Lühitekstid meiliturunduses annavad maksimaalse tulemuse minimaalse jutuga

Tanel Rand
15. aug

Turunduse maailmas on lihtsus ja löövus alati võtmetähtsusega. Meiliturunduses tähendab see lühitekste, mis on loodud lugejate kaasamiseks või juhendamiseks, kasutades teadlikult väheseid sõnu.

Kuidas sääraseid olulisi lühilauseid ja mõjuvaid loosungeid tõhusalt kirjutada? Keskenduda tuleb lühidalt kokku võttes peamiselt nendele e-kirja osadele, kus iga sõna loeb – teemaread, päisepildid, CTA-d ja muud sellised kohad. 

Mis on lühitekstid meiliturunduses?

Lühiteksti (inglise keeles microcopy) all peetakse silmas napisõnalist ja mõjuvat teksti, mis on lisatud turundusmeilide erinevatele strateegiliselt tähtsatele osadele.

Pikkuselt võivad need olla kasvõi paarisõnalised, kuid see sõltub eesmärgist ja asukohast e-kirjas. Tulenevalt lühiteksti paigutusest võib see sissejuhataval viisil anda lugejale aimu uudiskirja põhisõnumi kohta või juhendada mingeid olulisi samme astuma.

Lühitekstide kvaliteedile tuleks kindlasti tähelepanu pöörata, kuna see mängib olulist rolli konversioonide saavutamisel. Konversioon (inglise keeles conversion) tähendab digiturunduses tavaliselt seda, et inimene teebki soovitud tegevuse – näiteks ostu, liitub uudiskirjaga või täidab veebivormi. Sellised tegevused on ühed olulisemad meiliturunduse tulemuslikkuse võtmenäitajad (inglise keeles key performance indicator, lühendatult KPI). 

Lühitekstid sobivad enamikesse meiliosadesse: teemaread, päised, e-kirjas olevad pildid, kutsed tegevusele (CTA-d), jalused jne.

Kokkuvõttes on lühitekstid e-kirjas leiduvad pisemad tekstielemendid, mis panevad adressaadid teadma, tundma ja tegutsema.

Miks peaks turundusmeilides lühitekste üldse kasutama?

Enamasti ei soovi inimesed oma postkastis pikki tekste lugeda, seega lühitekstide kasutamine näitab tellijatele, et austad nende aega ja oled kasutajakogemuse peale mõelnud.

Samuti annab see neile ka suurema valmisoleku teha soovitud toiminguid, näiteks üritusele registreeruda või osta. Üldiselt aitab hea lühitekst sinu meilikampaania edule oluliselt kaasa. 

Toon välja mõned hästi kirjutatud lühiteksti eelised: 

  • e-kirja peamine sõnum jõuab paremini kohale;
  • see lühendab kliendi otsustusaega;
  • see koormab vähem silmi; 
  • tekst juhib soovitud toiminguteni vähima pingutusega (näiteks hiireklõpsud, registreerumised); 
  • hästi kirjutatud ja korduvalt kasutatavad lühitekstid (näiteks kampaania tunnuslaused) jäävad inimestele paremini meelde ning sinu bränd käib tihedamini klientide mõtetest läbi; 
  • seotuse, konversioonide ja üldise kampaania edu suurendamine.

Need on põhilised e-kirja osad, kus lühitekste saab kasutada

Lühitekste saab lisada paljudesse e-kirja osadesse. Siin on kõige tähtsamad meiliosad, kus saaks napisõnalisusest maksimumi võtta.

1. Teemarida ja eeltekst. E-kirja teemarida on esimene tekstilõik, mida adressaat loeb, kui näeb postkastis e-kirja. Eeltekst mängib teemarea kõrval toetavat rolli, laste ssinna lisada täiendavat infot.

Mõlema elemendi eesmärk on meelitada lugejat e-kirja avama. Seepärast on mõlemal ka oluline roll tähelepanu tõmbamisel ja avamismäära tõstmisel. 

Parimad tavad siin on personaliseerimine, uudishimu ja ilmajäämishirmu (FOMO) tekitamine. 

Siin on mõned lihtsad näited, kuidas seda teha.

