Kuidas kirjutada kodulehele tekst, mis müüb

Kaarel Talvoja
14. juuni 2017
10 min lugemine

Veebitekste ei loeta.

Neist lastakse pilguga üle.

Ka siis, kui sa sellest artiklist rohkem sõnagi ei loe, on sul kõige kasulikumast infost osa käes.

Palun.

Kui aga otsustad edasi lugeda, saad teada, milliste vahenditega panna oma kodulehe külastaja tegutsema. Ka siis, kui ta kõiki tekste ei loe.

Kuidas kiireid otsuseid tegevat inimest suunata, on oskus, mida saab õppida igaüks.

Läksime!

Kujuta ette, et su veebilehe külastaja on jahikoer

Ta otsib teavet või toodet ning lähtub lihtsusest ja kiirusest.

Ülesannet täitev loom ei raiska aega. Ta viskab sinu veebile kiire pilgu, saamaks aru, kas ta on õiges kohas – ja kas ta saab siit kasu.

Nähes liigseid valikuid, liigub ta edasi.

Kuidas lugejat taolises olukorras köita?

Lisa kõige olulisem teave algusesse

Veebitekst ei ole essee. Siin tuleb kõige olulisemad mõtted käia välja alguses.

Isegi kui loed vaid artikli esimest lõiku, saad olulisima teabe kohe kätte (sellist kirjutamisstiili nimetatakse ümberpööratud püramiidiks.).

Näita oma kodulehe külastajale kohe – iga alamlehe teksti alguses –, millega sa konkreetselt tegeled ja millist kasu sa talle annad.

NÄIDE:

Sa soovid leida oma veebilehele tekstikirjutajat, kes mõistaks, kuidas internetipangandus toimib.

Vaadates copywriter’ite portfoolioid, otsid sa tema tööde nimekirjast sõnu „internetipank”, „autentimine” või „ e-pangandus”.

Sul pole vaja pikki nimekirju kõikidest valdkondadest, kus copywriter töötanud on…

Kirjuta kiirelt haaratavad originaalsed tekstid

Kui palju on inimesi, kes veebilehti algusest lõpuni ei loe?

Uuringud näitavad, et 84%.

Enamus.

Kuidas sellistele inimestele kirjutada?

1. Ole originaalne

Inimesed ei taha lugeda seda, mida nad juba niigi teavad. Sest see on igav.

Leia värske vaatepunkt – uudne lähenemine köidab tähelepanu.

2. Veendu, et lugeja mõistaks kõige olulisemat vaid põgusa pilguga sinu lehele.

  • Kas su pealkiri räägib sellest, mida sa teed?
  • Kas pildi pealkiri kajastab müügisõnumit?
  • Kas alapealkirjad võtavad kokku võtmepunktid?
  • Kas loendid vähendavad paljusõnalisust?

Kasuta tavalisi sõnu

Ära kasuta 1-eurost sõna seal, kus piisab 5-sendisest sõnast.

  • Ütle „Ta arusaam muutus”, mitte „Temas leidis aset paradigma nihe”.
  • Ütle „Oleme suhtes”, mitte “omavahelises interaktsioonis”.
  • Kutsu inimesi „trenni”, mitte „fitness-aktiviteedile aega broneerima”.

Hea tava on rääkida asjadest nii selgelt kui võimalik. Keerulised sõnad takerdavad lugemisrütmi.

Tihti aitab, kui mõelda, kas põhikoolilaps saaks sinu kirjutatud tekstist aru. Alati muidugi ei peagi, aga enamasti võiks.

NÄIDE:

Kujuta ette, et soovid osta aasta parimat romaani.

Milliseid otsisõnu sa kasutad? Kas

  1. kirjanduslik meistriteos
  2. tunnustavat tagasisidet saanud romaan, või
  3. aasta 2016 parim romaan?

Kuna sinu kodulehe külastaja on jahil, otsib ta tuttavaid sõnu, mille abil orienteeruda. Need annavad talle märku, et ta on õigel teel.

Kirjuta laiskadele inimestele

Veebikülastaja ei soovi veebitekste lugedes liialt pingutada.

Selleks, et su veebitekst oleks lihtsalt loetav:

  • kirjuta lühikesed lõigud (max 3–4 lauset ja samapalju ridu)
  • koosta lühikesed laused (keskmiselt kuni 8-sõnalised)
  • väldi ebavajalikke sõnu ja kordusi
  • kõneta külastajat otse: kasuta sõna „sina“
  • lühenda oma tekste
  • väldi kantseliiti ja umbisikulist tegumoodi

**********

Võrdle näiteks mõtet, mis on esitatud kahes erinevas kõneviisis.

