Evelin Veermets "Äristarteri" 3. saates alustavale ettevõtjale: loo väärtust, tee seda kirega ja erine kõigist teistest!

Äristarteri 3. saates räägib oma ettevõtluskogemusest ja jagab alustavale ettevõtjale soovitusi  agentuuri BWS Studio looja ning loovjuht Evelin Veermets, kes on ka ühe põneva Podcasti host. Teda intervjueerib Katrin Hinrikus-Karu United Dream Studiost.

Evelin Veermetsa arvates saavad kõik head asjad alguse isiklikust vajadusest või probleemi lahendamisest, nii ka ettevõtlus. Tema sõnul on praegu ettevõtlus nii trendikas, et väga paljud istuvad lausa kodus märkmiku ees ja genereerivad uusi ideid, et mingil kujul äriga alustada. "Ma ise usun, et kui sul on sisemine probleem või idee, millega tahad väga tegeleda ja mis justkui sinu elu paremaks ja lihtsamaks muudab, siis sünnivadki väga head projektid ja ettevõtted," julgustab ta kõiki oma äriga alustajaid.

 

Katrin Hinrikus-Karu küsis, kuidas tal endal sellega alguses oli ja kuidas ettevõte alguse sai.

"Mul endal läkski samamoodi," meenutab Evelin. "Leidsin umbes 4-5 aastat tagasi ühe toote ja kuna ma jagasin sel ajal sotsiaalmeedias oma tegemistest postitusi küllaltki palju, siis tahtsin ka seda toodet jagada, aga sel puudusid igasugused sotsiaalmeedia kontod. Mõtlesin siis, et kuidas tänapäeval üldse niimoodi saab? Pikemalt mõtlemata kirjutasin neile ja pakkusin, et äkki ma saaksin neid aidata, kuna mul oli hea turunduse ja sotsiaalmeedia taust. Mulle meeldib pildistada ja meeldib ka kommunikatsiooni pool. Ootamatult sain jah-vastuse ning ülejärgmisel päeval asutasin juba ettevõtte. Ülejäänu on juba ajalugu."

Aga sa olid siis ju veel palgatööl samal ajal, kui otsustasid ettevõtjaks hakata?

Jah, ma olen IT taustaga tegelikult, küll lõpetamata haridusega. Olin siis ühes suures korporatsioonis tööl, sain ebameeldiva kogemuse, kuigi firma ise oli tore, aga ajastus ja muu polnud just kõige parem. Kui ma ukse enda järel kinni lõin ja otsustasin, et mina enam päevagi sellist tööd ei tee, siis sellest ajast polegi ma enam ühtki päeva palgatööl käinud.

Kui palju hakkasid ettevõtjaks hakates ette mõtlema ja tulevikuplaane tegema?

Tegelikult ma ei mõtle liiga palju asju ette, mul ei jää hirmudeks aega, saan vitsad kätte ja lähen järgmise asja juurde edasi või siis eelmise juurde tagasi.

Soovitan alustajatel siiski natuke uurida, mis turul toimub, "skrollida" hommikukohvi ajal Internetis ja uurida, kas keegi veel midagi sarnast teeb, kes teeb ja mismoodi. Ma ise aga lihtsalt alustasin, mul jäi see vahele.

Kui palgatöölt ära tulid, kas oli hirm ettevõtluse ees?

Võiksin olla inspireeriv ja öelda, et olid kõik hirmud, aga see oli siiski mu isikuomadus, et ma tõesti ei jõudnud hirme tunda ja hakkasin kohe tegustema. Ettevõtlusega ei kaasne tegelikult suuremaid riske kui palgatööl käies. Kui homme pole arvete maksmiseks raha, mis siis saab? Palgatööl võib ju samamoodi boss sind homme lahti lasta, mõlemal juhul peab kiirelt reageerima.

Aga ma tean, et tavaliselt kaasneb ettevõtlusega palju hirme, sest kõik on uus ja huvitav ja riskantne. Kui eeltööd teha ja olla veendunud, et teed seda hästi, ei tasu üleliia karta.

