Millised on 2018. aastal need turundustegevused, mis toovad kõige enam kasu?

Alanud aastal muutuvad mitmete sotsiaalvõrkude reeglid, samas on muutumas ka inimeste harjumused, kus nad käivad ja mida näevad. Uurisime järgi, mida asjatundjad alanud aastast ootavad ja mida teistele soovitavad. Selleks küsisime kõigilt neli küsimust.

Küsimused on järgmised:

  1. Mis juhtub 2018. aastal turunduses uut, mida kindlasti peaks arvestama?
  2. Millised on suurimad muutused sotsiaalvõrkudes (Facebook, Instagram, LinkedIn jne), mida peaks neis alanud aastal teistmoodi turundama?
  3. Millised täiesti uued digitaalturunduse vahendid võiksid uuel aastal saavutada läbimurde?
  4. Kui palju turundus automatiseerub, arvestades masinõppe ja tehisintellekti võidukäiku?

Vastasid WSI Online´i tegevjuht Kristjan Raude, Eiffeli tegevjuht Kaarel Talvoja ning Voo müügi- ja turundusjuht Veiko Strauss.

Kristjan Raude, WSI Online

Mis juhtub 2018. aastal turunduses uut, mida kindlasti peaks arvestama?

Esiteks, edukas turunduse juhtimine muutub üha keerulisemaks. Uued kanalid, uued võimalused, uued reeglid, uued seadused, uued ohud. Turundustiimi tuleb täiendada uute spetsialistidega või leida endale head koostööparterid. Ära ei tohi unustada, et uued kliendid on olulised, aga olemasolevad veel olulisemad!

Teiseks, Google'i ja Facebooki reklaamieelarved kasvavad jõudsalt. Soovime seda või mitte, need kanalid töötavad ja ma ei näe, et keegi neid ohustab.

Kolmandaks, uus andmekaitseseadus on tekitanud parajat peavalu. Sellele järgneb veel üks uus seadus, mis on täna alles loomisel. Turundajate (ja ka ettevõtjate) elu tehakse oluliselt raskemaks ja rohkem kaitstakse tarbijate huve.

Millised on suurimad muutused sotsiaalvõrkudes (Facebook, Instagram, LinkedIn jne), mida peaks neis alanud aastal teistmoodi turundama?

Facebook kaotab kasutajaid, nende aastast aastasse kasv on peatunud ja asendunud langusega. Tarbijad on hakanud teadvustama meeletut ajakulu sellele sotsiaalvõrgule, mis on keskmiselt kaks tundi päevas.

Instagram aga kasvatab populaarsust. Tarbijal on väga lihtne seda kasutada ja reklaamijal võimalus väga täpselt ja efektiivselt reklaame sihtida.

LinkedIn kasvatab samuti populaarsust. Kui esimesed uue omaniku Microsofti sammud olid platvormi arendamisel väga vales suunas, siis nüüd on hakanud väga mõistlikke uusi funktsioone välja tulema. Endiselt on see parim B2B ehk ärilt ärile keskkond.

Millised täiesti uued digitaalturunduse vahendid võiksid uuel aastal saavutada läbimurde?

Kui seda kuidagi kokku võtta saab, siis see on (turundus)tehnoloogia. Siia alla käib tehisintellekt, chatbotid ehk vestlusrobotid, automatiseerimine, nutikad seadmed jne. Ühelt poolelt see vähendab rutiinseid ja korduvaid tegevusi, teiselt poolt loob täiesti uued spetsialistid ja turu vajadus nende järgi kasvab meeletult. Võtame näiteks Google Home´i või Amazon Echo. Nende kasutuselevõtt nõuab näiteks sisu optimeerimist häälkäsklustele.

Kui palju turundus automatiseerub, arvestades masinõppe ja tehisintellekti võidukäiku?

Väga palju. Iseasi on see, kui palju soovitakse/suudetakse see kasutusele võtta. Automatiseerimine on täna "nice to have" valdkonda kuuluv tegevus keskmisele Eesti ettevõttele. Automatiseerimisega tegelevad ainult need ettevõtted, kellel "must have" korras ja resursse sealt edasi liikuda. Need, kes tegelevad, neil läheb ka hästi.

