Geeniuse peatoimetaja: hea pealkiri on klikkide kogumiseks üks võimsamaid tööriistu

Tihti võib olla tahtmine teha blogipostituse pealkiri väga korrektseks. See võib aga viga olla, nagu selgitas tehnoloogiauudiste portaali Geenius.ee peatoimetaja Hans Lõugas.

Kui suurt rolli mängib artikli või blogipostituse edus selle pealkiri?

Pealkiri on tähelepanu tõmbamisel üldjuhul tähtsuselt kõrgel teisel kohal (foto järel), nii et pealkirja peale tuleb mõelda kindlasti.

Esiteks tuleks mõelda inimlugejatele ja nende jaoks peaks pealkiri olema aktiivne, sisaldaks midagi põnevat või ebatavalist, ei oleks ülekoormatud liiga keeruliste või tarbetute sõnadega ja lõpuks võiks veel ka muigama ajada. Just sellist pealkirja tahavad lugeda inimesed, tihti on see tahtmine küll alateadlik.

Teiseks peab tänapäeval mõtlema ka robotlugejatele, kes artikli sisu indekseerivad ja juba teavad, et just pealkiri on oluline kokkuvõte artikli sisust. Seepärast tuleks otsida kompromissi mõlemate lugejate vahel. Robotite jaoks olgu pealkirjas tähtsaimad märksõnad, mis vastaks näiteks otsingumootoris tehtavale päringule, ja inimestele kõik muu.

Millised on need faktorid pealkirja juures, mis selle ahvatlevust lugeja jaoks mõjutavad?

Lähedus – pealkiri räägib lugejale millestki sellisest, mida ta oskab oma eluga suhestada. Näiteks “Tansaania kalavarude auditeerimise peadirektori neli soovitust eduks” on Eesti lugejale üsna kauge, aga kui rõhuda lugeja elus hetkes olulisele, võiks sama sisu hoopis edukama pealkirjaga esitada. Lisaks eelöeldud faktorid nagu midagi põnevat, ebatavalist, aktiivset, võimaluse korral ka humoorikat.

Mis hirmutab lugeja pealkirja juures ära?

Pealkirja on liiga lihtne teha “korrektselt” selles mõttes, et seal on kõik sisu tutvustavad elemendid, lause on korrektne ja ei pruugi kellegagi konflikti minna. Tulemuseks on pealkiri, mida on ülimalt igav lugeda, see on täis kantseliiti või tehnilisi termineid ja mis ei tööta.

Kuidas kirjutada pealkiri selliselt, et potentsiaalne lugeja tõenäolisemalt selle peale vajutab?

Kirjastamise tehniline areng on jõudnud sinna, et enam ei ole pealkiri ja tekst tihti omavahel esitatud kõrvuti – nagu sajandite jooksul raamatutes, ajakirjades, ajalehtedes. IT arenguga on pealkiri lahutatud tekstist ja see tähendab, et pealkirjast on saanud ligimeelitaja, lugema kutsuja, mis peab inimeselt välja võluma konkreetse tahteavalduse, kliki või puudutuse. See muudab tõesti klassikalise pealkirja olemust, kuigi kõik eelnev jääb samaks. Kõige lihtsam võte on siiski pealkirjas üles ehitada ootus, lubada midagi väga kasulikku, et inimene selle kliki ära teeks ja siis selle lubatu kätte saaks.

Kust jookseb see piir, mil pealkiri pole enam klikimagnet, vaid lihtsalt ebasobiv või ebaeetiline?

Pealkiri ei tohi põhimõtteliselt anda valelubadust, valetada, petta. Karistus selle eest on lugejast ilma jäämine.

Jaga
Nõuandja

Uudised, õpetused ja kavalad veebinipid. Otse meilile.

Liitu meie nädalakirjaga, et näha uudiseid, õpetusi ja nippe esimesena