Veebiarendaja Robin Kütt oli koos venna Sandriga aastaid 3D-printimisega tegelenud ning Robin oli varemgi klientidele veebilehti loonud oma brändi byKUTT alt. Ühel päeval teatas aga Sander, et ostis just domeeni piparkoogivormid.ee ja pakkus välja, et võiks sellega midagi põnevat ette võtta. Nii sündiski idee teha oma e-pood. Kuidas neil see õnnestus, sellest rääkis Robin lähemalt.
Kas piparkoogivormid.ee idee sündis täiesti spontaalselt?
Jah, täpselt nii! Tegemist on meie esimese enda e-poega, mis sai alguse 2021. aasta novembris.
Olime juba aastaid tegutsenud 3D-printimise turul ning kui mu vend mainis, et ostis domeeni piparkoogivormid.ee, tundus loogiline jätk hakata seal pakkuma erilisi 3D-prinditud piparkoogivorme.
Selleks, et paremini klientideni jõuda, oli vaja luua toimiv e-pood, kus oma tooteid tutvustada.
Milliseid tehnilisi lahendusi on e-poe loomisel kasutatud?
Alguses oli eesmärk püsti panna kiire ja lihtne e-pood, sest piparkoogivormid on hooajaline toode ning pikaks veebiarenduseks ja testimiseks aega polnud. Seega tuli esimene versioon kokku panna vaid paari päevaga.
E-pood saigi valmis 4-5 päevaga, kuid oli aeglane ja vajas palju parandusi, sest kõiki kitsaskohti pole alguses võimalik ette näha.
Siiski saime oma esimese hooaja tehtud ning klientide huvi 3D-prinditud vormide vastu oli suur. Arendustööd jätkusid ka pärast hooaega. Jaanuari alguseks valmis veidi parem versioon e-poest, ehkki piparkoogihooaeg oli juba lõppenud.
Esialgu kasutasime tasuta WordPressi teemat, mida kohandasime vastavalt oma vajadustele. Aja jooksul hakkasime seda rohkem oma brändi järgi kujundama.
Kõik meie loodud veebilehed on ehitatud WordPressi ja Elementori platvormile, kuna need võimaldavad luua huvitavaid ja funktsionaalseid lehti ning neid on lihtne täiustada.
Millised olid alustava e-äri esimesed suuremad väljakutsed?
Üks suuremaid väljakutseid oli klientide leidmine. Kuigi meie sõpruskond oli juba tuttav 3D-prinditud piparkoogivormidega, polnud laiem avalikkus neist veel kuulnud.
Isegi 3D printimine kõlab paljudele kui kauge tulevikutehnoloogia.
Teine suur väljakutse oli veebilehe pidev käigushoidmine ja haldamine. Õnneks makseteenuse pakkuja leidmine oli lihtne, lisaks pakkusid nad väikestele e-poodidele sobivat tarnemoodulit. Siiski oli meil esialgu probleeme sobivate tarnepakkujate leidmisega.
Kas tuli ette ka ootamatuid tehnilisi probleeme?
Suurim probleem oli esialgu kodulehe kiirus. Tänapäeva digimaailmas ei ole mõeldav veebi kasutamine, mille avamiseks ja seal navigeerimiseks kulub pea 10 sekundit.
Üritasime probleemi lahendada andmebaaside ja vahemälu optimeerimisega, kuid soovitud tulemust see siiski ei toonud. Mingil hetkel mõistsime, et probleem peitub hoopis serveris. Suheldes klienditoega saime küll abi, kuid nad ei suutnud meie probleemi lõplikult lahendada.
Samuti selgus, et kodulehe pidev hooldus ja varundamine on hädavajalikud. Kuigi sellest räägitakse palju – varundage, varundage, varundage – ei kiputa seda alati tõsiselt võtma. See oli meie esimene suurem õppetund. Kui regulaarselt hooldada ja varundada, toimivad asjad sujuvamalt ja ootamatuid probleeme saab kiiremini lahendada.
Kas teeks nüüd midagi teisiti, kui alustaksite otsast peale?
Jah, kindlasti! 2024. aasta algus oli meie jaoks katastroofiline, kuna kaotasime oma kodulehe serveriprobleemide ja puuduliku varundamise tõttu ning pidime kõik nullist üles ehitama. Seekord tegime kujunduse isikupärasemaks ja lihtsamaks ning eemaldasime ebavajalikud funktsioonid. Siit tuli meie teine õppetund: mida lihtsam on leht, seda kergem on seda hallata ja kasutada.
Kuidas piparkoogivormid.ee hooajaline iseloom mõjutab veebipoe tegemist?
Otseselt e-poe tegemist see ei mõjuta, ainult tuleb arvestada, millal on parim aeg hooldusteks ja muudatuste tegemiseks ning millal on õige aeg alustada toodete reklaamimist. Suurem töömaht langeb tavaliselt 3-4 kuu peale.
Fotod: Grete Veedla
Mis viis teid otsusele vahetada teenusepakkujat ning kolida Veebimajutusse?
Alguses olime teise teenusepakkuja juures, kuna hinnad olid soodsamad. Kuid 2024. aasta alguses tõusid nende hinnad märgatavalt, mistõttu otsustasime kolida oma kodulehe Veebimajutuse keskkonda.
Aja jooksul oleme pidanud mitmeid asju ümber tegema ja optimeerima, et saavutada veelgi parem kasutusmugavus ja kiirus.
Mida soovitaksite neile, kes kaaluvad nišitoote e-poe loomist?
Kõige olulisem on teada oma toote eripära ja seda rõhutada, sest isegi nišitoodete turul on konkurents tihe. Sinu toote unikaalsus on see, mis aitab konkurentidest eristuda ja potentsiaalsetele klientidele silma paista.
Fotod: Grete Veedla
Samuti ei tohiks alahinnata väikeseid kliente – iga väike tellimus võib olla samm suurema kliendisuhte poole. Sa ei tea kunagi, milline klient võib tulevikus osutuda püsikliendiks või teha suuremahulisi tellimusi.
Oluline on ka e-poe põhjalik kohandamine vastavalt oma toote ja kliendibaasi vajadustele. Veebipoe loomine ei ole pelgalt tehniline ülesanne, vaid justkui rätsepatöö – see peab olema täpselt ettevõtte ja klientide vajaduste järgi vormitud.