Kaarel Talvoja, Eiffel

Mis juhtub 2018. aastal turunduses uut, mida kindlasti peaks arvestama?

Võidavad need, kes oskavad kliendi ostuteekonnaga kaasas käia.

Sisuturunduse rong tõstab veelgi kiirust.

Tasuta levib vaid väga hea sisu.

Blogijatest / mõjuisikutest ei saa ka Eesti turundajad enam mööda vaadata.

Millised on suurimad muutused sotsiaalvõrkudes (Facebook, Instagram, LinkedIn jne), mida peaks neis alanud aastal teistmoodi turundama?

Sotsiaalvõrgustikud eelistavad sisu näitamisel videot selgelt teiste sisuvormide ees. Efemeerne ehk lühiajaliselt nähtav sisu läheb alanud aastal massidesse ning Facebook Messengeris sageneb juturobotite kasutamine müügi kasvatamisel (USAs saab läbi Messengeri juturoboti juba pitsat ja taksot tellida).

Millised täiesti uued digitaalturunduse vahendid võiksid uuel aastal saavutada läbimurde?

Läbimurde võiks saavutada integreeritud, kanalite-ülene automaatika tarbijate a(s)jakohaseks kõnetamiseks läbi taasturunduse (Ad Espresso ja LeadsBridge).

Kui palju turundus automatiseerub, arvestades masinõppe ja tehisintellekti võidukäiku?

Tehisintellekt võimaldab üha rohkem andmeid koguda (sotsiaalmeediast, ostuajaloost, rakenduste allalaadimistelt jms) ja hoogu kogub personaalsel viisil massidele turundamine.

Veiko Strauss, Voog

Mis juhtub 2018. aastal turunduses uut, mida kindlasti peaks arvestama?

Ma arvan, et see on tegelikult palju keerulisem küsimus kui esmapilgul tundub. Pean silmas seda, et kui end reaalsusest lahti ühendada, võiks siia üles lugeda väga paljut, mis turundusmaailmas juhtumas on.

Seepärast sõnastaksin ma selle küsimuse veidi ümber — millega peaks üks täiesti tavaline kohalik ettevõtja oma turunduses 2018. aastal arvestama?

Big data ja masinõpe — need kaks on kindlasti ühed olulisimad märksõnad. Minu jaoks on kõige põnevam küsimus, kuidas saab väikeettevõtja ilma suure turunduseelarveta suurte tegijatega sammu pidada? Arvan, et väikeettevõtja peab oma kliendile kõvasti lähemale tulema. Suurtel brändidel on tuhandeid kliente ning nende tundmaõppimiseks ja tegelike vajaduste ning ostuotsuse protsessi paremaks mõistmiseks ei olegi muud teed kui massiivne andmetöötlus. Väikeettevõtjal on kliente oluliselt vähem, mis annab tegelikult tohutu eelise. Keeruliste süsteemide ja andmebaaside ehitamise asemel võiks väikeettevõtja lihtsalt oma klientidega vahetult ja kahepoolselt suhelda. Kui sa tahad teda, kes su kliendid on, siis helista või kirjuta neile ning uuri välja. Siinkohal on oluline, et sa pakuks oma klientidele rohkem väärtust, kui sa ise neilt saada tahad. Lisaks sellele tee endale Google Analytics (või mõni muu analüütikatööriist) hästi selgeks. Õpi oma veebilehe või poe analüütika andmeid vähemalt mingil tasemel tõlgendama ning kombineeri seda infoga, mida sa klientide käest saad. Usalda oma kõhutunnet ja ma usun, et teed omas nišis suuri tegusid.

Väärtustloov sisu — ma olen enam kui veendunud, et müügile orienteeritud sisu ei müü enam. Õigupoolest arvan, et kõige paremini õnnestub sul ennast müüa siis, kui sa ennast ei müü. Omaenda kogemusele tuginedes julgen väita, et ostuotsuse kõige olulisem element on usaldus, seega turunduse kontekstis tuleks keskenduda usalduse loomisele. Väärtuslik sisu on siin võtmetähtsusega. Väärtuse loomiseks leia oma nišš, täienda jooksvalt oma teadmisi, hoia end oma valdkonnaga kursis ning jaga neid teadmisi oma (potentsiaalsete) klientidega. Täpselt nii nagu mina pragu teen.

