Jõulukuusk.ee tõestab: e-poes saab ka kuuski müüa ja sellega Google´is esimeseks tõusta

2015. aastal tuli Kristjan Sepp pöörasele mõttele: hakkaks õige oma Lõuna-Eestis asuvast puukoolist jõulukuuski üle Eesti e-poes müüma. Tundus võimatu, aga nüüd on see äri juba seitse aastat edukalt toiminud, kuused saetakse maha värskelt just sel hetkel, kui kuller järele tuleb. Lisaks hakkas Kristjan oma e-poodi jõulukuusk.ee kohe alguses Google´i otsimootori jaoks kohendama, õppis selgeks SEO ja on nüüd otsingutulemustes alati esimene olnud. Oma otsimootorile optimeerimise kogemusest ehk SEO-st jõulukuuse e-poe omanik lähemalt räägibki.

"Olime juba kaks aastat müünud kuuski Lõuna-Eestis," meenutab Kristjan Sepp e-äri algust, "kui mõtlesime, et kuidas tervesse Eestisse saaks kuuski saata ilma müügiplatse avamata, siis tekkiski plaan teha e-pood, kust saab osta värskelt iga tellija jaoks kulleri saabumise hetkel maha lõigatud kuuse."

Eesti esimene värskeid jõulukuuski müüv e-pood seisis veel ühe takistuse ees – kust küll leida kullerit, kes on nõus kuused peale võtma? Cargobus oli sellega päri ja nüüd jõuavadki puud mõne päevaga igasse Eesti otsa, välja arvatud saared.

Google ja Youtube õpetasid

Esimene veeb, mis 2015. aastal valmis sai, oli üsna lihtne Wordpressi leht, mille SEO kohendamist õppis Kristjan juurde Google´ist juhendeid otsides ja Youtube´i videoid vaadates.

"Esimene e-poe üleslaadimine ja seadistamine võttis ikka alguses palju aega," meenutab ta sukeldumist puukoolist hoopis uude valdkonda, mida nimetatakse SEO-ks (Search Engine Optimization). “Proovisime, mis on SEO, hakkasin uurima, kuidas Google´i märksõnaotsinguga tulemustes ettepoole jõuda, lugesin välismaa foorumeid ja vaatasin videoid."

Selleks, et paremad ja nähtavamad kohad jõulukuuse otsijate otsingus saada, tuli hakata piltidele õigeid alternatiivtekste, pildiallkirju ja kirjeldusi tegema, backlinkidest ei teadnud ta siis veel midagi ja tegeles nii-öelda sisemise SEO-ga ehk ainul oma veebis Google´ile sobivaima sisu loomisega.

"Meil oli domeen jõulukuusk.ee, millega saime märksõnaga jõulukuusk peagi esimeseks. See oli esialgu üpriski lihtne," tunnistab kuusemüüja, "alguses oligi selle märksõna osas konkurents väike, piisas sisemisest SEO-st ehk oma veebi vastavast kohendamisest."

Kuusemüüja SEO peab vormis olema aastaringselt

Viimased seitse aastat on siiski jõulukuusk.ee püsinud endiselt nimekirja tipus, ehkki nüüd on konkurents juba palju tihedam. "Ahrefs.com-is oleme koguni saavutanud 12 erineva märksõnaga (lisaks jõulukuusele) koha Google´i otsingutulemuste esilehel," räägib Kristjan Sepp, "e-pood on küll hooajaline, kuid SEO ja muud tööd selle jaoks on igapäevased ja neid ei saa muul ajal niisama jätta."

Jõulukuuse e-pood ongi avatud kogu aeg, kasvõi jaanipäeval võib endale kuusepuu tellida.

"Esimene tellimus sel aastal tuligi juulikuus, kui üks ettevõte tahtis filmivõtteks kuuske saada," meenutab Kristjan Sepp. Nüüd on müüdavate kaupade juurde lisandunud ka tooteid teistele kuusemüüjatele, kes platsidel tegutsevad. Enne hooaega saab endale varakult valmis osta näiteks pakendamisvahendeid.

SEO peab toimima seega ka siis, kui pole hooaega. Seda kohendada tuleb aastaringselt.

SEO valgusfoor sai "roheliseks"

Veebi jaoks on võimatu iga puud üles pildistada, aga pildid e-poes on muidugi ehtsast kuuseistandusest, kust jõulupuu teele pannakse. Selleks, et jõulude ajal koju puu otsijad ikka õigele lehele tuleks, on vaja piltidele lisada õiged märksõnad ja alternatiivtekstid.

