Digimaailmas, kus iga hiireklõps ja külastus on mõõdetav, on päris lihtne uppuda erinevate analüütika-andmete rägastikku. Oled kindlasti kuulnud, et just "andmepõhised otsused" on äriedu võti, aga tihti tähendab see hoopis kuhjade viisi erinevaid numbreid, mis pakuvad rohkem segadust kui selgust. Kuidas leida see õige tee ja valida just need näitajad, mis veebilehe potentsiaali tõeliselt avavad? Seda selgitab meie hea partner Plausible.
Kujuta ette, et sinu värske veebileht on nagu äsja avatud kauplus pimedal tänaval. Ilma valgustuseta ei näe ise ka, kes sisse astub, mida vaatab, kas ostab ka midagi või lihtsalt lahkub midagi tegemata.
Veebianalüütika on nüüd just see ere valguskiir, mis toob nähtavale, mis veebilehel toimub. See aitab mõista, kuidas külastajad lehel liiguvad, mis neid huvitab ja mis mitte.
Lõppeesmärk on muuta keeruline andmehulk lihtsaks ja arusaadavaks infoks, mis aitab langetada paremaid otsuseid ja viia oma äri uuele tasemele.
Mõõdikud: numbrid, mis räägivad lugusid veebilehe liiklusest
Mõõdikud on erinevad numbrid ja näitajad, mida kuvab veebianalüütika. Need võivad olla lehevaatamised, põrkemäär (ehk kui palju külastajaid lahkub pärast vaid ühe lehe vaatamist), konversioonid (näiteks ostu sooritamine või ankeedi täitmine) ja palju muud.
Valikuvõimalusi on peaaegu lõputult, kuid siin peitubki oht – liigne hulk mõõdikuid võib pimestada ja hoopis kõige olulisematest näitajatest eemale viia.
Enne veel, kui hakkad mõõdikute virvarris suunda võtma, esita endale kõige olulisem küsimus: mis on minu veebilehe eesmärk? Kas sooviks on müüa tooteid? Jagada teadmisi? Koguda kontakte? Või on suurim eesmärk hoopis midagi muud teha?
Just kodulehe eesmärk peaks olema see kompass, mis juhib õigete mõõdikute valikul. Kõik mõõdikud, mis üldse olemas ja nende definitsioonid leiad Plausible'i mõõdikute lehelt.
Võtame näiteks lihtsa e-poe. Selle peamine eesmärk on tavaliselt hästi müüa. Seega on loogiline jälgida müügiga seotud mõõdikuid, mis on järgmised.
- Konversioonimäär (Conversion Rate): Kui paljud külastajad teevad ostu?
- Ostukorvi hülgamise määr (Cart Abandonment Rate): Kui paljud lisavad tooteid ostukorvi, kuid ei soorita ostu?
- Keskmine tellimuse väärtus (Average Order Value ehk AOV): Kui suure summa eest kliendid keskmiselt ostavad?
- Liikluse allikad (Traffic Sources): Kust külastajad tulevad (tasulised reklaamid, orgaaniline otsing jne)?
- Kliendi "eluea" väärtus (Customer Lifetime Value ehk CLV): Kui suurt tulu klient eeldatavasti oma eluea jooksul toob?
Kui aga veebileht on näiteks haridusasutuse portaal, on eesmärgid teised. Seal on olulised järgmised näitajad.
- Registreerimismäär (Enrollment Rate): Külastajate protsent, kes registreerivad end kursustele.
- Kursuse läbimise määr (Course Completion Rate): Õpilaste protsent, kes läbivad veebikursused (kui on asjakohane).
- Põrkemäär (Bounce Rate): Külastajad, kes lahkuvad pärast vaid ühe lehe külastamist (oluline kursuse lehtede puhul).
- Kasutaja kaasatus (User Engagement): Aeg, mis kulub õppematerjalidele või õpetustele.
- Korduvkülastajad (Return Visitors): Õpilased, kes naasevad sisu või kursuste juurde.
