Sotsiaalmeedia maailmas räägitakse järjest enam kahest olulisest teemast: UGC-st (User generated Content ehk kasutaja loodud sisu) ja mõjuisikutest ehk Influencer'itest, aga sageli aetakse need kaks omavahel segamini. Mõlemad kasutavad sotsiaalmeediat, mõlemad loovad sisu ja mõlemad võivad mõjutada tarbijate ostuotsuseid. Roland Oskar agentuurist Geeks seletab lahti, mis neid ühendab ja mis eristab.
Kui sügavamalt uurida, siis on nende kahe rollid, mõju ja eesmärgid turunduses siiski üsna erinevad. Kui tahad mõista, kumb on õige valik just sinu brändi jaoks, loe edasi.
Kes on influencer ehk mõjuisik?
Mõjuisik ehk influencer on see, kes ehitab üles enda kindla jälgijaskonna – olgu see ilu-, moe-, tehnoloogia- või elustiili nišš. Brändid teevad koostööd mõjuisikutega, et jõuda nende jälgijaskonnani ja suurendada seal nähtavust, usaldust või müüki.
Tüüpiline influencer'iga koostöö näeb välja selline: bränd maksab mõjuisikule, et ta tutvustaks toodet või teenust oma kanalites enamasti brändi poolt määratud stiili ja sõnumiga.
Eesmärk on kasutada mõjuisiku autoriteeti ja mõju tema jälgijate seas.
Kust leida Eesti mõjuisikuid? TOP 20 edetabeli leiad siit.
Mis on UGC ja kes seda loob?
UGC ehk kasutajate loodud sisu on midagi muud: fotod, videod, arvustused ja muud sisuvormid, mille loovad päris inimesed ehk kliendid, kasutajad või väiksemad sisuloojad – tihti ilma suure jälgijaskonnata.
Erinevalt mõjuisikust ei põhine UGC looja mõju tema tuntusel, vaid sisul endal. Hea UGC tundub loomulik, siiras ja usutav – nagu “päris inimene, päris kogemus”. See võib olla story, kus näidatakse, kuidas toode igapäevaelus töötab, või lihtne TikToki klipp, kus jagatakse emotsioone pärast ostu.
UGC-d kasutatakse sageli brändi enda kanalites või reklaamides – mitte looja enda profiilil. Seega ei maksa bränd mitte “jõudmise” eest mingisse kogukonda, vaid sisu enda kvaliteedi ja autentsuse eest.
Lisaks leiab 85% turundajatest, et visuaalne UGC on kuluefektiivsem kui traditsiooniline professionaalne fotograafia või mõjuisikute loodud sisu.
See teeb UGC-st mitte ainult usaldusväärse, vaid ka nutika valiku turunduseelarve mõttes. Kui tahad paremini teada, mis on UGC, siis loe artiklit "Mis on UGC ja miks iga bränd peaks seda praegu tõsiselt võtma?".
Peamine erinevus: mõju kanal ja fookus
Teeme nüüd asja lihtsasti selgeks.
Influencer'i mõju tuleb inimesest. Täpsemalt tema nimest, isiksusest, tuntusest ja sellest, kui palju ning milliseid jälgijaid tal on. Inimesed usaldavad teda, sest nad tunnevad, jälgivad teda ja usuvad, et "kui tema soovitab, siis see on hea kraam".
UGC mõju tuleb aga sisust. Tähtis pole mitte see, kes sisu postitas, vaid mida ta näitab ja kuidas see tundub. Kui video või pilt kõnetab vaatajat – tundub ehe, “nagu mina”, siis see töötab.
Üks suur vahe on ka selles, kus sisu ilmub:
- Influencer postitab oma jälgijaskonnale oma kanalis,
- UGC looja sisu läheb brändi enda kanalitesse või reklaami.
Aga miks siis UGC looja ei postita sisu enda kanalisse, tekib õigustatud küsimus.
Põhjus on lihtne: tema enda roll pole olla "kuulsus", kelle kaudu bränd jõuab kellegi jälgijateni, vaid UGC looja töötab pigem kaamera taga – loob ehedat ja usaldusväärset sisu, mida bränd saab kasutada oma reklaamides või sotsiaalmeedias ise.

Foto: Expresswriters, Pixabay
Kui UGC looja postitaks kõik enda kontole, tekiks üsna kiiresti segadus – ühel päeval reklaamib ta ilutoodet, järgmine päev kohvimasinat ja siis juba tööriistu. See pole tema eesmärk.