Kui esimesed sammud ära teed, saab juba edasi õppida ja areneda. Alusta ja vaata, kuhu välja jõuad.

Ma ise elan selle teadmisega, et kui hiljem tagasi vaatan ja kahetsen, on see juba iseenesest halb. Seega teen nii, et oleks hiljem vähem seda kahetsusmomenti.

Millised olid esimesed sammud firma loomisel, kas koduleht jms?

Suures plaanis võttes peab jah ettevõtlusportaalis vastava ettevõttena registreerima, see ongi esimene samm.

Me elame praegu sellises infoühiskonnas, kus kõik on digitaalne. Minu jaoks on see nii elementaarne, et teha esimesena koduleht ja registreerida domeen. Koduleht on minu jaoks kui visiitkaart. Sõna võib levida näost näkku, mis on kõige parem turundus, kuid kui keegi tahab rohkem edasi uurida ja ei leia järgmisena kodulehte, siis tarbijana tunduks mulle see natuke kahtlane.

Olgu sa B2B või erakliendile suunatud, alati peab olema firma oma kodulehel presenteeritud. Paari tunniga saab väga hea atraktiivse kodulehe, see kõik on nüüd nii lihtne. Teine oluline koht, kus olla,  peab olema sotsiaalmeediavõrgustik, sest väga paljudel inimestel on harjumus mitte "guugeldada", vaid panna Instagramis otsingusse märksõna ja kui sealt midagi ei leita, siis on klient ettevõtte jaoks kadunud.

Kuidas sa leidsid esimesed kliendid?

Selleks, et hästi müüa või turundada, pead ise uskuma nendesse toodetesse ja teenustesse, mida pakud. Vaatasin oma külmkapis ja kosmeetikariiulis ringi ning kui mõnel brändil polnud aktiivset sotsiaalmeedia turundust parajasti käsil, siis võtsin nendega ühendust. Esimesel aastal ma ainult ise pöördusingi potentsiaalsete klientide poole, ma ei teinud kampaaniaid, polnud isegi uudiskirja. See personaalne lähenemine tähendab ka väga suurt ajakulu, aga seda saab ka automatiseerida. Lähedat otsekontakti tahetakse aga rohkem ja seda ma suutsin pakkuda.

Aga sul polnud ju alguses midagi ette näidata?

Mul ei olnud tõesti mingit portfooliot sel ajal, aga esimesed brändid küll juba tekkisid, kellega tegelesin. Ema on mulle öelnud, et olen hea manipulaator, seega mingite argumentidega suutsin teenuse maha müüa. Sel hetkel, kui alustasin BWS-iga, olin ainult sotsiaalmeedia turundusele suunatud, nüüd aga tegeleme rohkem disaini ja brändinguga. Sel ajal olid konkurentideks vaid suured sotsiaalmeedia agentuurid ja paar freelancerit. Nüüd on juba väga raske valida, kelle poole pöörduda, erinevaid ettevõtjaid sel alal on väga palju. Ükskõik, mida pakkuda, alati pead olema teistest erinev, aga ei tohi väikeettevõtjana olla teistest vaid odavam.

Hind tundub alguses ju nii loogiline koht, millega kliente meelitada?

Hind ei tohi olla see, millega ainult teistest erineda. Alguses on aga paljudel ikka tahe väga odavalt müüa, et kliente hinnaga enda poole võita.

Kas sinu jaoks oli algus mõnus kulgemine ja vähe ülemuretsemist?

Pean välja tooma ka selle, et minu agentuur, millega ma alustasin, ei vajanud alguses mingisugust algkapitali, alustasin nullkuludega, välja arvatud OÜ asutamise ja domeeni kulud, mis olid väikesed. See oli ka üks põhjustest, miks kohe alguses kõik nii hästi sujus. Ei pidanud muretsema raha pärast.

