Ettevõtja suur küsimus: miks ja kuidas investeerida oma brändingusse?

Otto Jaansoo
10. juuli

Iga ettevõtte unistus on eristuda teistest ja olla kliendi jaoks sellise kuvandiga, mis kutsub firma teenuseid ja tooteid ostma. Kuidas aga oma brändingusse investeerida, kui palju on mõistlik ja kuidas seda teha? Sellest räägib lähemalt digi- ja loovagentuuri Hable tegevjuht Otto Jaansoo.

Mis üldse on bränding ja mida peaks selle kohta teadma?

Bränding on see, kuidas sinu ettevõte väljaspoole paistab. Iga brändingu tegevus mõjutab ettevõtte brändi ehk mida inimesed ettevõtet vaadates tunnevad. Brändingu alla kuuluvad nii visuaalse identiteedi ehk konkreetselt välimusega seotud tegevused kui ka reklaamide ja erinevate turundusmaterjalide tootmine ja levitamine.

Ilma tänapäevast visuaalset identiteeti ja kodulehte omamata on brändingu tegevused äärmiselt keerulised ja tulemuste saavutamine väga keeruline. 

Miks on kvaliteetne bränding ettevõtte jaoks nii oluline?

Unikaalne, läbimõeldud ja tänapäevane visuaalne identiteet on tööriistakast, millega saab edukalt teha kõiki turundustegevusi.

Selleks, et kasvatada brändi tuntust, peavad kõik firma materjalid nägema välja sarnased ja rääkima sama lugu.

Ilma korrektset vundamenti omamata kiputakse tegema suvalisi asju, kujundatakse nii- ja naamoodi ja sellise lähenemisega ei hakkagi tekkima klientides tunnet, et tegu on just sinu ettevõtte materjalidega. Kvaliteetselt tehes aga tõstab iga kokkupuude sinu brändiga kliendi peas teadlikust, et oled just sellisena olemas ning sinuga tasub arvestada.

Millised on kõige levinumad eksiarvamused brändingu kohta?

Arvatakse, et tegelikult on tegu pehme väärtusega. Reklaami on ju väga lihtne mõõta: paned sada eurot sisse ja vaatad, kas saad 200 tagasi.

Brändingu puhul on seda palju raskem mõõta, kas uuenenud visuaalne identiteet toob rohkem kliente või mitte? Raske on seda öelda ja raske kohe mõõta, kuid reaalsuses avab kvaliteetne bränding palju uksi. Tooted näevad paremad välja ja edasimüüjad soovivad atraktiivseid tooteid palju parema meelega oma riiulile.

Kodulehte on siis samuti parem kasutada ja kliendid saavad sealt reaalset väärtust. E-pood müüb rohkem, sest bränd on usaldusväärne ja inimene julgeb oma raha sinna jätta. Võimalikud uued töötajad näevad sinu ettevõtet kui tänapäevast töökohta, kuhu tahaks tööle tulla. Reklaamid toovad kordades paremaid tulemusi, sest reklaam ise kõnetab õiget sihtgruppi nii sõnumi kui visuaaliga.

Näiteid on palju ja meiegi näeme igapäevaselt, kuidas brändingu vundamendi korda tegemine parandab märgatavalt ettevõtte tulemusi.

Kuidas mõjutab tugev bränd kliendi usaldust ja lojaalsust?

Me tarbime igapäevaselt tooteid ja teenuseid kõhutunde ja loo pealt. Tugev bränd tekitab kliendis õige tunde ja ta tunneb oma asja kohe ära. Kui bränd on ehitatud üles nii, et kõnetab õiget tarbijat ja tehakse õigeid otsuseid turunduse suunal, siis leitakse õiged kliendid ka kiiresti üles. Seda brändi, mis pakub põnevust ja kõnetab, jäädaksegi jälgima.

Millised on esimesed sammud eduka brändingu loomisel?

Kõigepealt tuleb ära hinnata praegune seis ja olla aus.