  • Näide 1

    • Teemarida: [Inimese nimi] – vaata just sinule mõeldud eksklusiivseid pakkumisi! 

    • Eeltekst: Sinu lemmikud kodukaubad turu parimate allahindlustega.

  • Näide 2

    • Teemarida: Ole esimeste seas, kes meie uut kollektsiooni näeb! 👗 

    • Eeltekst: Eksklusiivne pilguheit suve kuumimatele trendidele. Jõua teistest ette! 

  • Näide 3

    • Teemarida: Kodukaupade välkmüük – ainult 24 tundi! ⏱️

    • Eeltekst: Köök ja elutuba soodsalt säravpuhtaks (rahakotis puhast tööd tegemata)

  • Näide 4

    • Teemarida: Vajad väikest kesknädalast turgutust?

    • Eeltekst: Eripakkumine, mis toob päikese sinu päeva!

  • Näide 5

    • Teemarida: Kas oled valmis suviseks seikluseks? ☀️

    • Eeltekst: Alustame koos! Siin on sinu stardipakett meie e-poest! 

2. Päisepildi tekst. Päisepildil olev lühitekst on e-kirja esimesel pildil asuv põgus tekst, mis on seotud konkreetse meili või kampaania põhiteemaga. See peaks olema tähelepanuäratav, visuaalselt köitev ja kokkuvõtlik. 

Parimad tavad siin on järgmised: ole julge – kasuta selgeid väiteid ja pilkupüüdvaid loosungeid, võta lühidalt kokku oma kampaania üldsõnum. Mida rohkem kasutust see loosung hilisemates meilides ja teistes kanalites leiab (näiteks sotsiaalmeedia reklaamides), seda meeldejäävam see on. 

NB! Paljud ettevõtted kasutavad päisepildil vaid oma logo või tuttavat kampaaniavisuaali ega lisa sinna üldse mingit muu sisuga infot. Lühiteksti kasutamine ei ole siinkohal kohustuslik, vaid sõltub brändijuhistest ja kampaania eesmärgist. Kui soovid päisepildi lühitekstist vabaks jätta, võid selle paigutada mõnele teisele e-kirjas olevale pildile.

Igal juhul peab vaatama, et pildile lisatav tekst oleks võimalikult lühike, konkreetne ning kergesti loetav ja arusaadav. Samuti peaks päisepildis olev lühitekst klappima e-kirja teemarea ja kampaania üldise sõnumiga, et tekiks ühtne ja selge tervik.

Toon taas mõned näited:

  • E-poe eripakkumine! Säästa täna kuni 40% 
  • Sinu preemiapunktid ootavad kasutamist
  • Sel nädalal tuleb suvekollektsioon sinu juurde tasuta! 
  • Ei leia sobivat kleiti sumedateks suveõhtuteks? Siit leiad! ↓

Lisasoovitusena ära pelga esitada lühikesi küsimusi – need loovad vestlusliku tooni ja tekitavad huvi ülejäänud meilisisu vastu. 

3. E-kirja algus. Esimene lause peaks kohe lugeja tähelepanu köitma, käsitledes tema valupunkte, vajadusi või soove. Avalause annab ka tooni ülejäänud e-kirjale, olenevalt kontekstist ja eesmärgist. 

Parimad tavad siin on hoida avalause lühike, selge ja asjakohane ning mis kõige tähtsam – muuda tekst personaalseks ja lugeja kasule suunatuks. 


Pilt: ReallyGoodEmails

Mõned näited selle kohta leiab siitsamast:

