Vahel võib juhtuda, et veebileht ei ole mingil põhjusel Google’i otsingutulemustes nähtav. Mida saaks teha selle probleemi lahendamiseks? Kas kuidagi oleks võimalik jälgida, kuidas otsingumootor veebilehte näeb ja hindab? Teemat selgitab Convertali SEO spetsialist Signe Zirk.
Mis on Google Search Console (GSC) ja kuidas alustada selle kasutamist?
Google Search Console (endise nimega Google Webmaster Tools) on Google’i tasuta tööriistakomplekt, mis sisaldab paljusid väärtuslikke tööriistu ja raporteid. Tegemist on kasulike abivahenditega veebilehe tervisliku seisundi jälgimiseks, probleemide tuvastamiseks ning sageli ka nende koheseks parandamiseks. GSCs toodud puuduste kõrvaldamine parandab veebilehe üldist tervislikku seisundit, millest tulenevalt muutub veebileht sõbralikumaks ka külastajate jaoks. Google’i silmis on veebileht aga väärt otsingutulemustes kõrgematele positsioonidele tõstmist.
GSC seadistamine on mugav – piisab vaid sellest, kui veebileht on seotud analüütikaplatvormiga Google Analytics. Lisaks pakub GSC välja mitmeid alternatiivseid seadistamise võimalusi.
Täpsed juhised seadistamiseks leiad lingilt support.google.com/webmasters/answer/6001104?hl=en.
Toon välja peamised küljed, mis teevad GSCst igapäevase väärtusliku abimehe.
Vaata kuidas näeb Sinu veebilehte Google
Kindlasti pakub Sulle huvi, millisena näevad veebilehte Google’i robotid. GSCs on võimalik kontrollida, kas Google bot’i jaoks näeb veebileht välja üks-ühele sellega, mida Sina näed. Kasutades funktsiooni Fetch as Google viiakse läbi crawl’imise simulatsioon ja veebilehe renderdamine, imiteerides Google’i robotite läbiviidavat crawl’imise protsessi. Antud funktsiooni kasutamine on lihtne võimalus robotite teekonnal esinevate tõrgete tuvastamiseks ja nende kiireks parandamiseks.
Vii end kurssi veebilehe tehnilise seisukorraga ning eemalda vead
GSC abil on lihtne jõuda jälile veebilehe toimivust mõjutavatele tehnilistele probleemidele või avastada veebilehe tehnilise poole pealt võimalusi arenguteks. Just lihtsad tehnilist laadi puudujäägid võivad olla peamiseks põhjuseks, miks veebileht olulistele otsisõnadele otsingutulemustes soovitud positsioonil välja ei tule. Lisaks põhjustavad erinevad tehnilised probleemid (nt katkised 404-lehed, mis otsingutulemustes välja tulevad) külastajatele ebameeldiva kasutajakogemuse ja seega mõjutavad tehnilised puudujäägid ka veebilehe üldist tulemuslikkust. Erinevat infot veebilehe tehnilise poole kohta leiad eeskätt kategooriate Google Index, Crawl Stats, Security Issues ning Search Traffic alt.
Jõua põhjusteni, miks veebileht ei ole Google’i otsingutulemustes nähtav
Sinu veebileht ei ilmu otsingutulemustes? Vastust tasub otsida GSCst. Kui tegemist on uue veebilehega, siis võib probleem peituda selles, et Google ei ole veebilehe URLe indekseerinud (nt robots.txt fail keelab robotite ligipääsu URLidele), veebilehe sisu ei ole robotitele loetav või puudub ajakohane sisukaart.
Imestad, miks veebilehe positsioonid on lähiajal Google’i otsingutulemustes kukkunud? Vastust tasub taas otsida GSC abiga. Sageli viitab GSC neile vastustele ise: kõrget tähelepanu vajavatest probleemidest teavitab GSC meilitsi ning viitab neile ka otsingukonsooli keskkonnas (Messages). Seega on GSC justkui veebilehe valvur, kes viitab tekkinud kitsaskohtadele ehk juba varem kui Sina (veebilehe omaniku, arendaja või digiturundajana) neid märgata oled jõudnud.
