Ekspert selgitab: kas peaksid välisriigis kasutama kohalikku domeeni?

Välisturule sisenedes tuleks mõelda ka veebilehe domeenile. Sellest, kas tuleks kasutada riigi kohalikku domeeni või .ee lõpuga veebiaadressi, rääkis MyLooki turundusjuht Ivar Arulaid.

Miks peaks kasutama välisriikides just kohalikku domeeni?

Tegelikult oleneb see seatud eesmärgist. Kui eesmärk on kohalikul turul tegutseda kui kohalik, siis on kõige mõistlikum valida domeen, mida kohalik mõtlemata sisse kirjutaks. Eestis kirjutab enamus kohaliku ettevõtet või veebilehekülge otsides ikka sisse firmanimi.ee – samamoodi on see ka teistes sihtriikides. Kui aga eesmärk on tegutseda küll kohalikul turul, aga mitte kohalikuna, siis sobib pigem rahvusvaheline domeen .com.

MyLookiga soovime pakkuda klientidele kohaliku kogemust, mistõttu tegutseme Soomes mylook.fi ja Lätis mylook.lv domeenide all. Aga kui olla "kohalik", siis ei saa asi kindlasti piirduda vaid domeeniga. Kohalik peab olema ka klienditeenindus, veebilehekülje tekstid, tootekirjeldused, kampaaniad, veebipoodides ka kohaletoimetus, makseviisid ja kõik muu.

Millise eelise annab kohaliku domeeni kasutamine võrreldes näiteks kõikjal Eesti domeeni kasutamisega?

Eelkõige annab see tunde, et tegemist on kohaliku ning usaldusväärse ettevõttega. Aga loomulikult on see oluline ka otsimootori tulemuste optimeerimise mõttes. Eesti domeen ei ole kindlasti paljudes kohtades äratuntav ning ei jää ka muu riigi kohalikule kliendile meelde. Veebilehte otsitakse eelkõige kahel viisil – kas Google'i abil, või trükitakse kohe veebilehe nimele otsa alateadlikult .com või .kohalikdomeen, .com eelkõige juhul, kui otsitakse rahvusvahelist ettevõtet ning kohaliku domeeni lõpp, kui kohalikku ettevõtet.

Kuidas suhtute aga erinevatesse teistesse variantidesse, näiteks koduleht.ee/fi?

Kui eesmärk on toimetada nagu kohalik, siis on ainuõige valik kohalik domeen.

Mida peaks välismaiste domeenide kasutamise kohta kindlasti teadma?

Võib-olla seda, et mitme erineva veebilehe haldamine ei tähenda ilmtingimata mitu korda rohkem tööd. Toon näite MyLooki puhul, kus toimetame 3 domeeniga, kuid kogu lehe haldus käib ühest kohast – lisatöö on vaid tõlgete sisestamine.

Mida teha, kui välismaal domeen juba hõivatud on?

Võimalusi on mitmeid. Kui ei ole 100% oluline, et nimi oleks sama, siis võib sama lihtsasti siseneda uuele turule uue nimega. Kui nime muuta ei soovita, siis on võimalik domeeni omanikuga kontakteeruda ning uurida, kas ja millise hinnaga ollakse valmis domeeni müüma. Kui domeeni praeguselt omanikult osta ei õnnestu, on võimalus midagi veebilehe nimele lisada – näiteks kui tegemist on Eestis tegutseva veebipoega FYI , kes müüb mütse ning soovib laia maailma minna .com domeeniga, mis on võetud, siis alternatiivsed nimed võiksid olla "FYIwear.com" või "FYIhats.com".

Alati on võimalus ka kõikides sihtriikides brändi nimi muuta selliseks, et domeenid oleksid kõikides riikides vabad. Selliselt on toimetanud paljud maailmas tuntud brändid, kes on kasvanud ostes kokku konkurente ning hiljem liitnud kõik ostetud brändid ühe nime alla.

Kas on olukordasid, kus ei tohiks aga mingil juhul välismaal sealset domeeni kasutada ning peaks jääma Eesti oma peale?

Ma arvan, et keeldu ei ole, aga kui tegu on ainult Eestis tegutseva ettevõtetega, mille kohta soovitakse lihtsalt informatsiooni jagada ka näiteks Lätis, siis sobiks hästi .ee/lv variant, kus on vastav maandumisleht ootamas.
 

Jaga