5 näpunäidet, kuidas kodulehele head uudist kirjutada

home-office-336378_1920.jpg

Veebi jaoks pidevalt uudiste leidmine polegi nii lihtne, võib tunduda alguses. Kuid sellest tundest saab vabaneda, kui mõelda uudiste viiele erinevale tüübile, mille abil võib leida omale artikli-idee ka siis, kui esialgu tundus, et millestki pole kirjutada.

Neid võimalusi kasutavad ka ajakirjanikud, eriti online-ajakirjanikud, kes peavad päevas päris palju uudiste ja artiklite teemasid välja mõtlema. Kasutades teatud tüüpskeeme, hakkab vähemalt mõte liikuma ja internetist leiab lisaks häid ideid, mille ümber ehitada just oma kodulehele sobiv uudis, nõuanne või arvamuslugu.

Sellised on viis uudisetüüpi, mille põhjal leiab teemasid hoopis paremini kui lihtsalt tühja paberilehe ees seistes.

1. Uue toote või teenuse esitlus

Kui ettevõte sai valmis mõne uue toote või teenuse, siis loomulikult tuleb sellest teha ka uudis kodulehele (lisaks pressiteatele ja uudiskirjale). Kõige olulisem on ära tuua, miks see toode on hea ja milleks seda vaja, miks me ei saa enam kuidagi läbi senises maailmas, kus seda uut asja polnud. Täpsemalt aga koosneb tooteuudis järgmistest osadest.

2. TOP ehk edetabel

Oma valdkonna toodete või teenuste kohta saab alati koostada igasuguseid edetabeleid. Kasuta kaastöötajaid või spetsialiste, kes paneks kokku TOP 5, TOP 10 vms soovitust, mida osta, kuidas teha jne.

Näiteks reisibürood postitavad aeg-ajalt oma klientide TOP sihtkohtade edetabeleid ja lisavad iga edetabelikoha juurde lühikese kirjelduse, miks just need on nii populaarsed (odav hind, turvaline, peresõbralik vms). Võib ka soovitada viit parimat kaupa oma e-poest, kümmet nippi, kuidas oma koduleht paremaks teha või 7 soovitust, mismoodi kliente oma valdkonnas õnnelikuks teha.

Veel näiteid:

TOP-ide tegemisel peab meeles pidama, et võrrelda ikka võrreldavaid asju (edetabelis olgu sama valdkonna tooted või teenused, samal teemal nõuanded jne). Samuti peab edetabel olema usutav ja järjekord põhjendatud.

Ka siin on väga oluline, et lisatud oleks pilte või videomaterjali. Proovi iga edetabelikoha jaoks leida midagi.

3. Firmauudis: ettevõte ostis midagi, laienes, võitis auhinna

Seda tüüpi uudis on kodulehel kõige tavalisem, kuid ilma teiste siin mainitud uudisetüüpideta võib firmauudiseid liiga hõredalt olla, et uudistevoos pidevalt elu sees hoida. Kordame üle, mis võiks saada heaks firmauudiseks:

Firmauudis peaks olema piisavalt lühike, et mahuks ära paarile leheküljele. Otsimootorite jaoks aga ei tohiks teadet ka liiga napiks jätta, teksti pikkus võiks olla vähemalt 300 sõna.

Kui omandati ISO-sertifikaat, siis see on olemuselt üsnagi igav teade asjasse mittepuutuvatele, seega peab pingutama, et see huvitavamaks teha. Kirjuta näiteks, mis muutub uue sertifikaadiga paremaks ja mis nõuded pidi selleks täitma.

Samuti on ka firmauudise juurde vaja pilte. Tee need ise, see on kõige parem. Või kui ise ei oska, palka fotograaf. Kui tõesti muud üle ei jää, tuleb hankida mõni pildipangapilt, kuid siis jälgi, et see oleks usutavas keskkonnas: pilvelõhkujad ning rahvusvaheline kollektiiv näiteks pisikesele Eesti garaažifirmale ei sobi.

4. Avalda arvamust päevakajalisel teemal

Kui kõik räägivad automaksust, siis kirjuta ka ise, mida teie ettevõte arvab sellest. Kui teemaks on nullenergiamajad, siis kirjuta arvamus, mida ettevõtte insenerid arvavad energiasäästust ja kuidas firma pakutavad tooted ja lahendused aitavad seda saavutada.

Arvamusloos peab keskenduma ühele põhiväitele, et mitte liialt laiali valguda. Järgnevalt püstita mõned vastuargumendid ja lükka need ümber. Kasuta tõestamiseks näiteid või jutusta mõni põnev lugu.

5. Uuringutulemused näitavad, et kõik on hästi

Erinevad teadusuuringud, küsitlused ja hääletustulemused on alati hea uudisematerjal, kui see toetab ka firma saavutusi. Näiteks võib teha klientide seas küsitluse, milliseid tooteid nad eelistavad. Statistikaamet, uuringufirmad ja ülikoolid teevad kogu aeg erinevaid uuringuid. Kui nende tulemused on avalikud ja kasutatavad, siis saab teha sellest hea uudise. Illustratsiooniks sobivad graafikud ja joonised, aga ka fotod, mis tõmbavad tähelepanu graafikutest enam.

Boonusena: kuidas kirjutavad profid head uudist?

Ajakirjanikele õpetatakse kohe alguses selgeks seitse uudisekriteeriumi, mis teevad ühest lihtsalt soravast tekstist ajakirjanduslikus mõttes uudise. Ideaalsel juhul võiks uudis vastata kõigile seitsmele kriteeriumile, aga kui on esindatud vaid 1-2, siis pole tõenäoliselt tegemist hea uudisega. Ka firma veebilehe sisu eest vastutaja võiks neid kriteeriume kui mitte une pealt, siis vähemalt arvutist järgi vaadates teada:

  1. Värskus. Sündmus, millest kirjutatakse, toimus eile või toimub täna-homme.
  2. Päevakajalisus. Teema on aktuaalne laiema üldsuse või valdkonnaga kokku puutuvate inimeste jaoks. Sellest räägitakse.
  3. Konfliktsus. Antud teemal jagunevad arvamused kaheks: poolt ja vastu. Ühed arvavad üht, teised teist. Midagi muutub, mis mõnedele meeldib, mõnedele aga mitte.
  4. Prominentsus. Sündmusega on seotud mõni avaliku elu tegelane. Ettevõtte juht ütleb midagi. Keegi suur ja tuntud klient räägib oma kogemusest.
  5. Emotsionaalne ja geograafiline lähedus. Alati on inimeste jaoks olulisemad sündmused, mis toimuvad nende lähedal või millega nad on seotud.
  6. Mõju. Info mõjutab paljusid, kes teevad oma igapäevaseid otsuseid.
  7. Erakordsus. Tavaliselt seda ei juhtu. Tüüpilise näitena pakutakse siin uudiseid "koer hammustas inimest" ja "inimene hammustas koera". Teine uudis on tõesti erakordne.

Loomulikult ei saa üks firmaveeb alati järgida ajakirjandusliku uudise kriteeriume, aga kasulik on teada, mis annab artiklile lugejat huvitava uudise mõõtmed.

Jaga
Nõuandja