Isegi kui sinu äri tundub keeruline ja kindlas valdkonnas eriline, saab selle peamise eesmärgi taandada siiski lihtsale ja selgele definitsioonile. Alustagi sealt!
Siin on veel mõned näited, mis aitavad sel teemal edasi mõelda:
- Teenusepõhine ettevõte võiks keskenduda kontaktivormi esitamiste, kohtumiste broneeringute või telefonikõnede jälgimisele, et mõõta huvi oma pakkumiste vastu.
- Mittetulundusühing võiks prioriteediks pidada annetuste, vabatahtlike registreerimiste või petitsioonide esitamiste jälgimist, et mõõta oma eesmärgi toetust.
- Loomeinimese portfoolio veebileht võiks mõõta konkreetsete projektide vaatamiste arvu, teenuste kohta tehtud päringuid või CV-de või portfooliote allalaadimisi.
- Uudiste või meedia portaal võiks jälgida lehevaatamisi, reklaamitulu ja sotsiaalmeedia jagamisi, et hinnata artiklite populaarsust ja üldist saidi liiklust.
- Liikmelisusel põhinev sait võiks keskenduda liikmeks registreerumiste, püsivuse määrade või liikmete sisuga seotud kaasatuse jälgimisele.
- Kogukonnapõhine veebileht võiks prioriteediks pidada foorumi aktiivsust, liikmete suhtlust või üritustel osalemist, et hinnata kasutajate osalust ja kogukonna kasvu.
Iga muu mõõdik on lihtsalt müra, välja arvatud juhul, kui selle jälgimiseks on mõni hea põhjus. Näiteks on normaalne jälgida mobiilikasutajate arvu e-poes, kui plaanid selle jaoks luua oma mobiilirakenduse. Eesmärgirikkad mõõdikud toovad selgust ja teised võivad teid peamisest eesmärgist eemale viia.
Plausible'i näide: Vähem on rohkem
Meie Plausible'is oleme ise analüüsivahend ja meil oleks kõige lihtsam jälgida kõike, mida soovime. Kuid meiegi piirdume vaid käputäie mõõdikutega, nagu on näha meie avalikul juhtpaneelil.

Turundusfilosoofia ja kalduvus lihtsusele on meie ankrud otsustamaks, mida jälgida.
Meie turundusfilosoofia on luua sisu, mis harib uusi inimesi privaatsussõbraliku analüütika osas ja et selline lahendus nagu Plausible on olemas, ning hoiab meie olemasolevaid sidusrühmi kursis.
Me ei tegele näiteks müügivihjete kasvatamise, kampaaniate ega klientide hoidmise programmidega, sest usume, et kui inimest on Plausible'i ja privaatsussõbraliku analüütika kohta piisavalt teavitatud, on meie töö enam-vähem tehtud.
See aitab meil otsustada, milliseid mõõdikuid jälgida ja mis veelgi olulisem, mida mitte jälgida.

Näiteks oma missiooni ja turundusfilosoofia järgimiseks on meie saidil mõned põhilehed: Plausible vs Google Analyticsi leht, lihtne analüütika, sisseehitatud vastavus privaatsusseadustele, privaatsust esikohale seadev suundumus, analüütika suur täpsus jne.
Samuti peame me aru saama, kui palju registreerimisi me saame, sest see on samuti seotud missiooniga levitada privaatsust esikohale seadvat analüütikat ja see aitabki mõõta äri edenemist. Seega jälgime seda Plausible'i eesmärgina.
Kuid me ei ole kunagi jälginud näiteks oma hinnasektsiooni. Samuti ei jälgi me, milline kodulehel olev nupp "Alusta" toob kõige rohkem registreerimisi. Me võiksime seda teha ja see oleks tore teada, kuid see ei aita meid, sest on võrreldes teiste peamiste mõõdikutega suhteliselt tühine. Ja just sellise müra peaksid ka teised veebilehe omanikud oma andmetest välja lõikama.
Kasulik on alustada oma analüütika korraldamisel järgmistest näpunäidetest.