  • Umbisikuline kõneviis: Eesti Pagarite Liidu poolt kirjutatud e-raamat aitab inimestel ise leiba küpsetada.
  • Isikuline kõneviis: Koostasime e-raamatu, millest leiad väärtuslikke nippe leiva küpsetamiseks.

**********

Eesti keel on aktiivne keel.

Isiklikult lugeja poole pöörduv tekst aitab inimesel sõnumit paremini mõista. Kasuta julgelt sõna sina. Kirjuta, nagu räägiksid lugejaga ja lugejast, mitte endast. Ja tekst ärkab ellu!

Kui lühike on hea tekst?

Suure tõenäosusega on su praegused tekstid pikad.

Alusta sellest, et lühenda iga oma alamlehe teksti poole võrra.

Seejärel võta järelejäänust veel pool ära. See võib tunduda liialdusena, kuid proovi.

Eelda, et inimene külastab kõiki su veebi alamlehti

Kodulehe lugemist ei alustata enamasti avalehelt.

Veendu, et iga sinu veebi sisuleht

  • on põgusalt loetav
  • selgitab, kus lugeja parajasti asub ja millest leht räägib
  • kutsub lugejat tegutsema (midagi lugema, millegagi liituma jne)
Lisa igale lehele nupp või link juhistega järgmise sammu tegemiseks. Sest ühel hetkel on lugeja valmis tegema järgmist sammu ja hakkama su kliendiks.

Seda otsust peab toetama lihtne veebilogistika.

Tee lugejale enda leidmine lihtsaks

Sa juba tead, et sinu võimalik klient on jahil.

Meelita ta oma veebi, jagades talle kasulikku infot.

Kõik, mida pead SEO kohta teadma:

  • õigesti valitud märksõnad on olulisemad kui teksti pikkus
  • kasuta märksõnu teksti esimestes lausetes
  • jälgi, et igal alamlehel oleks 2–3 olulist märksõna – vähemalt ühel korral igas 2. lõigus
  • jälgi, et 2–3 vähemolulist märksõna esineks vähemalt ühel korral igas 4.–5. lõigus
  • põhimärksõna peab asetsema võimalikult pealkirja alguses
  • märksõna peaks olemas olema ka kodulehe lingis
  • sa ei pea muretsema käänete pärast, kui sõnatüvi sisaldab märksõna otsitavat kuju
  • ära unusta, et tekstid peavad olema lugejale põnevad ja kaasahaaravad

 

Ehk et lühidalt toimub otsimootorisõbralik kirjutamine nii:

  1. Vasta võimalike klientide küsimustele.
  2. Kirjuta ühest võtmeteemast ühel alamlehel.
  3. Lisa linke oma või mõne teise veebi teemakohastele lehtedele.
  4. Kasuta lauseid või sõnu, mida võimalikud kliendid otsivad.
  5. Mis kõige olulisem: ole abistav!

Ära unusta visuaalset kogemust!

Selleks, et sinu tekstid oleks haaravad, pane veebitekstide visuaalne pool enda kasuks tööle.

  1. Asenda tekst piltide või videotega.
  2. Kasuta eri suurusega fonte – inimesed vaatavad esmalt üle suurema kirjaga tekstid.
  3. Rõhuta klientide / ekspertide tagasisidet.
  4. Kasuta taustavärve, paksu kirja, LÄBIVAID SUURTÄHTI, kaldkirja või allajoonimist. (Muidugi mitte kõike koos!)
  5. Tee pikk pealkiri kaheks: lisa alapealkiri.
  6. Muuda tekstilõik täpploendiks.
Oluline! Lisa valget/tühja ala ja vähenda müra.

See muudab su teksti lihtsamini loetavaks ja tõstab tajutavat usaldusväärsust.

Isegi kui sa ühtegi eelnevat nõuannet kuulda ei võta, ent tahad lugeja pilku ekraanil hoida, järgi oma kodulehe tekstides lihtsalt neid 3 põhimõtet.

#1 Unusta pikad lõigud

Info leidmise teeb lugeja jaoks lihtsaks vormindamine.

Otstarbekalt kujundatud tekste on sujuvam lugeda. Oluline info paistab silma.

Kuidas anda tekstidele silmasõbralik vorm?