Loomingulistes valdkondades ongi tihti nii, et ettevõtted ei näita avalikult kodulehel teenuse hinda, palutakse saata päring ja ma ka ei saanud kuskilt hindu järgi uurida. Siis ma hinnastasin esialgu 100% oma sisetunde järgi oma teenust, et kataks peamised kulud. Ma ei plaaninud luua suurt agentuuri, siiamaani ei unista ma paarisaja inimesega suurest ettevõttest. Hinnastasin oma töö tunnihinna järgi, palju mul erinevatele ülesannetele aega võiks kuluda. See tunnihind oli alguses ikka absurdselt väike, nii et lausa piinlik. Kui aga tunned piinlikkust selle üle, mida sa varem oled teinud, siis järelikult oled arenenud, see pole halb.

Nüüd on aeg-ajalt kuulda siit-sealt, milliste hindadega umbes pakutakse teenust.

Ühel hetkel tegin ma aga kõik hinnad avalikuks, kuna pakkumiste koostamine võttis nii palju aega, et muule ei jõudnud enam keskenduda. Konkurentsi on nii palju, et mõni pakub teenust 20 euroga kuus, mõni 20 000 euroga. Kliendid ei tea, mida sina pakud, seega selleks, et vähendada enda ja klientide aega, tegingi hinnad avalikuks. Minuni jõuavad nüüd vaid need, kes just sellise hinnaklassiga arvestavad.

Ühel hetkel sai igaühest sotsiaalmeediakonto haldaja ning digiturundaja. Kuidas see tohutu konkurents, mis on praeguseks tekkinud, sind mõjutas?

Praegu tundub tõesti, et iga teine blondi patsiga tüdruk, kes tänaval vastu tuleb, on sotsiaalmeedia freelance turundaja. Täna pole aga see teenus enam mu fookuses ei tööalaselt ega inimesena, kuna tunnen, et turul on palju väga häid tegijaid ja ma ei taha teha sedasama, mida kõik teised teevad.

Konkurents võttis küll ühel hetkel peaaegu jalust maha, nii et tekkis tunne, et ma ei taha enam, homme lõpetan selle ära.

Kuidas konkurents nii valusaks teemaks sai?

Põhiliselt just ajakulu pärast, mis sinna läks, kui tuli igaühele hakata otsast peale tõestama, miks just sina oled kõige parem. Hinnastamise pool muutus ka keeruliseks. Noored tüdrukud ei tea alguses hinnastada ja kui nemad pakuvad kommiraha eest, aga sina pead kontorit ülal pidama, professionaalset tehnikat kasutama jne, siis kogu aeg selle põhjendamine oli suure konkurentsi miinuspool.

Mis hetkel sa otsustasid, et ei soovi enam sotsiaalmeedia halduse ja sisu poolega tegeleda ja liikusid rohkem brändingu juurde?

Tol hetkel, kui otsustasin rohkem disaini ja brändinguga edasi minna, olid kodulehel üleval ainult sotsiaalmeedia turunduse teemad. Mingil hetkel hakkasid ootamatult tulema päringud brändingu ja disaini osas. Mul oli lihtne neid uusi päringuid ja valdkondi oma oskustega siduda, sest need tundusid mulle põnevad ja ahvatlevad.

See on okei muuta oma ettevõtte ärivaldkonnas oluliselt senist suunda?

Muidugi, praegu on sotsiaalmeedia valdkonnas konkurents üüratu, tulebki suunda muuta, kui olud muutuvad.

Konkurentsist ja turuvajadustest lähtuvalt peabki oma tegevuste nimekirja vähendama, suunda muutma ja uusi tegevusi juurde võtma.

Mis hetkel otsustasid ettevõtte meeskonda laiendada?

Sõltuvalt tegevustest ja turuvajadustest tuleb meeskonda muuta. Tavaliselt on selliste muutustega väga kiire, kui vaja uut inimest meeskonda. Stiil ja maitse ja käekiri peavad firmaga sobima. Ei ole olemas õiget ega valet stiili, aga see lihtsalt peab olema nii, et uus inimene peab jagama sama maitset ja stiili, mis ettevõttes.

Töötajate värbamine või teenuste sisseostmine tuleb kõik vajaduste põhiselt.

Mis on olnud sel teekonnal mõned suuremad väljakutsed lisaks hinnastamisele ja meeskonna värbamisele?

