12 min lugemine

Õnnekoolitaja Dalí Getter Karat Äristarteri 4. saates: usalda ennast ja tee esimene samm, tegutsedes jõuab täiuslikkuseni

Veebirebane
20. sept 2021

Äristarteri 4. saates julgustab ettevõtlusega alustama ja takistusi ületama õnnekoolitaja, motivatsioonikõneleja ja spirituaalne mentor Dalí Getter Karat, keda varem teati ka Kirjutaja Getterina. Temaga räägib ettevõtlusest ja äri alustamisest Katrin Hinrikus-Karu United Dream Studiost.

Dalí Getter Karat alustas oma ettevõttega Kirjutaja OÜ 2013. aastal. Siis oli ta juba aastaid vabakutselise kirjutajana tegutsenud, kuid see oli rohkem hobi, põhitööna oli ta stjuuardessiks. Kui  Estonian Airist koondati, tuli hakata tegelema millegi muuga – miks mitte hobiga juba põhjalikumalt?

Tuli välja mõelda, kuidas ja mil viisil saaks kirjutamist laiendada, et sellest ka ära elaks. Kui varem olid klientideks ajakirjandusväljaanded, siis nüüd tuli tegevust laiendada SEO kodulehtede, turunduse, e-posti, sotsiaalmeedia ja kõige sellise peale nii palju, et sellest saaks äri.

Kas oli alguses hirmutav ka?

Jah, ikka oli, teadmatust oli palju, et kuidas ma saan hakkama ja kas saan hakkama? Olin õppinud ajakirjandust ja seda, kuidas kirjutada artikleid, aga SEO-st ja müügitekstide ülesehitusest ei teadnud ma midagi. Õnneks oli kodune tugi hea, tolleaegne kaaslane toetas mind selles. Sain finantsilisel toel liikuma.

Millised olid esimesed sammud, et hakata teenust pakkuma?

Mul oli märkmikusse kodulehe struktuur üles joonistatud, pikk protsess oli ka nime väljamõtlemine. Tahtsin nime valides rõhutada oma tegevust. Kirjutaja OÜ oli suurepärane leid. Sel ajal ma kasutasin ka ainult oma nime Getter, Kirjutaja Getteri nimi jäi aga hoopis klientidelt külge, kes hakkasid seda kasutama. Käisin seminaridel ja koolitustel, kus hakatigi mind lõpuks tundma Kirjutaja Getterina.

Üsna esimesed sammud olid siis kodulehe tegemine ja domeeni valik?

Tegin kusjuures kodulehe ise, käisin isegi kodulehekoolitusel. Võtsin end alguses ametlikult töötuks ning töötukassa kaudu sain kodulehtede koolitusele ja SEO koolitusele.

Seda oli ise küll alguses natuke keeruline teha. Julgustaksin siiski teisi nii palju kui võimalik suunata oma tähelepanu tugevustesse, kui panna kümneid tunde näiteks ise kodulehe tegemise sisse ja selle õppimiseks. Kaheksa aastat tagasi, kui alustasin, oli olukord siiski natuke teine, siis oli veebi tellimine kallim. Nüüd on kodulehtede pakkujad paindlikumad, see on läinud odavamaks ja ka maksmisel on võimalik kokku leppida mitmes osas tasumist.

Veebimajutusel on nüüd väga lihtsaks oma kodulehe alustamine tehtud – lausa ülilihtsaks, Wordpressil on oma Template´id jne.

Jah, olen ühelt poolt loominguline ja vaba hing, teine pool aga naudib sellist nokitsemist ja detaile. Kodulehega sai ka üsna palju nokiteda. Olen kogu aeg meeles pidanud, et kui tegutsema hakkan, siis liigun samm-sammult edasi ja jõuan protsessi kõigus lõpuks täiuslikkuseni. Ka see koduleht, millega alustasin, pole praegu enam muidugi see, mis alguses.

Minu uue tegevusala veebileht Dalíkarat.com on ka muide ise tehtud.

Näiteks uudiskirjas teen palju asju HTML-is valmis, kuigi ma pole ise HTML-i õppinud. Kes tahab, saab sellega ise õppides hakkama.

Kuidas tulid esimesed kliendid?