Influencerid ehk mõjutajad — inimesed, kellel on võime mõjutada teisi inimesi on minu jaoks ilmselt viimase aja kõige olulisem turundustrend. Mida tähendab influencer marketing kohaliku väikeettevõtja kontekstis? Ma arvan, et kõige olulisem on aru saada, et influencer ei tähenda Instagramis bikiinipilte postitavat tüdrukut. Kõige paremad influencerid on su enda kliendid. Seega leia oma klientide seast üles oma toote/teenuse kõige suuremad fännid ning motiveeri neid sinu toodet/teenust oma sõpradele, tuttavatele tutvustama. Seejuures paku neile alati vastutasuks suuremat väärtust, kui neilt ise tahad.

Seega minu nägemus 2018. aastast on suhteliselt igav. Kuigi suuri ja olulisi trende jagub turunduses küllaga, arvan ma, et enamikega neist ei ole Eesti kohalikul väikeettevõtjal suurt midagi peale hakata. Hoopis olulisem on lähtuda põhitõdedest ja teha rida väikseid liigutusi järjepidevalt õigesti. Nii et ka 2018. aasta ei paku üht võluvitsa, millele oma turundust rajada.

Millised on suurimad muutused sotsiaalvõrkudes (Facebook, Instagram, LinkedIn jne), mida peaks neis alanud aastal teistmoodi turundama?

Iga platvorm on omamoodi kommuun ning ükskõik millist platvormi vaadata, kõige olulisem on selle kommuuni dünaamikast ja kirjutamata etiketist arusaamine. Muuseas, mulle endale tundub, et nende platvormide sotsiaalne mõõde kipub ettevõtetel tihti meelest minema. Kommenteerin jälle väikeettevõtja perspektiivist.

Facebook — tekita rohkem dialoogi. See tähendab, et lisaks oma seinale postitamisele leia üles oma niši grupid. Liitu nende gruppidega ning räägi neis (mõõdukalt) aktiivselt kaasa. Kasuta seda kanalit, et oma teadmisi ja kogemusi jagada. Ära riputa oma seinale ainult sind ennast puudutavat infot — väga lihtne põhimõte, millest ei saa aru väga paljud ettevõtted. Veidi praktilisema nurga alt — leia kõige sobivam viis, kuidas Facebook Live enda jaoks tööle panna.

Instagram — teadvusta, mille jaoks see platvorm loodi ning mille jaoks inimesed seda kasutavad. Ma ise usun, et Instagram sobib kõige paremini lugude jutustamiseks läbi piltide. Mina koristaksin uuel aastal Instagramist kõik müügile suunatud reklaamid ära ja keskenduksin brändi kuvandi loomisele.

LinkedIn — arvan, et see platvorm võib sel aastal suureks minna. Kui küsida, mida peaks teistmoodi tegema, siis on vastus väga lihtne: hakka sel aastal LinkedIn´i kasutama. Ma arvan, et paljude Eesti ettevõtjate jaoks on tegemist täiesti avastamata maaga. Ennekõike sobib LinkedIn B2B konteksti ja ma usun, et edu toob kvaliteetne sisu. Enne, kui tormad artikleid kirjutama ja reklaame jooksutama, võta aega, et sisse elada ja platvormi dünaamikast aru saada.

Millised täiesti uued digitaalturunduse vahendid võiksid uuel aastal saavutada läbimurde?

Automatiseeritud turundus.

Kui palju turundus automatiseerub, arvestades masinõppe ja tehisintellekti võidukäiku?

Kui inimene veebilehele jõuab, on juba selge, kust ta tuli, mida otsis ning mis ta huvid on. Selle info pealt kuvatakse talle personaliseeritud sisu. Kui ta liitub uudiskirjaga, lähtub nendest andmetest ka uudiskirjade toon, kirjaviis ja sisu. Vastavalt sellele, mida ta veebilehel teeb, hakkavad teda jälitama erinevad reklaamid, mis on ilmselt sisuturundusartiklid. Seejuures on ilmselt artiklite pealkiri, sissejuhatus ja sisu samuti personaliseeritud. Ja kogu see kaadervärk muutub jooksvalt järjest targemaks.

Jaga
Nõuandja