  • Küsimused: „Vajad nutikamat viisi oma igakuise eelarve jälgimiseks?“ (Finantsrakendus); “Kas soovid oma juuksehooldusrutiinis kiiremaid tulemusi näha?” (Ilubränd);
  • Mõjusad sõnumid: „Meie suurim müügihitt, esmaklassiline [firma nimi] espressomasin on 30% soodsam – ainult täna!“ (köögitehnika); „Kauaoodatud SEO auditi tööriist [nimi] on lõpuks saadaval!“ (SaaS-platvorm);
  • Personaliseerimine: „Hei [Nimi], sinu lemmikmatkasaapad on jälle laos!“ (matkatarbed); „Oled neid raamatuid sirvinud, [Nimi] – nüüd on need 20% soodsamad.“ (raamatupood);
  • Probleem ja lahendus: „Meilid kuhjuvad? Las meie tehisintellekt puhastab sinu postkasti sekunditega!“ (AI-tööriist); „Ideed tervislikuks õhtusöögiks otsas? Proovi neid 5-minutilisi toidukomplekte.“ (toidu kojuvedu);
  • Kiireloomulisus: „Ainult 2 tundi on jäänud, et oma suvegarderoobi valikutelt säästa!“ (moebränd); „Ära maga maha viimast võimalust registreeruda homsele veebiseminarile!“ (veebiseminar);
  • Lood elust enesest: „[Tööriista nimi] tuleb appi! Loe lähemalt, kuidas Liisa kahekordistas oma Etsy müüki meie automaatika abil.“ (e-kaubanduseks loodud tööriist); „Tutvu Tomiga: regulaarse trenni tegemine on tema jaoks uus teekond ning oma esimese 7 km jooksu läbis ta just nendes [firma nimi] tossudes.“ (treeningvarustus);
  • Eelised: „Vähenda oma toidukaupade arvet poole võrra iganädalaste raha tagasi pakkumistega.“ (säästurakendus); „Ligipääs esmaklassilistele fotodele, kiiretele allalaadimistele ja täielikule litsentsimisele – kõik ühes kohas.“ (loovmaterjalide platvorm);

4. Loendid. Loend on suurepärane vahend info selgeks struktureerimiseks, tehes lugejatele põhipunktidest arusaamise lihtsamaks. Need kuvatakse enamasti turundusmeili keskosas peale esmase info jagamist. Punktloendid ja nummerdatud nimekirjad muudavad teksti hõlpsasti loetavaks ning aitavad lugejal olulise info kiiresti üles leida. 

Parim tava on taas see, et hoia oma list lühike ja asjakohane. Kasuta täpploendeid teabe jaoks, kus järjekord pole oluline ja nummerdatud nimekirja järjestikuste sammude või erineva olulisusega punktide jaoks. 

Näited selle kohta on järgmised:

  • uudiskirja sisus kasutamine;
  • toote või teenuse eeliste nimetamine;
  • mis on valikus uut või hiljutised värskendused
  • tööriista, tarkvara või programmi aktiveerimise sammude järjekord;
  • kuidas üritusel osaleda (nt liituda veebiseminariga või osaleda loosimises);
  • õpetliku sisu kokkuvõtted (nt juhendid, samm-sammulised õpetused, KKK-d, parimad tavad).

5. CTA lühitekst. Kutse tegevusele ehk CTA on sinu konversioonimasin. See tuleks paigutada turundusmeili võtmekohtadesse ning sõnastada viisil, mis kaasab ja kutsub tegutsema. 

Parimad tavad: CTA sõnastus peaks olema täpne ja lühike. Enamasti koosneb see vähemalt kahest ja maksimaalselt umbes viiest sõnast. Mõnel juhul piisab ka ühest sõnast, kuid see sõltub kontekstist. Kokkuvõttes – mida lühem ja konkreetsem CTA, seda parem tulemus. 

Näidetes on CTA paksus kirjas ja sellele sissejuhatav lause tavakirjas: 

  • Stiil, millest kõik räägivad — Tutvu valikuga
  • Uuri, miks tuhanded kliendid meie toodet armastavad — Vaata arvustusi
  • Vaata, kuidas aitasime [ettevõtte nimi] müüki 30% võrra kasvatada — Loe kliendilugu 

Veel CTA näiteid leiab altpoolt:

  • Telli kohe
  • Registreeru
  • Esita avaldus
  • Lisateave
  • Osta juba täna
  • Liitu tasuta
  • Alusta nüüd
  • Küsi pakkumist
  • Vaata üksikasju
  • Avasta rohkem
  • Proovi kohe
  • Loe tervet lugu

Tüüpilises turundusmeilis võiks olla 1–2 selget ja läbimõeldud üleskutset tegevusele, et vältida segadust ning suunata lugeja fookus soovitud eesmärgile ja anda talle võimalus tegutseda. Esimene CTA sobib hästi kohe pärast väärtuspakkumise tutvustamist, näiteks nupuna ja teine, kui see on vajalik, lisada sisu lõppu, et jätta lugejale selge ja veenev üleskutse tegutsemiseks.