Kui ikka seis on nigel või ajast ja arust, tuleb hakata parandama. Hindame koos üle kõik komponendid - logost ja kirjastiilist koduleheni ja vaatame, kus saaks asju paremini teha. Paneme paika sihtrühmad, kes toodet või teenust tarbivad. Analüüsime, mida nad ootavad kodulehelt. Siis ehitame valmis kvaliteetse süsteemi, mille alusel saab teha nii reklaame, uue kodulehe või e-poe, kujundada messibokse või uuendada tootepakendeid.

Kuidas mõõta brändi investeeringu tasuvust (ROI)?

Oleme arvutanud, et keskmiselt tõuseb meie klientide käive visuaalse identiteedi ja kodulehe korda tegemisele järgneval aastal ca 20-35 protsenti.

Selleks, et midagi mõõta, tuleks sätestada ja paika panna eesmärgid, mida soovime saavutada ning välja arvutada, kui palju mõni eesmärk väärt on. See, et rahaliselt peaksid asjad ülesmäge minema, on loogiline ja seda võib võtta kui hästi täidetud eesmärkide tulemust.


Kui ettevõtte suur mure on, et keegi ei näe neid potentsiaalse tööandjana või koduleht ei toeta müügitiimi tööd, siis on väga keeruline euro täpsusega välja arvutada, mitu eurot iga uus kandidaat väärt on. Küll aga saame panna paika eesmärgid ja siis mõõta nende täituvust erinevate arvutuste läbi.

Nagu ma ennist mainisin, siis bränding ei ole reklaam, mida euro täpsusega mõõta saab, vaid vundament, mille peale üldse kõiki väljapoole paistvaid tegevusi ettevõttes tegema saab hakata.

E-poe ja kodulehe puhul on mõõtmine lihtsam. Kui enne sooritas ühe kliendi puhul ostu näiteks 3,5% inimestest, siis uuenenud e-poega sihtisime vähemalt 5%. Tühise 1,5 protsendi taga on aga mõnikord mitmekümnetuhandene kasv.

Kas on tuua häid näiteid suurest edust just tänu brändingusse investeerimisele?

Julgen väita, et kõik meie tehtud tööd on toonud ettevõtetele kasvu tänu heale koostööle.

Hea näide on näiteks toidulisandite tootja Nutriest, kus enne visuaalse identiteedi ja pakendite uuendust tuli käia edasimüüjate juures presenteerimas, aga pärast uuendust tulid järjekorrad ise nende ukse taha. Atraktiivne pakend, põnev koduleht ja kvaliteetne visuaalne identiteet näitavad Nutriesti kui tänapäevast ja innovaatilist toodet koostööpartnerite, kes ei karda uuendusi ja tahavad ajaga kaasa käia.

Millised on peamised väljakutsed, kui hakata oma brändi arendama?

Üks olulisi takistusi on kartus, et midagi uuendades hakkavad kõik kliendid lahkuma.

Mitte ükski klient ei lähe aga siis minema, kui sa teed oma ettevõtte välimuse kvaliteetsemaks ja tänapäevasemaks. Olemasolev klient tõenäoliselt ei pööra sellele isegi liialt palju tähelepanu, sest mitu korda sa ise oled kuskil partneri kodulehel käinud pärast hetke, kui kontakt on juba saavutatud? Ilmselt mitte liialt tihti.

Küll aga on võimalik juurde leida väga palju uusi kliente, sihtides täpsemalt õiget sihtgruppi ja mõjudes usaldusväärselt ning konkurente edestavalt.

Teiseks kardetakse ka liiga kallist hinda, kuid enamuste meie klientide puhul tasub kvaliteetne lahendus ennast ära juba esimese kuu-kahega. Suurusjärk kogu tööle jääb ca 25 000 euro kanti.

Sellega saab korda teha nii visuaalse identiteedi kui ka kodulehe ja mina ei ole veel näinud ettevõtet, kust pärast värskendust kasvu ei tuleks.


Uus hingamine hakkab pihta ka seestpoolt, sest töötajad näevad, et ettevõte uueneb ja läheb konkurentidest mööda. Koduleht lihtsustab müügimeeskonna tööd, tõstes usaldusväärsust ja selgitades paremini lahti tooteid või teenuseid. Nii see lumepall veerema hakkabki.

