7 min lugemine

Kas ja kuidas saab ettevõtte brändingu ja rebrändinguga oma äri kiirelt kasvatada?

Katrina Kaubi
16. sept

Ettevõtte bränding on kogu ettevõtte kuvand ja tunne, mida inimesed sinu äri kohta saavad. Tugev bränding või rebränding aitab äri kasvatada mitmel moel. Ja selle kohta on maailmakuulsatel kaubamärkidel tuua ohtralt näiteid.

Sellest kirjutab lähemalt Katrina Kaubi, Loome Creative'i asutaja, kelle kireks on aidata ettevõtetel brändingu ja rebrändingu kaudu oma äri kasvatada.

Millest aga kõik algab? Eks ikka sellest, et sind usaldatakse.

Kuidas luua usaldusväärsust?

Hea bränding jätab professionaalse ja usaldusväärse mulje. Kui sinu ettevõtte visuaalne identiteet, sõnumid ja kliendikogemus on ühtsed, tekib ka klientidel kindlustunne, et tegemist on tõsiseltvõetava partneriga.

Kui nad tunnevad sinu brändiga emotsionaalset sidet, siis on nad kindlasti valmis tagasi tulema ja sind teistele soovitama. Näiteks Apple’i või Nike'i puhul ei osteta ainult toodet, vaid ka kuuluvustunnet ja väärtust.

Kõrgem hinnatase toob tulu, aga kuidas seda maha müüa?

Tugev bränd laseb küsida kõrgemat hinda, sest inimesed tajuvad selle kauba väärtust suuremana. Nad maksavad mitte ainult toote või teenuse eest, vaid ka usalduse ja kogemuse eest, mida bränd pakub.

Kuidas suured ettevõtted seda teevad? Seda tavaliselt ei avalikustata, aga siiski on üht-teist maailmakuulsate brändide nippide kohta teada.

Näiteks võivad mõjuda sellised lihtsad asjad nagu lõhn ja heli. Suured jaekettid, hotellid või isegi pangad loovad oma keskkonda unikaalse lõhna- või heliaistingu. Poodides mängitakse muusikat, mis paneb inimesi ostma kas aeglasemalt või kiiremalt. Näiteks Starbucksil on kindel lõhnakogemus, mis on osa brändist, kuigi nad seda avalikult ei reklaami.

Starbucks – nime kirjutamine topsile

Starbucksil on veel üks nipp, mis nendega alati seostub. Barista kirjutab kliendi nime ise oma käega kohvitopsile. Tihti meelega isegi veidi valesti, mis tekitab vestluse ja naljakamad juhtumid levivad kiiresti sotsiaalmeedias.

See on tasuta turundus ja isikupärane brändikogemus korraga.

IKEA – kas oled nende poe labürindis juba käinud?

Poes liikumine on IKEA-s teadlikult labürindina kujundatud. Klient näeb niimoodi rohkem tooteid ja veedab poes kauem aega.


IKEA bistroos lõpeb pikk rännak poe labürintides. Foto: THAM YUAN YUAN, Pixabay.

Brändi kuvandiks on "kõike saab" ehk nende poodides justkui leidub kõike. Lisaks lõpeb ostuteekond alati soodsa toiduampsu või kaneelisaia kogemusega – emotsioon jääb positiivseks.

Selver – "Tere tulemast tagasi!"

Lihtne, aga geniaalne fraas igal kassalipikul on Selveri poeketil.

See ei ole lihtsalt viisakus – see kinnitab, et klient kuulub kogukonda. Tegemist on otsese psühholoogilise mõjuga: ostukogemus muutub tuttavlikuks ja koduseks.

Apple – pakendi rituaal

Apple’i karbid avanevad aeglaselt õhutakistuse tõttu. See tekitab luksuse ja tähtsuse tunde juba enne toote kasutamist.


Apple´i pakend. Foto: Zana Latif, Pexels.

Seegi on brändi osa, kuigi seda kunagi otsesõnu ei reklaamita.

Alateadlik värvikasutus ja numbrimaagia

Värvid valitakse tihti mitte ainult esteetika, vaid psühholoogilise mõju pärast. Näiteks on värvide tajumine seotud kindlate emotsioonidega: 

  • Oranž → kiirus, soojus (Omniva)                                                                                                  
  • Roheline → usaldus ja kestlikkus (Bolt)                                                                                             
  • Sinine → turvalisus ja stabiilsus (pangad, kindlustus).

Brändid kasutavad oskuslikult ka klientide arvustusi, numbreid või väikseid sõnumeid: "5000 inimest juba valis selle", "Kõige populaarsem teenus" jne.

Need ei ole ainult müügivõtted – need kujundavad brändi kui enamuse usaldatud valiku.

