Illimar „müramisekspert“ Pilt Äristarteris: kuidas alustada ettevõtlusega ja millised on esimesed väljakutsed?

Üks põhireegleid oma äri alustamisel on see, et tuleb teha seda, mis sind tegelikult huvitab ja mida ise tahaksid vabatahtlikult teha. Oma ettevõtja tee algusest ja nippidest äri alustajatele räägib neli aastat tagasi ettevõtlusega alustanud ja blogimisega tegelev müramisekspert Illimar Pilt perefirmast Piltsberg.com. Teda intervjueerib ettevõtja Katrin Hinrikus-Karu United Dream Studiost.

Illimar Pilt oli enne üsna läbipõlenud müügiagent ning kõigele lisaks tema töökoht ökotoodete firmas koondati. Siis tekkiski tal soov hakata tegema midagi sellist, mis on hingele oluline: „võtsin vastu otsuse, et hakkan tegema seda, mida süda kutsub, mitte seda, mida mõistus ütleb.“

Alguses hakkas Illimar lihtsalt kirjutama – oma blogi pidama. Eesmärgiks oli inimesi inspireerida ja kuna talle väga meeldivad lapsed – tal endal on peres kolm last – siis tahtiski teistele näidata, mismoodi on olla tore isa, kuidas lastega kvaliteet-aega veeta.

Instagramis algasid peagi erinevad koostööd ja siis oli ühel hetkel vaja firmadele juba arveid esitada, samuti tekkis see vajadus laste sünnipäevade korraldamisega.

Umbes aasta aga läks veel aega, et ettevõte reaalselt luua.

Oma äri sai alguse juba lapsepõlves

Ettevõtluse pisiku aga sai Illimar juba lapsepõlves, kui talle meeldis ise erinevate asjadega mässata ja möllata. Väiksena tahtis ta endale tohutult Playstationi mängukonsooli, sest vendadel ju oli. See muidugi maksis üsna palju, aga Hobby Hallist sai seda postiga soodsamalt tellida.

„Vanaema elas meiega koos ja ta oli suur Hobby Halli fänn,“ meenutab Illimar. Lõpuks õnnestuski ta nõusse saada, aga vanaema tingimuseks oli, et ise peab selle kinni maksma.

„Tuli raha leida, hakata pudeleid korjama ja juhutöid tegema, esimese kolme kuuga saingi raha kokku,“ räägib Illimar esimesest suuremast pingutsest algkapital kokku saada. Kui aga Playstation saabus, tahtsid sõbrad seda väga laenata ja siit tuligi esimene äriidee.

Esimese laenupäeva eest otsustas Illimar küsida sõpradelt sada krooni.

See oli tulle aja kohta üsna suur summa. Ühe kuuga suutis ta näiteks ise Playstationi jaoks koguda 275 krooni. Seega nädalavahetusega teeniks nii juba peaaegu kuu jooksul kogutud raha tagasi ja see tunduski juba hea äriplaan.

Turuolukord oli aga selline, et 70 krooni suudeti sõprade poolt kamba peale ühe päeva eest maksta ja tuli leida kompromiss, turu võimalustele pidi vastu tulema. Sõbrad võtsid kohe ette mängimise nädalavahetuse – kahe päeva teenistus Illimari jaoks oli 140 krooni.

„Mulle sellest esialgu piisas,“ meenutab ta, „paari kuu pärast sain osta juba teise Playstationi.“

Kui keegi poistest ostis endale samamoodi uue Playstationi, siis tuli hinda veel vähendada, et turgu oleks ja see kõik andis ettevõtluseks hea põhja.

Otsustav hetk, kui tagasipöördumist enam pole

Illimar tunnistab, et loomulikult oli see natuke hirmutav, kui ta võttis vastu otsuse, et enam palgatööle tagasi ei lähe: „mul on kolm last, pangalaen ja autoliising. Usaldasin südame häält ja kutset, olin veel aasta töötukassas arvel. Vaatasin säästud üle ja midagi oli natuke hinge taga ka. Päris tühjast kohast ei alustanud.“

Nii palju aga ka polnud sääste, et lihtsalt investeerima hakata.

Esimene aasta läks katsetades, turunduse loomiseks ja äriga alustamiseks. See kõik oli väga tugev senisest mugavustsoonist välja minek. Kohati oli ka üsna keeruline uues olukorras hakkama saada, kuna kohe tulemusi näha polnud.

„Tegelikult pead alguses panema hästi palju energiat sisse ja uskuma, enne kui midagi hakkab näha olema,“ ütleb Illimar. „Iga järgmine sada jälgijat oli näiteks väga oluline, seda peab oskama hinnata ja tähistada.“

Mentorid juhatasid kiirteele

Kui keegi oma tegevusega inspireeris, siis Illimar võttis ta mentoriks, käis ise nõu küsimas. See tekitas kiirtee efekti, mis aitas palju rutem edasi minna, näiteks aitas nelja aasta asemel saavutada eesmärgi hoopis kahe aastaga.

