Online mess – kätt suruda ei saa, aga kohale lendama ka ei pea

Paljud meie igapäevased asjad on kolinud Internetti – asju ostame e-poest, ajalehti loeme portaalidest ja tuttavate eluga oleme kursis sotsiaalvõrkude kaudu. Nii on ka messid kolinud Internetti, et igaüks saaks igalt poolt üle maailma osa võtta ja kohtuda osalejatega just talle sobival ajal.

Mis on online messide eelised, mida seal saab paremini teha kui päris-messil ja mida kindlasti teha ei saa, sellest räägib selliste messide korraldaja Margus Tamm OnlineExpo.com-ist.

Mis on online mess ja milleks see on hea?

Online mess on veebikeskkonda toodud lahendus, mis jälgib traditsioonilise messi reegleid ja kopeerib võimalikult lähedaselt traditsioonilise messi kogemust. Aga seda kõike Internetikeskkonnas.

Online messil on mitu erinevat vormi:

  1. See võib olla traditsioonilise messi täiendus online keskkonnas. Siis pikendatakse justkui traditsioonilist messi Internetti ja pakutakse inimestele, kes ei saanud messi mingil põhjusel ise külastada.
  2. Samas on sektoreid, kus online mess on traditsioonilisest messist mugavam – ehk siin sobib kasutamiseks ainult online messivorm.

Me ise usume, et parim lahendus on sümbioos-mess või hübriidmess, mis toimub samal ajal nii internetis kui traditsioonilises vormis. Mess jääb kasutamiseks avatuks ka mõni aeg peale traditsioonilise messi lõppemist. On ju igal messil huvitavaid ettevõtteid, pakkumisi ja seminare, mida kõike on Internetist võimalik järelvaatamise kaudu tarbida just vaatajale mugaval ajal.

Milliseid platvorme kasutatakse online messide jaoks?

Selles sektoris  asume me kõigi konkurentidega alles eelajaloolises perioodis. Täna on olukord sarnane nutitelefonide turuga enne iPhone´i loomist. Nutitelefon tähendas siis inimestele täiesti erinevaid asju – nuppudega, kombineeritud klaviatuuriga, erinevaid puutetehnoloogiaid jne.

Nii on ka meie sektoris – on olemas ettevõtted, kes kasutavad online messide lahendusi, mida kõiki nimetatakse küll Interneti-messideks, aga need on selgelt erinevad ja erinevatele aspektidele suunatud. Enamasti on need lahendused orienteeritud kas e-poelikult toodete müügile, hinnapäringute vormis suhtluse suunamisele või traditsioonilisele messikesskonnale nii eksponentide kui ka külastajate suunas piletite müügilahenduste pakkumisele.

Meie oleme oma toodet üles ehitades võtnud suuna sotsiaalvõrgustikega integreerumisele, sisuturundusele ja messipakkumiste promomisele – ehk mõnevõrra erinev sound ja samas ka raskem. Sisuturunduse pool vajab väga suurt võimekust tekstide kirjutamisel ja tõlkimisel.

Millised eelised on online expol võrreldes „füüsiliste“ messiboksidega üritusega?

Eeliseks on suurem auditoorium ja lihtsam ligipääs just külastajale mugaval ajal ja just temale mugavast asukohast. Samad eelised on olemas ka eksponendi suunas – odavam, mugavam ja paindlikum ajakasutuse mõttes. Lisaks muidugi internetist tuleva auditooriumi suurus on oluliselt suurem, kui traditsiooniline mess suudab pakkuda.

Samas on selgelt teatud tegevusi, mida ei saa Internetis teha – nii ei saa online´is kellegi kätt suruda või mõnda toodet käes proovida või tajuda maitseid ja lõhnu.

Kuidas rahvas online messidele meelitada?

Hea küsimus, millele on traditsiooniline vastus – kõik taandub PR-ile ja meediaplaanile, nii nagu ka tavalisel messil. Boonuseks on see, et kui messikeskkond on piisavalt tuttav, siis toimub ca 20-30% korduvkülastusi inimeste poolt, kes tulevad vaatama, kas ei ole uus mess juba avatud. Seega võib öelda, et me ehitame üles virtuaalset kinnisvara.