Ma ei ole kunagi teinud ühtegi nii-öelda külma kõnet ehk müügikõnet. Hästi palju inimesi on tulnud mulle soovituste kaudu. Käisin palju erinevatel seminaridel ja koolitustel, Edu Akadeemias tegin vabatahtlikuna tööd, kirjutasin neile tekste, sain palju tutvusi. Rääkisin kõigile, et mulle meeldib kirjutamine ja ma mitte ei müünud enda teenust, vaid minu kirg oma tegevuse vastu müüs end ise. Inimesed ise hakkasid minu poole pöörduma, sõna hakkas levima.

Olen kuulnud, et mõned ettevõtted küsisid linna pealt kolm-neli soovitust, kellelt tekste tellida ja igalt poolt soovitati ühena kolmest alati Kirjutaja Getterit.

Mul pole Kirjutaja OÜ-le isegi Facebooki lehte tehtud, ainult koduleht on olemas.

Nii veider on tegelikult ennast müüa, paljud inimesed on seda öelnud. Kuid mis iganes asjadega tegeled, pane selle kohta nii palju kui vähegi annab pilte üles, inimestel peab see jääma lihtsalt meelde. Kasvõi kui muffineid pakud, tee pilti ja kirjuta. Sõbranna pöördub kohe sinu poole, kui ta häid muffineid tahab, see jääb meelde.

Mis teenuseid pakkusid?

Põhikliente oli kahte tüüpi.

Esiteks väikeettevõtted, kellel polnud palgal turundusjuhti, tegevjuhtide õlul oli tavaliselt kogu turunduse ja sisuloome teema. Aitasin neid, alustasin tavaliselt kodulehtede sisuga.

Teine segment olid suuremad ettevõtted, kus turundusjuht oli küll olemas, kuid ei jaksanud enam ise sisuturundustekste teha, need tellis ta siis juba sisse. Turundajad pole tavaliselt ise väga kirjutavad inimesed. Üks sisuturunduslugu võib näiteks aega võtta 3-4 tundi, mida on turundusspetsialisti jaoks väga palju muu töö kõrvalt.

Kuidas oma tööd hinnastada oskasid?

See oli kõige keerulisem koht, alguses ei osanudki. Praegu tagasi vaadates imestan, kui odavalt ma alguses tegin, tundub piinlik isegi. Pidin reaalselt uskuma, et minu oskused on piisavalt väärt, et selle eest mõistlikku tasu küsida. Kui tõstan töötasu, siis pean uskuma, et minu oskused ja kirjutamise väärtus on aja jooksul kasvanud.

Eelkõige on töö olnud tunnitasupõhine, siit-sealt olen ka kogu aeg konkurentide hindasid uurinud. Julgustan alustavaid ettevõtjaid kuskilt hinnast alustama, et oleks väikeste sammudega mugav edasi minna. Kohe väga kõrget hinda küsida oleks esialgu liiga valus.

Olen märganud ka seda, et väga oluline on see, kuhu inimene ise positsioneerib end turul. Meil on autopoodides müügil Daciad ja Mercedesed hoopis erineva hinnaklassiga. Igas hinnaklassis on aga pakkumine olemas ja ka nõudlus. Autotootjad teavad täpselt, kuhu end positisoneerida, kasutatakse vastavaid visuaale ja sõnavara.

Kui alustav ettevõtja teab, kuhu end positsioneerida ja kes on konkurendid, siis saab hinnataseme ka paika panna.

Mäletan, et käisime ükskord elukaaslasega poes ja vaatasime, milliseid pudeleid on alkoholiletis, kuhu me muidu väga harva satume. Üks pudel tundus väga ahvatleva välimusega, oleks isegi ostnud, aga kahtlaselt odav oli. Nii odav, et ei tekkinud usaldust ja jätsime ostmata. Kui oleks olnud kümme eurot kallim, siis ehk oleks kaubaks läinud. Ehk siis hind on seekord liiga odav.

Mina hakkasin hinda tõstma siis, kui oli palju kliente ja ma hirmsasti rabelesin. Soovisin vähem tööd teha ja kergitasingi hindu. Selle tulemusel hakkasin vähem tööd tegema. Sissetulek jäi aga enam-vähem samaks.