Hoia end kursis Google’i pakutavate uute võimalustega ning edesta konkurente
Soovid, et veebileht jõuaks Google’is võimalikult kõrgetele positsioonidele või oled eesmärgi juba saavutanud ning loodad positsiooni pikaajaliselt säilitada? Search Console’i lisandub pidevalt uuendusi. Uuendustega kursis olemine ja nende töösse rakendamine (mis enamasti on Search Console’is mugav ja lihtne) aitab olla Google’i silmis ajakohane ning tõenäoliselt konkurente sammu võrra edestada.
Google’i ning kitsamalt Search Console’i suundumuste ja päevakajaliste uudistega aitab kursis olla Google’i ametlik Webmaster Central Blog.
Väärtuslik märksõnapõhine statistika Sinu käeulatuses
Search Console kajastab viimase 90 päeva märksõnapõhist statistikat (Search Analytics), mis aitab kiirelt tuvastada, milliste otsingusõnadega inimesed veebilehe Google’ist leidnud on. Sinuni jõuab väärtuslik info sellest, kui sageli on Google’i otsingutulemustes veebilehte näidatud, missugustele otsinguvastetele ning kui palju veebilehele suundumiseks on otsingutulemustel klikitud jpm. Lisaks Google’i veebiotsingule on võimalik statistikat võtta välja nii Google’i pildi- kui ka videootsingu osas. Samuti on võimalik eristada statistikat asukohapõhiselt ning seadmete (desktop, mobile, tablet) lõikes.
Otsinguterminitel põhinev statistika annab vastuse kahele peamisele küsimusele:
- Millised otsinguvasted on toonud veebilehele kõige enam klikke ehk olnud kõige tulemuslikumad?
- Millistel otsinguvastetel on hea potentsiaal otsingutulemustes tõusta?
Üks võimalus perspektiivikate otsinguterminite kindlaks tegemiseks on sõeluda Search Console’is välja märksõnad/fraasid, mille klikimäär (click-through rate) on madal, st mida on otsingutulemustes näidatud palju, kuid klikitud vähe. Kui selliste märksõnade seas on veebilehe seisukohast olulisi ja märkimisväärset otsingumahtu omavaid märksõnu, siis on need otsisõnad kõrge potentsiaaliga ning väärivad SEO seisukohast tähelepanu – seda nii üldise klikitavuse edendamise kui ka otsingutulemustes kõrge positsiooni kindlustamise osas.
Android mobiilirakenduse statistika jälgimine ning rakenduse sidumine vastava veebilehega
Mobiilirakenduse osas peegeldab Search Console’is sarnast infot, mida veebilehtede osas. Näiteks võimaldab see olla kursis rakenduse tehnilise seisukorraga, saada sisendit ning juhiseid otsingumootoris äpi nähtavuse parandamiseks jpm.
Mobiilirakenduse lisamiseks Search Console’i peab äpp olema Google Play avaldatud (published) staatuses ning õiguste kinnitamiseks on vaja omada vastavalt Google Play kontolt management-taseme õigusi. Täpsed juhised seadistamiseks leiad lingilt: support.google.com/webmasters/answer/6178045.
Search Console võimaldab hõlpsasti siduda mobiilirakenduse konkreetse veebilehe (või veebilehtedega). Samuti on Search Console’is loodud võimalus erinevate üksuste (veebilehed, mobiilirakendused) statistika koondamiseks ühte gruppi (property set).
Kokkuvõtteks
Search Console võimaldab omada suuremat kontrolli selle üle, kuidas otsingumootor veebilehte näeb ja hindab. Koos teiste Google’i tööriistadega (Analytics, Google Trends, Adwords) loob see hea baasi veebilehe toimivuse ja tulemuslikkuse analüüsimiseks ning tarkade turundusotsuste sünniks.
Alusta Search Console’i seadistamist: google.com/webmasters