Kasvu ABC: kuidas oma väike firma suureks ja tugevaks kasvatada?


 

Iga alustav ettevõte tahab suuremaks saada. Aga kuidas? Kui järgida mõnesid lihtsaid, teiste ettevõtjate poolt läbi proovitud võtteid, võib väikesest saada peagi ka edukas suur, kui lisaks on natuke õnne.

1. Turundus toob kliendid

Ainult kõvast töörabamisest ei piisa. Praegusel infouputuse ajastul ei märka keegi, kui palju ühes väikeettevõttes rassitakse tööd teha ja kui vilunult oma toodet või teenust osatakse lihvida.

Esimene asi, mida uus väike äri peab tegema, on enese upitamine ja tutvustamine võimalikult palju sellele sihtrühmale, kellele tahetakse oma ettevõtmist laiendada. Seega ei tasu reklaami ja turunduse osas kohe alguses liiga kitsi olla.

Kui aga raha esialgu palju pole? Alusta otsekontaktidest, leia asjast huvitatud suurkliendid, kirjuta ja helista neile (mõistliku pealetükkivusega muidugi). Loomulikult tee omale korralik informatiivne kodulehekülg, registreeri firma fännileheküljed suuremates sotsiaalvõrkudes ja ole nähtav otsimootorites.

Aina tähtsam on olla nähtav ka kaardiotsingus ja äppides, mis aitavad kasutajatel mobiiliga ümbrusest teemakohaseid ärisid leida.

2. Ole valmis muutuma

Kuigi esialgu võivad tunduda parimad eeskujud sajandeid tegutsenud vanad brändid, ei ole mõtet neid valesti mõistes konservatiivsuse eeskujuks võtta. Kõik kasvavad ja edukad vanad ettevõtted muutuvad pidevalt. Turuolukord muutub, kasutusele tulevad uued tehnoloogiad, tarbijate harjumused ja mood pole kuu või aasta pärast enam samad, kui alustades olid.

3. Tee seda, mida sulle endale meeldib teha

Äri edu ja kasvatamise lihtsaim retsept on pühendumine. Tee just seda, mis sulle meeldib ja unusta see, mis tundub toovat kõige rohkem kasu, aga kipub olema ebameeldiv. Kirglikult oma äri kasvatamine paistab hästi välja ning kliendid oskavad seda hinnata. Tulemus saab igal juhul parem.

4. Äri pole siiski palgatöö

Kui sulle meeldib väga süüa teha, siis restorani pidamiseks on eeldused olemas, samas pole restoraniäri sama, kui söögitegu. Isegi kui oled edukas söögikohas koka või ettekandjana töötanud, pole see päris seesama, kui toidukoha pidamine. Äri juhtimine on tegelikult hoopis midagi muud.

Kirglik tegutsemine oma valdkonnas annab plussi, aga palgatöötaja suhtumisega ei pruugi sealt edasi kaugemale jõuda. Väikese firma suuremaks kasvatamiseks peab teadma teisigi valdkondi, mitte ainult häid retsepte. Kursis peab olema raamatupidamise, seaduste, turunduse, müügitöö, miks mitte ka avalike suhete ja psühholoogia põhialustega, et edukaid läbirääkimisi pidada.

5. Kindel eesmärk on hädavajalik

Kui on eesmärgiks seatud firmat kasvatada, siis peab see eesmärk olema materialiseeruv: käibeks, kasumiks, töötajate arvuks, veel millekski selgeks ja saavutatavaks. Kui ka töötajad teavad seda eesmärki, saab selle paremini kätte.

6. Leia finantseerijad

Idufirmade tüüpiline laienemisskeem on seotud investoritega, kes finantseeriksid laienemisega seotud lisakulusid ja kes hiljem soovivad osa saada tekkinud tuludest, kas oma osalust edasi müües või kasumit jagades.

Tegelikult on igas etapis ettevõtetel finantseerimist vaja, kui plaanitakse laienemist ja äri kasvatamist. Iga ettevõtte omanik on siis valiku ees, kui palju on ta valmis või kas üldse on valmis jagama oma tulevast äri ja tulusid.