Kellele online mess kõige paremini sobib?

Peamiselt eksponentidele, kellele on vaja suurendada enda kliendibaasi ja koostööpartnerite hulka. Piisavalt üldine formuleering, aga eks see haakub mõttega, et miks üldse minna päris messile. Eelkõige me ise ootaksime messikeskusesse ettevõtteid, kellel on mingi uus ja huvitav toode või on hooajal mingi aktsent, mida just eraldi tahetakse rahvale tutvustada.

Oleme messid proovinud üles ehitada nii, et komplekteerida sinna ettevõtted, kes omavahel võimalikult vähe konkureerivad– isegi kui nende tegevusala on konkureeriv, siis messiväljapanekutel me soovitame mitte dubleerida tegevusi või muuta aktsenti (näiteks ei ole mõtet mitmel ettevõttel pakkuda reisi Bulgaariasse samasse hotelli samadel päevadel soodsa hinnaga jne).

Kas on mingeid teemasid, mil online mess on kõige parem lahendus?

Eelkõige sellised, kus toodet või teenust on füüsiliselt näost näkku kohtumiseta võimalik külastajale müüa või tutvustada. Meile sobivad rohkem teemad, mis on tuntud või mida on videoseminaride ja ülevaadete kaudu hea tutvustada. Aga mida ei oleks. ☺

Millised on Eesti suurimad ja tuntuimad online messid?

Kuna me oleme ilmselt ainuke tõsine online messikeskus Eestis, siis arvatavasti need, mis meie juures on läbi viidud. Osad nendest messidest on meie enda korraldatud, et tunnetaksime oma tarkvara luues messikorraldajate „valu“ ja saaksime lahendusi pakkuda nende valupunktide kõrvaldamiseks.

Tuntumatest on ehk Laps ja Pere, Kodumess ja CV Online´i Karjääripäevad. Eraldi tooks välja minimessi, mida teeme juba mitmendat aastat koos TTÜ üliõpilastega ja mis on mõeldud praktikakohti otsivate ettevõtete ja ehituse üliõpilaste kokku viimiseks. Nendega koos on meil mitmed lahendused testitud – esimest korda näiteks tegime Build-It 2017 minimessiga koos nende messist otseülekandeid. See sai väga head tagasisidet.

„Päris“ mess toimub mingil kindlal ajal. Mis ajal ja kui pikalt peaks online messi korraldama?

Meie kogemuse põhjal on meil välja töötatud kolm lahendust.

Messikorraldajad, kes teevad nii online kui ka traditsioonilise messi. Siin me näeme ideaalset kooslust variandina, kus online alustab ca seitse päeva varem kui päris mess ja töötab n-ö eelteavituse ja reklaamikampaania ühe osana. Siis toimub päris mess, kust me teeme oma keskkonda otseülekanded, intervjuud jms. Siis 1-2 päevaga lõikame ja monteerime selle video klippideks, mis võimaldavad nendel inimestel, kes ei saanud päris messile tulla, süstematiseeritult vaadata, mis toimus. Siia alla kuuluvad seminaride järelvaatamised ja huvitavad intervjuud. Samuti on siis võimalik eksponentidel „järelmüüa“ oma tooteid, mis päris messil samuti väljas olid. See periood kestab samuti ca 7 päeva. Kokku teeb see ca 14 päeva.

Vahel pärismesside korraldajad natuke kardavad, et eelnev liigne infojagamine vähendab päris messi külastatavust ja selle tõttu on meil olemas ka formaat, kus me alustame päris messiga samal ajal, aga lõpetame siis samuti hiljem, nagu eelmises formaadis.

Online mess täiesti iseseisvalt on samuti meie kogemuses optimaalse pikkusega 7-14 päeva. See on periood, kus inimesed jõuavad reklaamikampaania kaudu messile ja saavad siis mõelda, võrrelda ja oma suhtlemised ning ostud ära teha.