„Mõnikord polnud vajadust ka otseselt kokku saada, piisas ka inspiratsiooniallika kirjapandud mõtete lugemisest ja blogi jälgimisest,“ selgitab Illimar, kuidas talle mentoritest ja eeskujudest otsustavatel hetkedel abi oli.

Suurimateks eeskujudeks olid Eesti kõige tuntum meesblogija Henry Jakobson ja Jesper Parve. Nende elustiil inspireeris ja aitas edasi. Kui Jesper Parvel tuli välja raamat „MEES 3. ELU KUTSE“, siis seal oli kirjas, kuidas alustamise julgus kätte saada. Sellesama julguse sai Illimar kätte juba varem Jesperiga ise rääkides, see kiirendas oluliselt tema teed eesmärkideni ja iseendast arusaamiseni jõudmist.

Esimene nõuanne alustavale ettevõtjale: Leia endale mentorid, kes alustades aitavad eesmärkidele lähemale ja annavad soovitusi, kuidas edasi minna.

Kuidas ettevõte ehk mürgeldamise äri alguse sai?

„Ma olin töötukassas arvel ja sain sealt väga hea konsultandi,“ meenutas Illimar oma elu otsustavaid pöörelisi hetki ajast, kui ta palgatöö juurest jäädavalt ettevõtlusse suundus. „Mitu aastat müügitööd kasvavas firmas oli nagu hävituslennukis, isegi tankimine käis õhus,“ räägib Illimar. Sedasama ütles ta ka töötukassa konsultandile, kes sai aru, miks müügimees ei taha kohe uuesti palgatööle tagasi minna ning suunas ta edasi ettevõtluskoolitusele.

Edasi läks aga nii: „Väikefirmad hakkasid juba minu käest küsima, kuidas teha müüki ja turundust. Mõtlesin, et alustan siis sellega oma uut äri. Aga juhtus nii, et olin olnud juba teist hooaega Jõuluvana ning see andis mulle ja lastele palju jõulurõõmu, inimesed andsid selle töö eest raha. Aga miks lapsed peaksid rõõmu ainult üks kord aastas kogema? Kui ma oma lastega mürgeldan ja mässan, siis võiks ju seda teistele ka pakkuda. Vanematel on tänapäeval lastega füüsilist mürgeldamist vähem. Oma lasteaias käisin liikumisõpetaja asemel lastega ka n-ö mürgeldamaas, kuna liikumisõpetaja läks neilt ära. Läksingi siis õppima ettevõtluskoolitusele, kuidas teha aastaringselt Jõuluvana.“

Ettevõtluskoolitusel selgus, kes on valmis ettevõtjaks hakkama ja kes mitte. Väga lihtne on olla palgatööline. Sellest mugavustsoonist väljatulemine nõuab aga tõsisemat ettevõtmist ja eneseusku.

„Tegin endale kogu aeg turundust, pidasin blogi, tegin brändi selle põhjal, perebrändi. Kohe alguses paned punktid paika, mis väärtused brändi kannavad, et näitan igapäevast elu, aga magamistuppa ei lähe ja külmkappi ei näita. Lastelt peab ka loa saama,“ selgitab Illimar.

Kui aga pere näeb, et see teeb maailmale head, lisaks toob veel ka toidu kallale, siis see mõjub.

Alguses toimus kõik puhtalt inspiratsiooni pealt, keegi isegi ei mõtle sellele, et kui palju see raha sisse toob.

Mida teised arvavad?

Jah, see hirm on ikka, et mida teised arvavad, aga avalikkuse ette minnes tuleb paksem nahk kasvatada, soovitab Illimar. Kui näiteks mentor ütleb midagi kriitilist, siis tuleb võtta seda kui edasiviivat nõuannet. Kui aga Delfi kommentaator ütleb midagi nõmedat, siis seda ei pea tõsiselt võtma, sest me ju ei tea, mis inforuumis kommentaator on. Äkki tal polegi lapsi ja on lihtsalt paha tuju?

Instagramis vaatab ja jälgib Illimar ligi 150 inimest, et ei tekiks liigset infomüra ja valib hoolikalt, keda jälgida. Sealt saab ka häid inspireerivaid mõtteid.

„Inimesed on hakanud nüüd rohkem sünnipäevade kohta küsima ja koos sellega hakkas tulema ka rohkem kliente,“ räägib professionaalne mürgeldaja praegusest seisust. „Põhitegevusena tulid laste sünnipäevad, mis moodustab ärist 60-70 protsenti, koroona-ajal on see muidugi tagasihoidlikum, aga seda tuleviku jaoks praegu edasi arendada.“

Illimar tegi alguses tasuta test-ürituse ja vaatas, kui pikad tegevused mõjuvad kui vanadele lastele, testisünnipäeval sai kõik järgi proovida. Raha selle eest ei küsinud, sest klient ei pea ju kõiki katsetusi kinni maksma.

Suust suhu turundus hakkas aga levima tuttavatelt tuttavatele ning kui tundus, et teenus on valmis, paiskas lastepidude korraldaja selle info sotsiaalmeediasse – Facebooki ja Instagrami.