7. Välju turvatsoonist

Väga palju on pisiettevõtteid, kus “mees ja koer” on rahul igakuise pisku teenistusega, mis aitab tasuda jooksvad arved ja natuke jääb ülegi. Lihtne ja turvaline on püsida oma liistude juures ning ilmselt õnnestub samamoodi jätkata aastakümneid. Kui aga tahad midagi suuremat, tuleb lõpuks mugavustsoonist lahkuda ja teha seda, mis nõuab pingutamist ja läbiproovitud lahendustest loobumist.

8. Laiene füüsiliselt või virtuaalselt

Kui sul on juba oma pood või kontor, siis mõtle, kas peaks tegema kauba ja teenuste müügiks ka korraliku e-poe? Või oleks mõistlik avada veel mõni uus kontor teises linnas või koguni teises riigis?

Uue kontori avamine laiendab kindlasti võimalusi, kuid on ka üsna kulukas, eriti välismaal. Uus e-pood on tunduvalt odavam, kuid tähendab väga konkurentsitihedat turgu - kõik e-poed võivad olla üksteisele konkurendid, ostjal on valik suur.

9. Vali õiged inimesed

Ettevõtte loovad inimesed. Vali omale õige meeskond, kes on samade eesmärkidega kui sa ise. Mõtle, miks nad peaksid tahtma töötada sinu firmas ja kuidas peaks uusi töötajaid juurde meelitama. Paremad inimesed saab siis, kui nad tõesti tahavad tulla.

10. Omanda mõni väike tubli tegija

Kui kapitali on kogunenud piisavalt, võib laieneda ka mõne konkurendi või nišitegija omandamisega, kes tegutseb vajalikus valdkonnas. See tähendab küll hetkelist suuremat väljaminekut, kuid võib plaanida, et pikk arendusprotsess ja kliendibaasi leidmine pole enam probleemiks ning omandatud firmaga tulevad need kõik kaasa.

11. Leia uued kliendigrupid

Kui tunned end koduselt ühes kindlas kliendisegmendis (näiteks "keskealine mees, kes ostab kalastustarbeid"), proovi leida oma valdkonnast mõni uus toode või teenus, mis huvitaks ka teisi kliendigruppe. Kuidas näiteks noored hakkaks ostma kalastustarbeid?

12. Leia mõni toetus

Väga paljudes valdkondades jagatakse ettevõtjatele toetusi laienemiseks. Uuri järgi, äkki on just sinu valdkonnas olemas mõni ekspordi-, põllumajandus- või prototüüpimistoetus. Võta osa ettevõtluskonkurssidest, kus hea idee eest saab auhinna ja kuulsust.

13. Ära rabele, planeeri oma tööpäevad

Väikeettevõtja tööpäev kipub olema rabelemine väga paljude erinevate tegevuste vahel, mille tulemuseks on läbipõlemine ja tegemata asjade kuhjumine. Alusta kõige lihtsamast: dokumendihaldusest.

Ära kuhja kõiki faile (ja ka e-kirju) ühte kataloogi, sorteeri ja tee iga projekti jaoks oma alamkataloogid. Asjad, mis on firmasiseseks kasutamiseks pane ühte kausta, klientide asjad teise kausta, avalikud asjad kolmandasse.

Kasuta ka vana meetodit, paberit ja pliiatsit, kirjuta tööülesanded üles ja jälgi, mis seisus asjad on. Lihtne dokumendihaldus algabki neljast-viiest kaustast, edasi on asjade sorteerimine palju lihtsam, kui ühest kuhjast pidev otsimine.

14. Keskendu olulisele

Ettevõtet juhtides ei jõua üks inimene kõigi detailidega kursis olla. On palju rutiinseid töid, mille tegemise võib usaldada tarkvara hooleks: kasuta kalendreid, projektijuhtimise rakendusi, veebipõhiseid teenuseid ja äppe.

Raamatupidamist las teeb raamatupidaja, kontoris remonti ehitusfirma, projekti juhib tarkvara ja meelde tuletab Google'i kalender, nii nagu asjad ikka käivad. Sina tegele oma põhiäriga ja abitegevused kas osta sisse või palka inimene. Delegeeri.

15. ja edasi

Kõik ülejäänud aabitsatõed on igaühe enda välja mõeldavad. Kindlat retsepti edukaks ja suureks saada pole olemas, on vaid suunda näitavad soovitused. Siit edasi võivad nipid nõuda ka vähest võlukunsti ja lihtsalt vedamist.

Jaga
Nõuandja