6. Jaluse lühitekstid: usalduse loomine ja kaasatuse säilitamine. Jalus asub e-kirja kõige alumises osas ja sisaldab teavet, mis ei pruugi olla sinu kampaania turundussõnumiga otseselt seotud, kuid millel on siiski oma lisaroll mängida.

Parima tavana saab meili jalust kasutada kaasamise tööriistana – näiteks võib sinna lisada sotsiaalmeedia linke või küsida tagasisidet. Eelkõige on see sobiv koht usalduse suurendamiseks läbipaistvuse abil: privaatsustingimuste või loobumisvõimaluste lisamiseks selgel ja lugupidaval viisil. 

Näiteid selle kohta leiab siit:

  • jälgi meid sotsiaalmeedias ja saa esimesena teada meie uudistest ja eripakkumistest;
  • oleme alati olemas, kui vajad abi – võta ühendust meie tugitiimiga: [kontaktinfo];
  • aitäh, et toetad meie missiooni [lühike missiooni või eesmärgi kirjeldus];
  • soovid oma eelistusi muuta või kirjade saamisest loobuda? Tee seda mugavalt siit;
  • said selle e-kirja, kuna liitusid uudiskirjaga meie veebilehe kaudu. Oma tellimuse haldamiseks klõpsa siia.

7. Veateated ja vabanduskirjad: võimalus usalduse tugevdamiseks. Võimalusi publikuga ühenduse loomiseks võib leida isegi siis, kui asjad ei lähe plaanipäraselt. Ka vead saab läbipaistvuse ja hooliva suhtlusega enda kasuks pöörata.

Kui kasutajale saadetakse vale e-kiri (vale pakkumine, nimetus, pöördumine, ajastus vms), ei tohiks viga lihtsalt ignoreerida. 

Parimad tavad sellistel juhtudel on keskendumine kasutajate frustratsiooni vähendamisele kasulike ja sõbralike veateadete abil. Saada eraldi järelkiri, milles vabandad ausalt, seletad olukorra lühidalt lahti ning vajadusel pakud väikese kompensatsiooni (näiteks allahindluskood, tasuta saatmine vms). Selline lähenemine võib tugevdada usaldust  ja mõjuda isegi paremini kui ideaalselt õnnestunud e-kiri. 

Näited on sellised:

  • "Midagi läks valesti. Palun proovi hiljem uuesti või võta vajadusel ühendust meie klienditoega."
  • "Ups, meiepoolne tõrge! Anname endast parima, et see kiiresti korda saada."
  • "Meie server jõi vist liiga palju kohvi. Palun proovi mõne aja pärast uuesti – varsti peaks olukord rahunema."
  • “Vabandame – eelmises kirjas olnud link ei töötanud ootuspäraselt. Siin on õige link koos meie siiraste vabandustega: [CTA].”
  • "Ups! Meie link eksis teelt… Aga nüüd oleme õigel rajal tagasi: [link]."


Pilt: ReallyGoodEmails

Mõned näpunäited lühitekstide optimeerimiseks meiliturunduses 

On selge, et meiliturunduses mängivad lühitekstid olulist rolli, mille pärast tasub neid pidevalt täiustada ja testida.

Siin on mõned asjad, mida sealjuures silmas pidada. 

1. Mobiilisõbralik lühitekst: sobilik ka pisemate ekraanide jaoks. Kuna maailmas on käesoleva seisuga peaaegu 5 miljardit nutitelefoni kasutajat, siis loomulikult vaatab üsna palju inimesi oma e-postkasti just mobiilist. Seega on oluline muuta oma e-kirjad mobiilseadmetele kohandatuks, sealhulgas ka lühitekstide osas.

Mobiilide puhul tuleb meiliturunduses tähelepanu pöörata mõnedele väljakutsetele, mille hulka kuuluvad näiteks piiratud ekraaniruum tähelepanu köitmiseks ja nutimaailmaga kaasaskäiv ülilühike tähelepanuvõime. See tähendab, et sinu lühitekstid peavad olema tabavad ja sõnum jõudma oma peamise sisuni nii kiiresti kui võimalik. 