"Algusest peale kasutan ma Wordpressi ja selle Yoast SEO moodulit, millega tahtsin saada kõik lehed n-ö roheliseks," selgitab Kristjan Sepp, kuidas ta optimeerimisega alustas. Yoast SEO nimelt hindab iga lehte sisu järgi Google´i otsimootori jaoks sobivaks ja kui “valgusfooris” põleb roheline, siis võib arvata, et otsimootor hindab samuti lehte kõrgelt ja tõstab ettepoole ehk nähtavamaks.

Praegu on jõulukuusk.ee leht endiselt WordPressi peal, kuid saanud palju täiustusi ning näeb nüüd hoopis teistsugune välja.

"Olen viimasel ajal teinud juurde märksõnade analüüsi ja võtsime ka teised märksõnad kasutusele," ütleb Sepp, "näiteks tulid e-poodi juurde otsingusõnad “jõulukuused potis”, otsiti ka palju sõna "kuusk potis", optimeerisime oma lehte ka sellele."

Uusi märksõnu on lisandunud muidki, nagu näiteks "kuuskede müük", "kuusejalg", "kuusk koju" jne.

Kuidas õigete märksõnadega ostjad just enda e-poodi meelitada?

Kristjan Sepp uurib Google Trendsist välja, millised on trendikad sõnad. Selleks peab ise teadma, mida inimesed võiksid otsida ja Trendsist näeb, kas see otsing on populaarne või mitte.

"Mind huvitavad ka madalama mahuga, kuid olulised märksõnad," annab ta vihje, kuidas leida uusi kliente sealt, kust konkurendid neid ei püüa. "Need on nagu madalal rippuvad õunad, kergem kätte saada."

Reklaamiraha ei kuluta

Küsimusele, kui palju raha reklaamidele kulub, et esimesena otsingus püsida, vastab Kristjan Sepp: null ehk mitte midagi. "Teist aastat järjest proovime ilma tasulise turunduseta, paneme rõhu vaid heale SEO-le."

Selleks tehakse vastavate märksõnadega postitusi, ka Instagram, Facebook ja Tiktok pole kuusemüüjale võõrad kanalid. Põhirõhk aga on endiselt Google´i SEO-l, sest mujalt tuleb praegu vähem liiklust.

Praegu tuleb jõulukuusk.ee lehele 79% orgaaniline liiklus Google´ist, 12% on juba need, kes oskavad brauseri aadressireale ise kirjutada jõulukuusk.ee ja tulevad siis otse lehele, väiksem osa saabub sotsiaalmeediast. Alati võiks sotsiaalmeedia osa muidugi parem olla, aga Google on ikkagi peamine koht, kust tulevad hetkel kliendid.

Järgmine samm: linkide vahetamine ja Tiktok

Linkide vahetamine on järgmine samm, millega Kristjan Sepp plaanib nii SEO-d parandada kui otse lingil klõpsavaid kliente oma lehele meelitada: "Oleme mõnede heade saitidega saanud linke vahetada, näiteks kuna lisasime ka ESTO järelmaksu oma e-poele, siis nemad olid nõus meid enda juurest ära linkima. Erinevates foorumites on kliendid ise meid linkinud, Likealocalguide.com näiteks mainis meid oma veebis soovitustes."

Instagramist on veel natuke abi olnud, sealt tuleb samuti arvestatav hulk kliente. Tiktokki aga alles katsetatakse, sest uus konto sai sinna tehtud augustis.

"Kui tahad, et Tiktok lehe ära lingiks, peab olema tuhat jälgijat," selgitab kuusemüüja, "töö käibki selle nimel, et saaks tuhat täis. Praegu on meie koduleht seal lihtsalt tekstina, kust kuused kätte saab."

Tulevikus võiks peale hooaega aga lähemalt vaadata, kuidas Tiktok töötab ja see on selline uuem ja huvitavam kanal, usub Sepp: "Ka Pinteresti lisasime oma pilte, aga ei jõudnud veel tulemuste uurimisega tegeleda."

Sel aastal katsetati kuusemüüki veel Campy äpis. Sealt ongi juba täitsa korralik number tellimusi tulnud. Aasta lõpus vaadatakse siiski üle, milline kanal töötab kõige paremini ja milline mitte. Praeguste andmete põhjal on esimene siiski Google´i orgaaniline liiklus tänu SEO-le.

"Tegelikult on läbi e-poe võimalik absoluutselt kõike müüa," soovitab Kristjan Sepp kõigile, "arvasin ise ka 2015. aastal, et kuuske pole võimalik e-poes müüma hakata, aga nüüd on õnnestunud see juba seitse hooaega ja läheb endiselt hästi."

Jaga