Millist rolli mängib bränding kodulehe tegemisel?

Lühidalt öeldes mängib bränding kodulehe tegemisel väga suurt rolli.

Veebidisainer ja brändidisainer on täiesti erinevate oskustega inimesed. Kui keegi kuskil pakub sulle lahendust, et sama disainer teeb mõlemad asjad valmis, siis pigem jookse eemale, sest head nahka sealt ei tule.

Brändi disaineri eesmärk on ehitada üles suurem süsteem, mis lähtub kliendi sisendist, analüüsist, märksõnadest ja soovitud emotsioonidest. Selles faasis pannakse paika nii värvid, kirjatüübid, paigutus- ja kasutusreeglid kui ka lahendatakse praktiliselt ära mitmete formaatide kujundused - reklaam, sotsiaalmeediapostitus, kodulehe fragment ja palju muud, mida kliendil reaalselt vaja läheb.

Seejärel võtab teatepulga üle veebidisainer, kes siis juba väljatöötatud wireframe´i ehk struktuuri peale hakkab uut kujundust sobitama. Veebidisaineri ülesanne on leida hea tasakaal visuaalse identiteedi elementide ja võtete ning kasutuskogemuse parimate praktika vahel. Sõltuvalt kliendi olemusest võib mõni leht olla rohkem kaldu funktsionaalsuse poole ja teine põnev, mänguline ja lendav. Kõik oleneb sellest, mis on lehe eesmärk - kõik lehed ei pea ega saagi palju müüa!

Kuidas mõjutavad digitaalsed ja sotsiaalmeedia kanalid brändingu strateegiat?

Tuleb alati arvestada, et maailm on aina rohkem digitaalne, kuid siiski tuleb ära lahendada ka füüsilised kasutuskohad.

Küll aga ei ole me kindlasti enam seal, kus olime kümme aastat tagasi ja kümne aasta pärast on juures jälle uued võimalused, mida täna isegi ei oska ette näha.

Tähtis on ära kasutada hetkel olevatest võimalustest maksimaalne. Vaadates, milliste kodulehtedega täna veel mõned ettevõtted läbi üritavad lüüa, on tegelikult seda minevikust tänapäeva toomise tööd veel üsna palju vaja teha ja tulevikule liialt palju mõelda polegi veel mõtet.

Milliseid tulevikutrende brändingu valdkonnas peaks silmas pidama, et püsida konkurentsis?

Ainult trendidele ei ole mõtet lootma jääda. Need tulevad ja lähevad ning trendidega peaks kaasas käima näiteks reklaamide ja sotsiaalmeedia sisu tootmine. Brändingu puhul tuleks teha korralik eeltöö, milleks Hables on mitme-etapiline töötuba ning selgitada üheskoos välja nõrgad kohad ja kasvupotentsiaali võimalused.

Seejärel tuleb luua sihtgruppi kõnetav ja konkurentidest eristuv bränding, mille peale saab kõiki turundustegevusi tegema hakata. Lõpuks peab üle vaatama ka kodulehe ja muud kanalid, et sealne lahendus oleks klienti ja müüki abistav.

Otto Jaansoo

HABLE on digiteadlik disainiagentuur. Meil kohtuvad disainiagentuuri esteetika ja digiagentuuri kompetents. Oleme (au)hinnatud partner, kes näeb läbimõeldud disaini taga kindlaid ärilisi eeliseid. Meie võtame arvesse tulevikku ja lennutame kõik oma kliendid järgmisele tasemele, tuues neile soovitud tulemusi.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 25 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!

Vali paketi periood

1 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 12.08

3 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 36.24

6 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 72.48

1 aasta põhine arveldus

Säästad 20% ehk -24.16

Kuus 10.07

Kokku 120.80

1 aasta
0.00
2 aastat
0.00
3 aastat
0.00
4 aastat
0.00
5 aastat
0.00
6 aastat
0.00
7 aastat
0.00
8 aastat
0.00
9 aastat
0.00
10 aastat
0.00