Koroona aeg tõi uued huvilised

Eelmine aasta koroona ajal selgus, et sünnipäevade korraldamine ei olegi piirangute ajal täiesti väljasurnud äri. See aeg tõi tegelikult hästi esile, et hakati mängutubadele otsima alternatiive, leiti Piltsberg ja alternatiivsed sünnipäevapeod vabas õhus.

„Google´is on ka selles mõttes hästi läinud, kliendid ei pruugigi olla minu tuttavad, aga otsingtega „sünnipäevad õues“ ja „sünnipäevad metsas“ leiavad juba paljud inimesed Piltsbergi“, räägib Illimar otsingumootorites õigete märksõnadega esinemise olulisusest.

Alguses ei hakka kindlasti räigelt kasumit tulema, vaid see aeg saabub siis, kui oled oma teenust lihvinud, kui kõik on paigas, teab sünnipäevade korraldaja. Nüüd, kui kõik on lihvitud ja paigas, saab juba julgemalt ka nii-öelda premium liigasse minna, kus on rohkem tasuvad kliendid.

„Kohe alguses seadsin endale eesmärgi, et teen seda enda vabaduse nimel. Kui alustad selle põhimõttega, siis teadlikult võtad endale seda aega, et asjaga tegeleda. Sissetulekud on praegusel ajal juba neli korda suuremad, kui palgatööl, aga sisuliselt töötan ma nädalavahetuseti,“ räägib Illimar ettevõtjana tegutsemise eelistest. „Argipäeval kulutan tööks umbes 3-4 tundi, ülejäänud aja teen muid asju – loen raamatuid, teen joogat, jalutan.“

Kohe äri alguses aga peab kütma 24/7 ja unetunde eriti pole.

Koduleht toob üle poole klientidest

Koduleht oli esimene asi, mille Illimar tegi, aga SEO-st ei teadnud ta siis veel mitte midagi. Koduleht oli Wordpressi põhine.

Veebikoolitus oli päris kulukas, aga ka hästi põhjalik. Seal sai aru sellest, kas oled valmis ise veebi tegema või võtad vastava teenuse.

„Mina sain sealt teada, mis on SEO ja kuidas sellega tööd teha ning mida esile tuua,“ meenutab Illimar. Oleks olnud võimalik kohe ka koduleht tellida, aga esialgu polnud seda vaja. Esialgu saab ise hakkama. Kui aga juurde e-pood teha, aegade broneerimistabelid jne, siis peab juba natuke põhjalikumalt veebitegemisega tegelema hakkama ja juurde õppima, võib-olla ka abi küsima.

„Õppisin Google Analyticsit kasutama, sealt nägin, kust kliendid tulevad,“ räägib Illimar uute töövahendite olulisusest. „iPhone´i uusima mudeliga aga polnud kodulehel veel käidud. Seega midagi on veebis veel puudu. Sellega peab tegelema, et ka premium kasutajateni jõuda, kellel kindlasti on uus iPhone juba olemas.“

50-60 protsenti Piltsbergi klientidest jõuab nüüd kohale läbi Google´i otsingu ja kodulehe. 10% on suust suhu liikuv turundus. Seega peab Google´ist olema hästi leitav. Koduleht peab mõne sekundiga pilti näitama, ei tohi olla aeglane, muidu Google otsingus ettepoole ei tõsta.

Kolm head nõuannet alustavale ettevõtjale

Illimar Pilt annab kolm soovitust alustavale ettevõtjale.

Esiteks, kui oled selle mõttega flirtinud, siis hakka pihta. Ületa oma hirmud, lase senisest mugavusest lahti, hakka ettevõtlusega tegelema kasvõi samm-sammult palgatöö kõrvalt.

Teine nõuanne on kasutada kiirendeid – mentoreid, koolitusi. Mine küsi ja õpi. Kui keegi keeldub, siis küsi järgmiselt, sest sa ei kaota midagi, oled keeldumise puhul samas kohas, mitte ei kuku kuhugi tagasi.

Kolmandaks, pea vastu otsustaval läbimurdehetkel. 90% on alla andnud just siis, kui käes on otsustav läbimurdehetk. Mul oli samuti pangaarvel 4-5 eurot, polnud ühtegi ideed, kuidas järgmine kuu arved maksta, aga siis usaldasin end ja astusin hirmudele vastu. Kes on sellisest pudelikaelast läbi läinud ja isegi kui hiljem põruvad oma ettevõttega, siis on üsna kindel, et nad lähevad ikkagi tagasi ettevõtjaks, aga palgatööle ilmselt enam mitte. Järgmine kord oskad juba paremini, kui esimene kord ei õnnestu ja hea kogemus on olemas.

Illimar Pildi tegemistel saab silma peal hoida Instagramis (Piltsberg), Facebookis (Piltsberg) ja Piltsberg.com, kirjutada ja joonistada võib ka, nõu saab küsida. Ning Youtube´is on veel mõned videod tervisliku toidu tegemisest. Need on head vahepalad, mida Illimar katsetas uue asjana koos perega.

Jaga
Nõuandja