Kindlasti on poode, mida pole mõtet veebi viia ja kindlasti leidub ka neid online ärisid, mis ei saavuta kunagi sellist haaret vaateaknaga tänaval, kui netis müües. Mis aga on põhilised eelised e-äris ja millal peaks sellest võimalusest kinni haarama? Siin on mõned poolt-argumendid ja ka ohud-puudused veebis e-äri ajamisel.
Eelis nr 1: odav
Kui võrrelda poe alustamist päris rendiruumides e-poega, siis vahe on suur. rendipoes peab ilmselt alustama sisekujunduse ja remondiga, e-poe puhul tuleb käima saada veeb ja korraldada ära maksemoodulite töö ning logistika. Seega e-poe käivitamine on oluliselt odavam.
Eelis nr 2: ostjal on lihtne osta
See eelis tuli hästi välja eriti just koroona-ajal: ostjad ei pea vaatamata piirangutele asju ostmata jätma, isegi kui ühiskondlikud ruumid on suletud, vaid saavad 24 tundi ööpäevas ükskõik kus asudes asja ära tellida. See on mugav ja lihtne.
Eelis nr 3: väga hea ülevaade klientidest
Kui poodi astub ostja, siis tema ostuajaloo ja huvide jälgimiseks on küll olemas keerukad vahendid, kuid needki ei paku nii head ülevaadet, kui e-poe statistika. Kaamerad, näotuvastus ja muu selline on tavapoes veel üsna ulme, e-poes aga annab klient enda kohta sisse logides kogu vajaliku info müüjale teada. Talle saab teha personaalseid ja suunatud pakkumisi, meelde tuletada hüljatud ostukorvi, pakkuda õigel hetkel kampaaniasoodustusi.
Eelis nr 4: pakkuda saab väga suurt kaubavalikut
Põhimõtteliselt võib e-poodi korraga üles panna kümneid tuhandeid tooteid, automatiseerida hulgimüügifirmade laoseisude arvestust ja müüa kaupu, mida sul endal olemas pole. Ostjate jaoks on see endiselt samasugune ostukogemus, sina aga saad laiendada oma äri kaupadele, millega otseselt ise oma laos ei tegelegi.
Eelis nr 5: klient leiab endale vajaliku toote lihtsamini
E-poes jääb riiulite vahel ekslemine ära. Kui tead, mida tahad, sisestad selle otsingusse ja sekundite pärast on toode ostukorvis, järgmistel sekunditel makstud ja minuti möödudes tellimus vormistatud. Tavapoes ei pruugi soovitud kaupa ollagi või ei leia seda õigelt riiulilt kohe üles.
Puudus nr 1: tihe konkurents
Kui e-poe eeliseks on hetkega jõudmine põhimõtteliselt kogu maailma klientideni, siis sellega tuleb kaasa ka üks puudus: tihe konkurents maailma parimatelt ja odavamatelt müüjatelt. Sa ei saa nautida kohaliku "päris" kodupoe monopoli, kuhu inimestel on hea lähedal tulla, vaid pead kõigest jõust pingutama, et sinu asemel ei valitaks mõni sent odavamat pakkujat. Internetis on poode läbi vaadata lihtne ja ostjate valikut mõjutada on keerulisem.
Puudus nr 2: asju ei saa katsuda, emotsioon on puudu
Kui müüd teada-tuntud kvaliteediga igapäevast asja, siis pole probleemi - see ostetakse e-poest ka kinnisilmi ära, kui on hea hind. Kui müüd toodet, mille juurde käib ostjal vajaliku emotsiooni saamine, mis tõukaks raha kulutama, on juba keerulisem. Jah, heade piltide, videote ja kirjeldustega on võimalik ka veebis emotsioone tekitada, kuid paljude jaoks on ikkagi kõige tähtsam tunne "oma käega katsumine".
Puudus nr 3: kohe ei saa kaupa kätte
Ehkki aina enam on hakatud pakkuma kas samal päeval kätte toimetamist või hiljemalt järgmisel tööpäeval, venib enamuste e-poodide kohaletoimetamise aeg mõnikord isegi nädalatesse. Tavapoest saab peale kassas maksmist kauba kohe kätte ja võid seda kasutama hakata. Seega kui alustad e-poega, peab arvestama võimalikult lühikese kättetoimetamisajaga, et pakkuda võimalikult lähedast kasutajakogemust võrreldes tavakauplusega.
Puudus nr 4: pole isiklikku suhtlust müüjaga
Sellest puudusest aitavad küll üle saada erinevad vestlusrobotid ja online jutuaknad, võib-olla isegi videokõne, aga nagu nendivad paljud ostjad, pole see ikka "päris see tunne", mida kogeb füüsilises poes.
Puudus nr 5: pettusi on rohkem
Muidugi on ette tulnud ka juhuseid, kus petturid avavad füüsilise poe või turuleti, kus müüvad kahtlast kaupa ning pärast kaovad, kuid see on ikkagi harv juhus võrreldes mõnede e-äri petturitega, kes korjavad raha olematu kauba eest ning seejärel kaovad. E-poodides on pettused levinumad kui füüsilistes poodides. Selleks, et e-poes petta ei saaks, peab rohkem müüja tausta uurima ja kindlaks tegema, et kodulehel on olemas kõik vajalikud ühendusvõimalused. Ostjate jaoks on see tähtis, seega peaks ka enda veebilehele kõik vajalikud andmed üles panema ja panustama usaldusväärsele muljele.