Lisaks jäävad kõik messid online´is ligipääsetvaks veel 6 – 12 kuuks. See sõltub juba messikorraldaja enda soovist. Pakkumised küll tavaliselt nii pikalt ei kehti ja need võetakse messikeskusest sel ajal maha, et mitte tarbijaid eksitada.

„Päris“ messidel sõlmitakse otsekontakte ja räägitakse esitlejatega. Kuidas kontaktide sõlmimine online messil käib?

Põhimõtteliselt vahet ei ole. Suhtlus on lihtsalt viidud meile harjumuspäraste äppide peale – Facebook, Skype, Viber – kõik, millega olete harjunud suhtlema ja mis on vastaspoolel aktiveeritud suhtluskanalina kõlbulikud. Peamine eelis on see, et suhtluse alustamisel nende kanalite kaudu on suhtluspartner identifitseeritud kohe alates esimesest saadetud sõnumist – eraldi ankeeti, linnukest kusagil jne ei ole ju vaja enam küsida, kui inimene ise eksponendile kirjutab ja tema vastu huvi tunneb. Seega hilisem suhtluse ülesvõtmine igal ajahetkel on juba lihtne ja üldiselt võib see viia ka reaalse kohtumiseni juba eksponendi juures.

Kuidas käib toote või teenuse esitlemine online messil ja kuidas seal nähtav olla?

Selleks tuleb jällegi otsida analooge traditsiooniliselt messilt. Nii nagu traditsioonilisel messil, tuleb ka online messil läbi mõelda stendi ülesehitus. Kuna online messil on messistend sisuliselt ainuke asi, mida eksponendi kohta külastaja näeb, siis on oluline just visuaalne pool ja info esitlemine nii, et külastaja jääks võimalikult kauaks messisstendile pidama, esitaks küsimusi jne.

Me kõik oleme täna Youtube´i ajastu lapsed ja kui mingi leht meie tähelepanu ei köida, siis oleme sealt viie sekundi pärast edasi liikunud.

Seega erinevalt traditsioonilisest messist on online keskkonnas tähelepanu saamine mõnevõrra keerulisem – siin ei saa inimest mõjutada oma naeratuse või varrukast kinni haaramisega. Küll aga mingi huvitava üleskutsega, videoga, küsimusega või miks mitte ka mingi auhinnaga. Siin on erinevus hästi selgelt olemas – päris mess mängib päris maailma ja inimeste vaheliste reeglite järgi, online mess aga kasutab online´is tavapäraseid kliendi tähelepanu võitmise vahendeid.

Lisatähelepanu saab alati loomulikult raha eest juurde osta – ehk meil on olemas VIP pakett, millega liitunute jaoks me ise teeme midagi, et nad saaksid rohkem tähelepanu. Samuti käivad VIP-id rohkem läbi meie meediasõnumitest ja PR tegevustest. Me saame ennast alati ehtida läbi meie enda heade klientide.

Mida soovitada ettevõttele, kes tahab korraldada esimest korda online messi, milline oleks tegutsemisjuhend?

Suhtle meiega – me jagame kogemusi meelsasti isegi siis, kui messi ei tehta meie keskkonnas. Kuna online messide sektor on arenemisjärgus, siis iga uus online mess aitab tutvustada selliste lahenduste võimalusi. Lisaks oleme me koostanud koos traditsiooniliste messide korraldajatega ka käsiraamatu, kus on üksipulgi lahti kirjutatud, mida ja kuidas soovitame teha. Selline 50 A4 suurune lugemine. Ilmselt on võimalik selle kaudu juba meie kogemust enda jaoks tööle panna. Raamatut jagame täiesti tasuta.

Kui aga ettevõte tahaks iseseisvalt messi teha mingil muul platvormil, siis on lähenemine klassikaline. Mõtle lahti, kellele ja miks on online üritus mõeldud. Vastavalt sellele tulevad iseenesest ka järgmised sammud, nagu eksponentide sihtrühm, tehnilised lahendused, turundus jms.

Jaga