Ma pole allaandja tüüp. Viimasel ajal on tekkinud see tunne, et üle 99% tagasisidest on olnud positiivne, aga on ka sellist, millega ei oska esimesel hetkel tegeleda või on midagi ootamatut ja tekitab esialgu halva emotsiooni. Pean ise õppima tegelema tagasisidega, millega pole rahul, aga see õnneks moodustab kõigest nii väikese osa, et pole sellele palju tähelepanu veel pööranud. Siiski peab pakkuma kliendile alati võimalikult kvaliteetset teenust.

Kui palju sa näed, et alustav ettevõtja peaks panustama aega ja energiat oma ettevõttesse?

Ettevõtlusega on kaks võimalust, üks ei välista teist.

Esiteks ettevõtlusvabadus – saan töötada kus iganes, kellega iganes ja tehes mida iganes tahan. Töötajal aga boss ütleb, mis kell pead kohal olema ja mida tegema.

Teiseks variandiks on finantsvabadus – sina oled kuskil palmi all, jood kokteili ja pangakontole laekub ikka finantse. Kord kuus osaled juhtkonna Zoomi koosolekul.

Need on kaks äärmust. Mina olen rohkem taotlenud seda ettevõtlusvabadust. Puhata jõuab veel küll.

Heameelga teen seda tööd igapäevaselt ise ja ka -öiselt mõnikord.

Kust tänased kliendid leiavad sinu ettevõtte?

Ma enam ei mäleta, millal me ise teistele enda teenuseid aktiivselt pakkusime, praegu tuleb iga päev päringuid ise.

See olukord tekkis ilmselt sellest, kui sotsiaalmeedia halduselt läksin üle brändingu ja disaini juurde. Bränding on pikaajalisem, disainitöid jõuab ühel päeval ka mitu tükki teha. Seega jõuab oma töödega aina rohkemate klientideni. Hästi palju tulebki uusi kliente referentsi põhiselt, sotsiaalmeedias jagamisest ka. Leitakse sotsiaalmeediast või kellegi tuttava kaudu.

BWS-iga pole sul maailmavallutuse plaani, aga kuhu stuudio aasta-kahe pärast siiski võiks jõuda?

Tiimis on meil praegu põhiliselt fotograafid, sest brändingu fotograafia on üks põhilisi asju, mis meil igapäevaselt töölaual on.

Tabasid selle küsimusega mu nõrka kohta. Olen selle küsimuse natuke unarusse jätnud. Kui praegu teed seda, millest kunagi unistadagi ei osanud, siis ei tea, kuhu edasi võiks minna. Tahan, et püsiks vabadus, millega tegeleda. Eesmärkidesse olen mõnikord kirja pannud, et eelmise aasta käibe kahekordistamine või midagi sellist, aga ma ei julgekski praegu oma eesmärke ja unistusi selgemalt välja tuua.

Podcast Mull, kus Evelin Veermets on saatejuht.

Kolm soovitust alustavale ettevõtjale: miks üldse alustada?

Siin on Evelin Veermetsa kolm soovitust alustavale ettevõtjale, miks on põhjust ettevõtjaks hakata ja mida peaks tegema, et äri oleks edukas.

Soovtus 1: ükskõik, mida teed, tee seda suure kire ja pühendumusega. Tänapäeval on turul nii palju asju, me elame tohutus ülekülluses, et kui siia juurde veel midagi toota või teenusena kaasata, siis olgu see tehtud väga hästi.

Väga hästi saab midagi teha aga siis, kui teed seda ise suure kire ja pühendumusega.

Soovitus 2: see, mida teed, peab looma väärtust. Sa võid küll teha järjekordse sotsiaalmeedia agentuuri, võid hakata võileibu müüma, kuid tuleb välja mõelda, mis on see väärtus, mida kliendile müüd ja kuidas see teeks tema igapäevaelu paremaks.

Soovitus 3: kui teed midagi, siis leia see üks asi, mille poolest sa teistest erined. See erinevus aga ei tohi olla vaid odavam hind.

Jaga
Nõuandja