjekorras tehakse kujundus pisikestele ekraanidele. Alles siis mõeldakse vana aja asjadele - kuvaritele ja telekatele.

Ehk siis tänapäev ja tulevik kuuluvad erinevatele ekraanidele (siia hulka võiks juba lugeda ka virtuaalreaalsuse) ning kasutusmugavusele.

Lõpetuseks veel mõne gigandi esimesed veebilehed (vaata neid ja võrdle praegustega):




 

Parimad palad minevikust on leitud tänu WayBackMachine arhiividele.

Jaga
Nõuandja

Uudised, õpetused ja kavalad veebinipid. Otse meilile.

Liitu meie nädalakirjaga, et näha uudiseid, õpetusi ja nippe esimesena