Erilist tähelepanu tuleks siinkohal pöörata tekstile, mis on lisatud piltidele. Hea lööklausega ja arvutiekraanil efektselt mõjuv foto ei pruugi mobiiliekraanil sama kena välja näha, halvimal juhul võib sealne tekst olla raskesti loetav.

Igal juhul peaksid kontrollima oma e-kirjad üle ka enda mobiilist, enne kui selle oma meililistile edasi saadad. 


Allikas: Freepik

2. A/B testimine – parim viis tõhusaima lühiteksti väljaselgitamiseks. Üks tark lisasamm on pidev testimine, et selgitada välja, mis sinu sihtrühmale kõige paremini mõjub. Katseta erinevaid komponente, nagu teemaread, eelvaatetekstid (preheader’id), CTA-d ja veateated.

Kui õpid oma e-posti nimekirja segmentima, saad testida erinevaid elemente ka eri sihtrühmade peal – see annab veelgi väärtuslikumat infot.

Hea lisanipp CTA-de testimiseks on järgmine. Kui teed e-kirjade A/B testimist, väldi seda, et muudaksid CTA-nupu juures korraga kõike. Selle asemel tee väikeseid, järk-järgulisi muudatusi, üks komponent korraga – näiteks muuda ühe testi raames vaid sõnastust, nupu suurust, fonti, värve jne. Nii näed, milline detail tegelikult mõju avaldab, ja saad tulemusi sihipäraselt parandada. 

3. Väikesed lisanipid lühitekstide maksimaalse mõju saavutamiseks. Täpsemate võtete puhul tasub teada, et on olemas tööriistu, mis võimaldavad luua dünaamilist lühiteksti – sisu, mis kohandub reaalajas kasutaja käitumise põhjal. Lisaks saab lühiteksti põimida erinevatesse interaktiivsetesse elementidesse, nagu GIF-id või videod. Siiski tuleb arvestada, et enamik meiliteenusepakkujaid ei toeta tänaseni videote kuvamist otse e-kirjades.

Lõpuks on oluline mõõta, millist investeeringutasuvust (ROI) sinu meilikampaaniad tegelikult sisse toovad. Parim viis selleks on analüütika kasutamine – see täidab kahekordset eesmärki. Ühelt poolt aitab see aja jooksul lühitekste täpsemaks lihvida, teisalt võimaldab teha andmepõhiseid otsuseid, et saavutada maksimaalsed tulemused. 

Kuidas lühitekstidega meiliturunduses võita?

On selgemast selgem, et lühitekst võib osutuda sinu meiliturunduse kampaania edu võtmeks. Et see nii ka oleks, pead pidevalt oma lähenemisviisi täiustama. 

Seega peamiste järeldustena soovitan alati esikohale seada selge sõnakasutuse, tuleb testida oma lühitekste järjepidevalt ja mitte karta loomingulist lähenemist. Kõige selle juures peaks samal ajal alati ka oma brändijuhiseid meeles pidama.

Tõhus lühitekst pole mingi juhus, see on teadlik valik. Hoia sõnum lihtne, testitav ja asjakohane. Katseta julgelt, aga targalt, ning lase oma sõnadel töötada sinu eesmärkide nimel. Ja nagu ikka – head meiliturundamist! 

Tanel Rand

Saada kiirelt ja lihtsalt oma kontaktidele kena uudiskiri.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Turundus Tööriist Töövahendid
Tehisintellektile pliiats kätte: kuidas lasta masinal kodulehele pilte joonistada?
E-post Liiklus Turundus
Põhjalikult: kuidas e-posti turundust õigesti teha?
E-post Turundus
Mida tuleb kindlasti arvestada e-postiturunduse tegemisel?
E-post e-posti turundus e-kirjade saatmine
Mis imeasi on Schema markup ja kuidas seda kasutada meiliturunduseks?
Turundus video sotsiaalmeedia video tootmine
3 head põhjust, miks peaksid lühivideo turundusega juba täna alustama!
Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 28 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!