  • Pealkirjad ja loendid

Kasuta lisaks suurtele ja paksus kirjas pealkirjadele vahepealkirju. Iga 4–8 tekstirea järel ülejäänud tekstist eristuv mõte püüab pilku. Võimalusel sisesta teksti ka täpp- ja numberloendeid.

  • Tekstirea ja lõigu pikkus

Kontrolli üle oma kodulehe tekstirea laius. Näiteks 14-punktise fondi puhul on ideaalne umbes 55–75 tähemärgi laiune tekstirida (650 pikslit).

Vaata, et ükski lõik ei ületaks 3–5 tekstirida.

Ja et pikemale lõigule järgneks alati lühem.

  • Pidid ja video

Pildid ja videod muudavad lugemise vaheldusrikkaks.

Reeglina liigub lugeja sinu veebis edasi, lugedes vahepealkirju, esile tõstetud tsitaate ja vaadates pilte.

Lisa pildile allkiri, mis sinu teenust või toodet esile tõstaks.

#2 Kirjuta võimsad pealkirjad

Pealkirjal on üks eesmärk: juhatada lugeja esimese lauseni. Kogu sinu tekst on kasutu, kui pealkiri lugejat ei haara.

Kasuta sõnu, mis on värsked ja üllatavad.

NÄIDE:

Selle asemel, et öelda „Milleks hoida raha säästukontol?”, ütle näiteks „Kuidas peita raha enda eest säästukontole?”.

  • Hea pealkiri ei ole liiga lühike ega liiga pikk – max 7-8 sõna.
NÄIDE: 

„Nipid, millega panna kõrgusekartjad lumelauda sõitma”

Kuidas hea pealkirjani jõuda?
  • Kirjuta pealkirja esmaversioon. Seejärel kirjuta sellest 10–15 teisendit, kuni jõuad selliseni, mis tõesti lugeja pahviks lööb.
  • Vahepealkirjade kirjutamine on lihtsam: sõnad/mõtted peaksid saama haarata järgnevast lõigust.

Otsimootorites on pealkirjades sisalduv info võtmetähtsusega.

Nii et kasuta pealkirjas alati oma veebi / konkreetse alamlehe leitavuse seisukohast olulist märksõna.

Mõjus pealkiri

  • pakub lugejale kasu
  • väljendab saadava kasu ainulaadsust
  • on päevakohane

Ja teeb seda kõike ülitäpses sõnastuses. 

#3 Keskendu kliendikasule

Kirjuta esmalt sellest, millist kasu inimene sinu tootest või teenusest saab. See, millest toode koosneb, on teisejärguline.

Toote koostist ja muid omadusi uurib lugeja alles siis, kui tal suurem huvi on tekkinud.

Kasu on see, mis vastab kõige otsesemalt küsimusele „Aga mida mina sellest saan?“.

Omadust rõhutav tekst vs kasu rõhutav tekst

Toote juurde kuuluvad patareid 

vs 

Patareid kaasas! Sa ju tead seda tunnet, kui oled unustanud uuele mänguasjale patareid osta …

*******************

Kas jäi meelde?

  • Inimene on internetis jahil! Ta otsib teavet toote või teenuse kohta ega ole tulnud lihtsalt tekste lugema.
  • Hoia laused ja lõigud lühikesed. Rikasta neid erinevate loetelude ja teiste visuaalsete pilgupüüdjatega.
  • Kirjuta lihtsat ja isiklikult. Sina-vorm vähendab distantsi.
  • Too alati välja oma tootest/teenusest saadav kasu.
  • Ära unusta, et ühelgi tekstil ei ole väärtust, kui lugeja pealkirjast edasi ei loe.
Kaarel Talvoja

Eiffel on uue põlvkonna tekstibüroo. Eiffeli projektijuhid, tõlkijad ja tekstikirjutajad on sõna-sõnalt paremaks muutnud sadade brändide maailmu. Nad usuvad sõna jõusse ja mõttega lugude jutustamise maagiasse. Neilt saad abi selge mõtte edastamisel nii tõlkimise kui ka originaaltekstide loomise (copywriting) kaudu.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 25 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!

Vali paketi periood

1 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 12.08

3 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 36.24

6 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 72.48

1 aasta põhine arveldus

Säästad 20% ehk -24.16

Kuus 10.07

Kokku 120.80

1 aasta
0.00
2 aastat
0.00
3 aastat
0.00
4 aastat
0.00
5 aastat
0.00
6 aastat
0.00
7 aastat
0.00
8 aastat
0.00
9 aastat
0.00
10 aastat
0.00