Näpunäited õigete mõõdikute valimiseks
1. Ära mõõda kõike! Kui jälgid liiga palju asju, eriti ilma kindla eesmärgita, võib see viia "analüüsihalvatuseni". See on tunne, et oled andmetest ülekoormatud (või pigem lõksus lõputus andmete labürindis) ja ei tea, mida nendega peale hakata. See võib näidata palju, kuid mida see kõik teile ütleb? Liiga paljude mõõdikute jälgimine võib peamisest eesmärgist kõrvale juhtida.
Selle asemel keskendugi mõnele põhimõõdikule, mis peegeldab tõeliselt veebilehe toimivust ja tervist. Näiteks kui oled tervise ja heaolu veebileht, võib selle eesmärk olla fitnessi plaanide, toitumisnõuannete ja heaolu näpunäidete jagamine. Sel juhul jälgige ainult järgmisi asju:
- Lehevaatamised: Konkreetsete tervise- või heaoluartiklite külastuste arv.
- Konversioonimäär: Registreerumised fitnessi plaanidele, konsultatsioonidele või veebisessioonidele.
- Sotsiaalmeedia suunamised (Social Media Referrals): Saidi sisu jagamise sagedus sotsiaalmeedias ja kui palju liiklust see toob.
2. Kooskõlasta mõõdikud meeskonna eesmärkidega. Teie ettevõtte igal osal on erinevad prioriteedid. Näiteks:
- turundus võib soovida jälgida liikluse allikaid ja kampaaniate toimivust, näiteks kui palju külastajaid tuleb reklaamidest või sotsiaalmeediast;
- müügimeeskonnad võivad hoolida konversioonimääradest – kui palju külastajaid muutub maksvateks klientideks;
- klienditeenindus võib soovida teada, kui palju inimesi teiega abi saamiseks ühendust võtab või arvustusi jätab.
On okei jälgida seda kõike ühest juhtpaneelist, kui sisemine selgus on olemas ja kõik need on ühendatud üldiste ärieesmärkidega. See hoiab ka kõik kooskõlas ja keskendunud kõige olulisemale. Hea rusikareegel on järgmine kui veebianalüütika tööriist lubaks jälgida ainult kolme kõige olulisemat mõõdikut, siis millised valiksid?
3. Jälgi mõõdikuid ajas. Üks olulisemaid asju, mida meeles pidada, on see, et mõõdikuid tuleks jälgida aja jooksul, mitte ainult ühel päeval või nädalal. Trendid on sageli väärtuslikumad kui üksikud andmepunktid. Näiteks see, kuidas lehevaatamised saidil mitme kuu jooksul kasvavad, näitab ära, kas sisu on muutumas populaarsemaks. Järsk liikluse langus võib anda märku probleemist, kuid nende mustrite mõistmine aja jooksul aitab juba varakult märgata võimalusi või riske.
4. Hoia kõik lihtsana. Lõppkokkuvõttes on lihtsus võtmetähtsusega. Vali väike hulk olulisi mõõdikuid, mis annavad kõige selgema pildi veebilehe toimivusest. Lihtsad mõõdikud toovad kaasa selguse ja teostatavad strateegad. Saad alati kohandada või lisada rohkem mõõdikuid, kui äri kasvab, kuid alusta lihtsamast ja arenda sealt juba edasi.
Missioon juhib mõõdikuid
Kas sinu veebilehel on juba veebianalüütika tööriist? Miks see seal on? Mis mõõdikud on sinu arvates olulised jälgida igapäevaselt, iganädalaselt, igakuuliselt, kvartaalselt ja iga-aastaselt?
Mõtle veebilehe eesmärgile oma klientide vaatenurgast. Kas jälgid mõningaid mõõdikuid, sest kõik teised teevad seda või on neil mingi eesmärk? Kas see on vormi täitmise ja esitamise määr? Lehel viibitud aeg? Või on olulised hoopis väljumismäärad? Miks? Mida sellest kõigest välja lõigata annaks ja mida kasulikku järeldada?