5 olulist asja, mida uut veebi tehes peab teadma

Veebirebane
20. veebr 2019
4 min lugemine

Kui oled asunud uut veebi tegema – kas mõne olemasoleva avatud platvormi (nagu Wordpress) või mõne muu arenduse baasil, on oluline teada neid viite põhimõtet, millest ei saa üle ega ümber.

1. Arvesta erinevate platvormide ja seadmete omapäraga

Peale arvuti veebibrauseri vaadatakse kodulehte aina enam ka paljude muude seadmetega – mobiilide, tahvlite, isegi nutitelerite ja nutikelladega. Kui tahad, et võimalikult paljud kasutajad saaksid lehekülgi normaalselt vaadata, peab kodulehe ülesehitus arvestama mobiilide kitsaste, aga pikemate ekraanidega ning sülerite laiemate vaateväljadega.

Veebi ülesehitus peab olema selline, et igas olukorras oleks sisu nätav kogu laiuses ja kerimine käiks vaid üles-alla. See tähendab, et arvutis olevad mitu veergu peavad mobiilis ümber paiknema üheks pikaks veeruks, arvutiekraanil olev laiuti kujundus aga näiteks A4 lehele välja trükkides ilusti paberi pinna ära kasutama.

Selleks on olemas kohanduvad (responsive) kujundusmallid, mis paigutavad sisuplokid ümber vastavalt sellele, millisel ekraanil veebi kuvatakse.

2. Õpi selgeks HTML-i põhitõed

Ükskõik kui põhjalikult või pealiskaudselt sa ka oma kodulehega ei tegeleks, veebisaidi omanikul on alati oluline tunda vähemalt kõige elementaarsemat HTML-i. See aitab vigu leida, parandada oma postitusi ja kiiremalt vigu kõrvaldada. HTML on lihtne, programmeerimisse pole vaja süveneda, tuleb vaid meelde jätta mõned põhilised märgendid.

3. Optimeeri pilte ja graafikat

Pildid peavad olema teravad ja kvaliteetsed, kuid juba ammusest ajast pannakse südamele, et graafika ei tohi olla liiga mahukas, mis lehekülje allalaadimist kasutaja arvutisse aeglustab. Mida siis teha? Olukord on praeguseks veelgi keerulisemaks läinud, sest aina enam kasutajaid laeb veebe alla oma suurte 4K resolutsiooniga ekraanidega. Siiski ei tasuks veel 4K kasutajatele oma kodulehte optimeerida, sest valdaval enamusel on vähema resolutsiooniga pildinäitajad.

Ruumi kokkuhoiuks kasutatakse pakitud pildiformaate. JPG on levinud fotode formaat, kuid korduval salvestamisel selle kvaliteet halveneb. PNG on samuti pakitud piltide formaat, kuid uuesti salvestades selle kvaliteet ei muutu.

Samamoodi on GIF-formaadiga, mis korduval salvestamisel kvaliteedis ei kaota, kuid sobib vähemate värvidega sisu, näiteks logode näitamiseks.

Heaks vahendiks piltide mahu vähendamisel kvaliteedis eriti kaotamata on näiteks veebiteenus Squoosh.app.

Kui tahad näha, mismoodi mõjutab pakkimise tihedus JPG pildi kvaliteeti, proovi näiteks seda veebiteenust.

4. Testi oma kodulehte

Kui veeb on valmis avalikkuse ette minema, siis testi seda kindlasti veel erinevates olukordades.

Proovi, kui kiiresti lehed alla laevad – tavalise koduse püsiühendusega ja üle kehvema kiirusega mobiilse Interneti. Näiteks saad mobiilist valida ühenduskiiruseks „3G Only“ ja jagada seda aeglasemat andmesidet arvutiga üle WiFi, katsetades lehekülje laadimist kehvemates sideoludes.

Ära unusta ka erinevaid brausereid: Chrome, Firefox, Edge, Opera, Vivaldi. Proovi nii mobiilibrauseris kui süle- ja tahvelarvutis.

Klõpsa läbi kõik lingid, et poleks vigu. Proovi kodulehte avada mitte üle ekraani brauseris, vaid väiksemas aknas ja venita seda akent suuremaks-väiksemaks, et näha, mismoodi kujundus ekraanisuurusega arvestab.

5. Tutvu otsimootorite jaoks optimeerimisega

Kui tahad, et koduleht otsinguga hästi leitav oleks, ei piisa lihtsast ja heast HTML-ist. Peab teadma ka seda, mida otsimootorid, eriti aga Google hindavad ning vastavalt sellele sisu kohendama.

Nii võib näiteks olla oluline kasutada teatud märksõnu pealkirjades ja pildiallkirjades või HTML-i selles osas (päises), mis sisu kirjeldab. Samuti võib olla vajalik märksõnade korduvust reguleerida ja panna paika sisu pikkus.

Siin on kirja pandud kõik levinud vead, mida otsimootoritele optimeerimisel ehk SEO tegemisel võib teha ja kuidas neid vältida.

Veebirebane

Veebimajutus.ee pakub oma klientidele mugavusteenust domeeni, e-posti, kodulehe majutuse ja tööriistade vallas. Elkdata OÜ on tegutsenud 25 aastat, teenindades igapäevaselt pea 25 000 klienti, luues neile väärtust läbi kiirete ja lihtsate veebiteenuste.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 25 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!

Vali paketi periood

1 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 12.08

3 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 36.24

6 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 72.48

1 aasta põhine arveldus

Säästad 20% ehk -24.16

Kuus 10.07

Kokku 120.80

1 aasta
0.00
2 aastat
0.00
3 aastat
0.00
4 aastat
0.00
5 aastat
0.00
6 aastat
0.00
7 aastat
0.00
8 aastat
0.00
9 aastat
0.00
10 aastat
0.00