Nende nippide taga on psühholoogia: väikesed detailid loovad suure emotsiooni, mis paneb kliendi brändi meelde jätma ja tagasi tulema.

Uus bränd toob juurde värskeid sihtgruppe

Miks aga ei tasu karta rebrändimisel vanade klientide kaotamist, vaid pigem uute juurde saamist? Põhjus on lihtne. 

Lojaalsed kliendid on brändiga seotud väärtuste, mitte logo pärast. Kliente seob sinuga kogemus, usaldus ja väärtus, mida pakud, mitte aga vana logo või värv. Kui rebrändingu käigus väärtused jäävad samaks või isegi tugevnevad, jäävad ka kliendid alles.

Rebränding ei ole ka ainult vanade klientide hoidmiseks, vaid uute võitmiseks. Kui mõni vana klient tunneb, et uus kuvand ei sobi talle, siis tavaliselt tasakaalustavad selle kümned uued kliendid, keda vana bränd ei kõnetanud nii palju.

Näide: Tele2 – varasema "odavaima" kuvandiga nad ei kõnetanud kõiki, aga pärast brändiuuendust võitsid juurde noorema ja väärtust hindava publiku.

Võtmekoht on kommunikatsioon

Kui selgitad klientidele, miks rebränding toimub (näiteks laienemine, parem teenus, kaasaegsem kogemus), siis tunnevad nad end osana muutusest. Paljud ettevõtted kaasavad kliente rebrändingu loosse ("uus nimi, aga samad väärtused"), mis muudab muutuse positiivseks.

Toon siin mõned konkreetsemad näited, kuidas ettevõtted on oma kanda tugevamalt kinnitanud just läbi rebrändingu.

Taxify → Bolt: rahvusvahelisel turul tekkis vajadus nime muutuseks, sest Taxify seostus liiga kitsalt ainult taksoteenusega, samas kui ettevõte oli juba laienenud tõukerataste ja muude liikumisviiside pakkumisele. Uueks nimeks sai Bolt – lühike, rahvusvaheliselt lihtsasti hääldatav ja dünaamiline nimi, mis sümboliseerib kiirust, energiat ja elektrilist liikumist.

Tulemus: bränd sai kasvada taksoteenusest laiemaks mobiilsuse platvormiks, mille alla kuuluvad ka renditõukerattad, rendiautod ja teised liikumisviisid. Rahvusvaheline tuntus ja kasutajate usaldus suurenesid.

Eesti Energia → Enefit: rahvusvahelisele turule minnes oli nimi Eesti Energia liiga kohalik ja raskesti hääldatav. Välismaistele klientidele loodi brändinimi Enefit, mille visuaalne identiteet rõhutas innovatsiooni ja rohelisust.

Tulemus: ettevõte sai tegutseda uutel turgudel eraldi brändina, ilma et nimi või kuvand seda piiraks. Nähtavus ja usaldusväärsus välismaal suurenes.

Tele2 Eesti → uus identiteet: firma tahtis murda oma odava operaatori kuvandit ja liikuda kaasaegse, kliendisõbraliku brändi poole. Visuaalne keel muutus minimalistlikuks, värvid ja reklaamikeel selgemaks. Uus identiteet kandis sõnumit "lihtne, aus ja inimlik".

Tulemus: ettevõte parandas oma mainet, pälvis rohkem tähelepanu noorema publiku seas ja muutus konkurentsivõimelisemaks Telia kõrval. Tele2 muutis oma visuaali minimalistlikuks, aga samal ajal uuendas ka brändisõnumeid ja kliendikogemust, mis andis muudatustele reaalse tähenduse.

Katrina Kaubi

Loome Creative on disainistuudio, mille kireks on luua toimivaid ja silmapaistvaid visuaalseid lahendusi ettevõtetele, et nende äri kasvaks. Disainistuudio üheks suunaks on aidata brändidel luua äratuntav ja usaldusväärne kuvand, mis viib neid õigete klientideni.

 

Teiseks suunaks on olla koostööpartner ettevõtetele, kes vajavad abi turundusmaterjalide kujundamisel, et brändi pildis hoida ning kanda edasi järjepidevust ning ühtsust nende visuaalses keeles.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Turundus Tööriist Töövahendid
Tehisintellektile pliiats kätte: kuidas lasta masinal kodulehele pilte joonistada?
raamatupidamisteenused äri ärikonsultatsioonid rahaasjad
Neid kulusid saab iga ettevõtja teha maksuvabalt
Veebipood äri sotsiaalmeedia rahaasjad
Kuidas veebis raha teenida: loe, millega tuleks alustada!
E-post Liiklus Turundus
Põhjalikult: kuidas e-posti turundust õigesti teha?
E-post Turundus
Mida tuleb kindlasti arvestada e-postiturunduse tegemisel?
Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 28 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!