Mis on Persona ning miks on see Sulle väärtuslik?

Personade loomise ning kasutamise kohta annab nõu Veebimajutuse partnerWunder konsultant Merle Randlepp.

Kuidas kirjeldada efektiivselt ja meeldejäävalt oma äri kasutajaid? Kuidas ehitada kasutaja-keskset ja mitte süsteemi-keskset veebiteenust?

Tarkvara analüüsi ja disaini protsessis on lõppkasutaja huvi ja vajadused number üks tähtsusega. Siin on mõned praktilised näpunäited, kuidas kasutajaid kirjeldada Personade abil ja miks see tänapäeval nii populaarne ja kasulik on.

Mis on Persona? Miks on see väärtuslik?

Ükski tarkvara analüütik, disainer ega arendaja ei saa üle ega ümber oma käsiloleva infosüsteemi kõige tähtsamast komponendist - kasutajatest. Just lõppkasutajad, nende eesmärgid ja ootused on need, kelle ümber ja kelle jaoks kogu süsteem üldse ehitatakse.

Oletame, et sinu tööks on analüüsida näiteks ühe loodava e-poe kasutajaid. Klassikalises lähenemises kirjeldatakse kasutajagrupid ja nende tegevused ära üpris formaalses stiilis, a la “Kasutajagrupp Ostja koosneb inimestest, kes saavad e-poes tooteid valida ja tellida”. Selline lähenemine on küll igati korrektne, aga ei aita süsteemi loojatel just selle e-poe ostjatest maksimaalselt aru saada - mida nad tegelikult tahavad? Mis neid motiveerib, mis ärritab? Personad on mõeldud just selle info lisamiseks, kasutaja karakterite loomiseks ja meeldejäävaks visualiseerimiseks.

Persona on kasutajagruppi esindav personaliseeritud isik (mitte päris isik), kes on loodud oma kasutajagrupi kõige tüüpilisema universaalse näitena. Personad on karakterid, mis jäävad väga hästi meelde.

Talle antakse nimi, vanus, amet, asukoht ja lisatakse pilt ning iseloomustav lause, pannakse kirja tema motivatsioon, ootused ja lootused, mured ja hirmud ning muidugi ka tegevused.

Meie e-poe puhul võib ostjate Personadeks olla näiteks “Koduperenaine Kadi”, “Teismeline Triin”, “Kalkuleeriv Karl” jne.

Personade kasutamise eelised klassikalise kasutajagrupi kirjeldamise ees on:

Analüüsi käigus loodud Personasid peaks aktiivselt kasutama kogu süsteemi disaini ja arenduse protsessi juures algusest lõpuni, sest see on sinu kasutaja hääl.

On lihtne (ja fun) küsida tiimiga mingit funktsionaalsust arutades: “Aga kuidas see Kadile meeldib? Kas teda üldse huvitab selline asi?”

Kui hetkega tekib silme ette pilt Kadist ja tema elustiilist, siis on ka küsimusele märksa lihtsam vastata ja üks Persona eesmärk ongi täidetud.

Kuidas Personasid teha?

Alustada tuleb nagu ikka reaalsete kasutajagruppide eristamisest, mida on võimalik teha mitmel erineval viisil - kasutades intervjuusid, küsitlusi, turu-uuringuid, meeskonna olemasolevaid teadmisi ja kogemusi etc.

Siin räägin lähemalt kuidas viia läbi Personade loomise workshop, millel osalejad koostavad Personad oma parimate teadmiste põhjal. Workshopil peaksid osalema inimesed, kes reaalseid kasutajaid läbi ja lõhki tunnevad, suhtlevad nendega tihti ja teavad nende rõõmudest-muredest.

Workshopi läbiviimiseks on vaja:

Step 1 - Kodutöö: tee näidis-persona

Sõltuvalt käsiloleva projekti iseloomust vali välja, milliseid andmeid on vaja iga persona kohta koguda. Tüüpiline komplekt võib olla näiteks:

  1. Nimi, sugu, amet, vanus, asukoht, iseloomustav lause
  2. Motivatsioon
  3. Ootused, vajadused, lootused
  4. Tööd ja ülesanded
  5. Mured, probleemid, hirmud

Aga lisada võib kõikvõimalikke andmeid, mis aitavad kasutajaid just sellest projektist lähtuvalt iseloomustada, näiteks: haridus, perekond, sissetulek, tüüpiline päev, peamised väljakutsed, väärtused, suhtluskanali eelistused, info allikad, jne. Samas ei ole hea Personat andmetega nö üle kuhjata - oluline on Persona konkreetsus ja detailirikkus, mitte andmemaht.

Step 2 - Workshop: personade loomine

Sissejuhatus

Tutvusta näidis-personat, räägi mis toimuma hakkab ja mis on workshopi tulemuseks - valmis Personad.

Kõigi Personade loetelu

Leidke meeskonnaga ühise arutelu käigus tüüpilised kasutajagruppide esindajad, pange neile nimede, soo, vanuse ja iseloomustavad laused. Kirjutage tulemus tahvlile silme ette üles. Tavaliselt piisab süsteemi kirjeldamiseks 3-5 Personast, kui neid kipub kogunema rohkem, siis vaadake kõik kriitilise pilguga uuesti üle - kas nad tegelikult ei dubleeri üksteist?

Persona andmete täitmine

Jaga laiali postit-id ja palu igaühel kirjutada samaaegselt iga Persona kohta järgmine andmekomplekt, nt Ootused, vajadused, lootused. Iga osaleja lisab oma postiti seinale Persona juurde koos lühida jutuga, mis see on. Liikuge edasi järgmiste andmete juurde.

Lõpptulemus

Pärast kõigi andmete läbimist on teil olemas täiskomplekt Personade kirjeldusi. Pildista need üles, et hiljem arvutis disaini dokumenti sisse viia.

Step 3 - Personade viimine disainidokumenti ja kasutuselevõtt

Pärast workshoppi saab loodud Personad disainidokumenti sisse kirjutada (ära unusta neile sobivat pilti lisamast!) ning seejärel tutvustada neid kõigile projekti meeskonna liikmetele, kes workshopil ise ei osalenud. Ühine arusaam kasutaja Personadest ja vajadustest projekti meeskonna liikmete vahel on arendusprotsessi käigus ääretult oluline - ainult nii saab kindel olla, et valmib reaalset väärtust loov ja kasutajate poolt hinnatud tulemus.

Et saada Personade kasutamisest maksimaalset kasu, siis kasutage neid aktiivselt kogu ülejäänud projekti raames - nii analüüsi kui arenduse käigus. Näiteks kui hakkate koostama kasutaja teekondi (user journey mapping) või kaardistama äriprotsesse, siis on kasulik riputada olemasolevad Personad seinale üles ja kasutada neid kõikjal, kus juttu tuleb kasutajatest.

Persona “Koduperenaine Kadi” assotsieerub meie mäluga märksa paremini kui “Kasutajagrupp Ostja” :)

 

Jaga
Nõuandja

Uudised, õpetused ja kavalad veebinipid. Otse meilile.

Liitu meie nädalakirjaga, et näha uudiseid, õpetusi ja nippe esimesena