Thorgate'i disainer Stefan Hiienurm räägib heast disainist ning toob Eestist kolm head ja kolm halba näidet

Sel nädalal selgitab Veebimajutuse partnerThorgate'i juhtivdisainer Stefan Hiienurm seda, kuidas oma veebileht kasutaja jaoks mugavaks muuta.

Kumb peaks tulema enne: kas kena välimus või hea kasutusmugavus?

Ma arvan, et kena välimus on tänapäeval juba nagu hügieen, mis näitab ära, milline sa oled. Enamus meist ei sooviks vastaspoolega suhelda, kui tema hügieen oleks eemaletõukav. Samamoodi saab ka asju disainis tõlgendada, et halb välimus võib sageli kliendi minema peletada.

Kasutusmugavus on aga hoopis aga omaette maailm. Kui esmane hügieen on saavutatud siis võiks rääkida ka lahenduse funktsioonist, eesmärgist  ja kui mugav seda kasutada on. Näiteks keskmise väikeettevõtja kodulehe peamine eesmärk on kliendikontakti saamine, mis tähendab, et kogu sisu tuleks selle järgi disainida.

Kuidas oma veebilehel kasutusmugavus võimalikult heaks saada?

Olenevalt veebilehe funktsioonist võivad kasutusmugavust mõjutada erinevad faktorid, aga põhilised punktid, mida võiks meeles pidada on:

  1. Lihtsasti ligipääsetav navigatsioon. NB! Ka mobiilis! Sageli just kipub see viimane probleeme põhjustama. Navigatsioonitasandeid võiks olla võimalikult vähe ning need peaksid olema kergesti leitavad. Kindlasti peaks ka esile tooma kasutaja jaoks olulisi tegevusi nagu "Liitu" ja "Võta ühendust".
  2. Loetavus. Sisutekstid ja kogu sisu ülesehitus võiks olla lihtsad ja loogilised. Kirjad paraja suuruses ja värviga ning pealkirjad ja vahepealkirjad kenasti eristatavad. Keskmine kasutaja ei soovi kulutada tervet päeva, et aru saada, mida sa teed ja mis hinna eest. Kõige hullem, mis juhtuda saab on, et kasutaja peab alla laadima või avama mingisuguse PDFi, et sisu näha.
  3. Asjakohane illustratsiooni või pildivalik. Ma arvan, et olete isegi käinud veebilehtedel,  kus fotodeks on pildipangast võetud välismaised tädid ja onud. Või suured müügibännerid nagu näiteks see. Asjakohane ja hea kvaliteediga pildivalik võib sageli osutada väga mõjuvaks faktoriks. 
  4. Lugu. Hea lugu, mis köidab kasutajat ning seletab talle, kuidas ning miks sa midagi teed.
  5. Usaldusväärsus. Kas veebilehekülg tundub usaldusväärne? On olemas ettevõtte kontaktid, soovitused või numbrilised näitajad.

Kuidas oleks kasutusmugavust kõige parem testida?

Esimese asjana mainiks ära, et sõprade peal ei soovitaks ma veebilehte testida. Sageli pole nende tagasiside just kõige adekvaatsem, sest kuidas sa ikka teisele ütled, et asi on õudne. Kõige parem on kodulehte testida päris kasutajate peal.

HotJar on näiteks üks hea tasuta tööriist, millega on võimalik jälgida oma külastajate tegevust veebilehel ja teha järeldusi muudatusteks. Lisaks pakub ka head ülevaadet Google Analystics, kuigi selle kasutamiseks on vaja natuke rohkem aru saada, mida konkreetsed numbrid tähendavad. Näiteks viitab madal conversion sellele, et müügiprotsessis on kuskil probleem ning kasutajad ei ole valmis jätkama kas ostu või võtma ettevõttega ühendust. 

Milliseid vigu kiputakse kasutusmugavuse perspektiivist vaadates tihti tegema?

Kas on olemas mingi kuldne kolmik või nimekiri asjadest, mis tuleks alati enne lehe avaldamist kasutusmugavuse pilguga üle vaadata?

Kas oskate väikese kirjeldusega välja tuua mõne Eesti lehe, kus on väga hea kasutusmugavus ja kus see on üsnagi jube?

Hea:

Halb:

Jaga