Tema fookus on teha head sisu, mitte kasvatada jälgijaid või kujundada oma isiklikku brändi nagu mõjuisik.
Millal valida Influencer (mõjuisik)?
Kui sul on vaja kiiresti pildile saada, siis mõjuisik on kindel valik.
Eriti hästi sobib see näiteks järgmistel puhkudel:
- uue toote lansseerimisel – tahad, et sellest kuuleksid tuhanded kohe;
- kui sisened uude valdkonda ja vajad “nägu”, kes aitab brändi positsioneerida;
- kui otsid sihtrühmaga emotsionaalset ühendust läbi isikliku loo;
- kui soovid brändi häält tugevamalt kõlama panna.
Näiteks kui tood turule uue näoseerumi ning kui seda soovitab usaldusväärne ilublogija, kellel on 50 000 jälgijat, siis on lootust, et huvi tekib kohe – ja ostud tulevad samuti.
Millal aga eelistada UGC-d?
UGC sobib nagu valatult, kui
- sul on vaja autentset, usaldust tekitavat sisu;
- kasutad palju reklaame (näiteks Meta või TikTokis) ja vajad pidevalt uusi materjale;
- soovid tugevdada sotsiaalset arvamust, et "päris inimesed seda päriselt kasutavad";
- keskendud mitte niivõrd nähtavusele, vaid päris tulemustele – klikkidele, ostudele, liitumistele.
Näiteks sobib see siis, kui sul on e-pood ja jooksmas Meta (Facebooki) kampaania. Selle asemel, et kasutada ilustatud reklaamfotot, paned sa sinna hoopis päris kliendi tehtud video sellest, kuidas ta toote avab ja kasutab. Tulemuseks on parem CTR ehk reklaamil klõpsamiste tase ja sellega koos rohkem müüki.
Kumb on soodsam?
UGC on üldiselt odavam, sest sa ei maksa jälgijate arvu ega nime eest, vaid ainult hea sisu eest.
UGC looja saab tasu pigem selle eest, et ta toodab head sisu, mida bränd saab mitmel pool kasutada – reklaamis, kodulehel, e-kirjades jne. Kui eelarve on piiratud, kuid vajad kvaliteetset ja toimivat sisu, siis UGC on tõhus valik.
Mõjuisiku hind sisaldab aga tema mõju ulatust. Mida suurem see on, seda kallim.
Kas saab kasutada mõlemat korraga?
Muidugi saab kasutada nii seda kui teist. Nutikad brändid teevadki mõlemat. Nad loovad nähtavust mõjuisikute abil ja toidavad reklaamikanaleid ning e-poodi UGC sisuga.
Mõjuisik võib isegi olla ka UGC looja, kui tema sisu kasutatakse brändi enda kanalites, mitte ainult tema enda profiilil.
Näiteks teeb Influencer postituse oma jälgijatele, aga bränd kasutab sellest tehtud lühiklippi ka Meta reklaamis. Võib muidugi ka küsida mõjuisikult, kas ta saaks luua UGC stiilis video, mida saaksid hiljem oma reklaamis kasutada – ilma tema kanalisse postitamata.
Influencer vs UGC – kumb on "see õige"?
|
Küsimus |
kui vastus on... |
...siis vali |
|
Kas soovid brändile kiiresti nähtavust? |
Jah |
Influencer |
|
Kas sul on vaja palju autentsel sisul põhinevat reklaammaterjali? |
Jah |
UGC |
|
Kas tahad tugevdada usaldust ja sotsiaalset tõestust? |
Jah |
UGC |
|
Kas plaanid turule tulla uue tootega ja vajad kohe mõju? |
Jah |
Influencer |
|
Kas sul on piiratud eelarve, kuid vajad efektiivset sisu? |
Jah |
UGC |
Mõjuisikute turundus ja UGC ei välista teineteist – need hoopis täiendavad. Hea sisuturundusstrateegia oskab neid kahte nutikalt edukalt kombineerida. Peamine on aru saada, kus sa oled, mida soovid saavutada ja millise lähenemisega sinna jõuad. Sest lõpuks pole oluline, kes räägib, vaid kuidas see mõjub su kliendile.
Sotsiaalmeedia turundus ja haldus vajavad aga strateegilist lähenemist, et teha õigeid otsuseid ja hallata kanaleid õigesti.
Kui tunned, et üksi on keeruline, siis võta meiega ühendust!