Turundus- ja müügisoovitus: kuidas olla pildil auhindu võites?

Kui loomeinimene kuuleb sõna “müük”, siis mõtleb ta, et tuleb haarata kätte telefon, hakata helistama kellelegi või saata välja e-kirju ning pakkuda midagi. Kuid on ka veel üks ebaharilikum, aga mõjusam võimalus, soovitab UX disainer Kristian Lember disainibüroost DUX.

Kuidas disainiagentuur või disainer üldisemalt müüki teeb, ennast turundab? Antud teema on igipõline probleem loomeinimestele, aga kas mina kui disainer olen loomeinimene või pigem funktsionaalne loom, on juba teine küsimus. Tundub võõras ja harjumatu võtta kätte telefon ning hakata inimestele helistama või planeeritult genereerima kirjutisi väljaannetes, “vallutada uusi turge” või rääkida turunduse keeles. Probleemiks on näiteks disainivaldkonnas see, et polegi võimalik konkreetselt “paketeerida” seda asja, mida tegelikult kliendile müüakse. Disaini väärtus ja olulisus tuleb välja läbi protsessi, mida käiakse läbi koos kliendiga. 

Sageli tuleb alles poole peal välja see tegelik probleem, mida kliendiga lahendama hakatakse. Kuidas seda kõike siis eelnevalt müüa, kui sa ei tea veel kliendi võimaliku probleemi? 

Cold Call pole disainis võimalik

Müügiterminoloogias väljendit Cold Call on disainivaldkonnas väga keeruline teostada. Seda peab rohkem sihtima, tegema eeltööd, kellele seda suunata.

Müük ja turundus on laiem mõiste ning see on pigem seotud ettevõtte strateegiaga, kuhu ennast turul ja valdkonnas paigutatakse, milline on teenuse ülesehitus ja keda sihitakse. Kui see on paigas, tekib ka plaan, milline püssirohi rauda laetakse.

Hea on näha tendentsi osades Eesti disainiagentuurides, kus palgatakse eraldi turunduse ja müügi inimesi, näiteks tuntud agentuurides Velvet ja Neway. Hea plaan, aga paljudel selleks auru ei jätku. Tuleb ise kuidagi hakkama saada.

Tehtud tööd müüvad kõige paremini

Põhiline, mis toob sisse kvaliteetse leadi, on sinu enda eelnevalt tehtud tööd. Kogemus näitab, et sellisest kontaktist saab tõenäoliselt ka asja. Aga see kõik on orgaaniline osa sellest, kui sa teed kogu aeg head tööd. Ainult sellele saavad vaid vähesed toetuda. Kui sul on juba taga töötav meeskond, siis peab rauas ka midagi muud olema.

Disainiagentuuride müük enamjaolt baseerub puhtalt “pildil olemisele”. See tähendab disainikonkurssidel osalemist, kirjutiste avaldamist meedias, kuulumist erialaliitudesse ja sündmustel osalemist. Aktiivsemad korraldavad ka vahest ise sündmusi, näiteks koolitusi.

Konkursid sobivad nii suurematele kui väiksematele

“Pildisolemise” juures on üks headest võimalustest osaleda disainikonkurssidel, saada auhindu ja olla märgatud. Osad teevad seda, osad aga mitte. Pigem on see jäänud seni suuremate agentuuride pärusmaaks. 

Õnneks on näha ka tendentsi, kus väiksemad meeskonnad ja isegi freelancerid ehk vabakutselised saadavad üha rohkem töid vastavatele konkurssidele.

Meie disainibüroo DUX on seda alati teinud. Meile on siin üheks põhiliseks motivaatoriks olla nähtav meie potentsiaalsetele klientidele ning ka valdkonnasiseselt silma paista. Olen märganud, eriti just viimastel aastatel, et meieni jõuavad osad kliendid just läbi võidetud auhindade. Seega on meie tegevus olla nähtav vilja kandnud. Mõtlesin kunagi, et kui me vähemalt ühe kliendi saame tänu disainiauhinnale, siis on asi seda juba väärt.

Auhinnad annavad võimaluse enda tööd ja agentuuri laiemalt tutvustada. Aga see juba oleneb endast, et kui aktiivselt sellele panustada ehk siis kas kirjutada artikleid, teha sotsiaalmeedias jagamisi jne. Oluline on ka koostöö erialaliitude ja meediaväljaannetega, kes võimendavad seda sõnumit meedias. 

Näiteks meie kuulume Disainikeskuse ridadesse ning teeme nendega pidevalt koostööd. See aitab agentuuri tuntust suurendada.

Ainult auhinnast ei piisa

Pelgalt disainikonkursil osalemine ning isegi auhinna saamine ei tähenda veel, et nüüd on märk maas ja võib jalad seinale visata, küll hakkab nüüd kliente tulema.

Tegelikult on see täiesti enda teha, kuidas nüüd kliente “tulema hakkab”. Siin peab sada protsenti paika see, et kui ise trummi edasi ei löö, siis keegi seda sinu eest ka ei tee. Sama kehtib tegelikult ka kuulumisega igasugustesse erialaliitudesse. Kui olla lihtsalt nimekirjas, ei ole see piisav ning kasutegur jääb väikeseks. Iseenda aktiivsus on väga oluline.

Teine oluline oluline osa disainikonkurssitel ja auhinnagaaladel osalemisel on valdkonnasisene suhtlus. Seal näed, mis teised teevad, saab võrrelda oma töid, samuti näed, kes milles tugevad on. Klient võib olla ka teine disainiagentuur või siis saab teha koostööd mingis valdkonnas teistega. Näiteks võib koos teha seminare, lüüa kaasa disainihariduses jne. Tihti unustatakse see ära, et oluline on ka omasugustega lävida. Nii teravneb ka enda pilk. 

Samas ei maksa liiale minna kliendi nägemisega igal pool. Vahest tuleb teha asju pelgalt uudishimust ja eksperimendihuvist. 

Võit tõi meedia tähelepanu

Septembris toimunud disainiauhinadadel saime oma disainibürooga DUX graafilise ja digitaalse disaini kategoorias kulda väärt auhinna projektiga HOOLI. 

Lähemalt saab projektist HOOLI lugeda siit

Võit tõi meile endaga kaasa hea nähtavuse, kuna auhinnanäituse avamisel tegid meiega intervjuu Kanal 2 ja veel mõned meediaväljaanded. Antud projekti temaatika on leida lahendusi inimestele meie ümber, kellel probleeme aja ja asukoha tajumisega. Tegime kalendrilahenduse, mis aitab sellistel inimestel paremini ennast päevaplaani paigutada ning kus ta antud hetkel asub. Sellise ülla eesmärgiga projekte on alati hea ja huvitav teha. See, et me selle eest auhinna saime, oli hea tunnustus, kuid mitte ainult disaini vaatenurgast, vaid ka kogu temaatika rõhutamiseks vajalik. Ehk siis see oli nagu topelt-võit.

Ka antud artikkel, mida hetkel loete, on tegelikult selle auhinna osaks.

Jaga
Nõuandja