Ühel hetkel tahtsin veelgi vähem tööd teha, end kirjutamisest taandada ja lõpetasin umbes pooled kliendisuhted ära, kui hakkasin rohkem koolitusi tegema.

Siis alustasingi Dalí teemaga.

Mis see Dalí on?

Nüüd olen Dalí Karat, teen kursuseid, coachingut, koolitusi, retriite, enam ei ole niipalju Kirjutaja Getter. Koolitusega oli alguses samamoodi – tuli mõelda, kuidas hinnastada, kellele suunata. Esialgu tegin täiesti tasuta videopostitusi.

Mis teemadel hakkasid koolitusi tegema?

Elamise kunstist ja teadlikust elamisest, kuidas kuulata oma sisetunnet, mis on spirituaalne ärkamine. Kirjutamisest ma kursusi ei tee.

Kas said siis kuskilt selliseid teadmisi ja kogemusi?

Enne kirjutasin ma hobina vabal ajal, spirituaalse õpetamisega oli samamoodi. Hakkasin jagama teistega, mida olin avastanud, minult hakati aina rohkem küsima, edasi hakkasin mõtlema, kuidas saaks seda hakata paremini pakkuma.

2020. aasta alguses hakkasin koolituste ja kursustega juba aktiivsemalt tegelema – panin Youtube´i, Facebooki ja Instagrami tasuta videoid üles.

Ehk siis tasuta jagades tekkisid juba esimesed jälgijad?

Jah, hakkasin tegema ka Dalí Podcasti, sain sellega endale kõvasti enesekindlust ja kogemusi juurde, inimesed said ka minust rohkem teada.

Kui kirjutamine oli mõistuse tasandil, siis Dalí kursused rohkem tunnetamise tasandil. Mütlesin, mis minu põhisõnum on, aga tegelikult seda ei peagi olema. Põhisõnumiks on see, et inimesed ostavad energiat. Nad tahavad mind kuulata. Ka kirjutamisega taheti sedasama, et just mina kirjutaksin, kuna ma olin ise omaenda kõige suurem müügimees ja kirjutamise fänn, kui sellest rääkisin.

Kõik on alati ka protsess ja sammhaaval kasvamine. Nii areneb nüüd ka koolitus. Paljud arvavad, et ei saa alustada, kuna pole veel piisavalt targad. Me ei ole tegelikult kunagi täiuslikud, iga teadmine aga muutub väärtuslikuks alles seda kasutama hakates.

Mis on olnud veel väjakutsed ettevõtluskarjääris?

Mulle tundub, et vahepeal on vaja astuda rattast välja, saada elult müks, milleks mul oli näiteks koondamisteade. See annab uue tõuke. Miski peab tõukama mugavustsoonist välja.

Iseenda peremeheks olemise juures kas olen ettevõtjana kogu aeg tööl või olen hoopis päeva jooksul üsna vähe efektiivne. Mõnikord ei liigu asjad üldse, inspiratsiooni pole. Või vastupidi, tuleb kogu aeg rabeleda. Tasakaalu leidmine on oluline.

Nii suureks pole mul äri veel läinud, et palju inimesi oleks tööle võtnud. Mul oli kolm-neli koostööpartnerit,nende seas toimetajad ja tõlkija. Märkasin ühel hetkel, et kui mina olin see, kes suhtles klientidega, siis pidin samal ajal kirjutamise tööd teistele ära jagama. Olin projektijuhi rolli sattunud, mida ma aga ei nautinud, sest mulle endale meeldis just kirjutamine, mille jaoks ka oma firma sai asutatud. Nüüd aga teised kirjutavad – see on hetk, mis tuleb, kui oled ettevõtjana hoopis muid ameteid põhitegevuse kõrvalt pidama hakanud, mitte seda, mida alguses tahtsid tegema hakata. Need on ka kasvamise rõõmud.

Kas näiteks on mõistlik raamatupidamise tööd ise teha või leida raha ja maksta see raamatupidajale? Kas leian investeeringu ja panen selle kodulehe tegemisse, samal ajal ise hoopis millegi muuga, näiteks müügiga tegeledes?

Lõpuks võib juhtuda, et rügad ühe töökoha asemel viiel. Näiteks kui keegi on kondiiter ja mõtleb, et võiks ju ise kondiitriäri avada, siis võib juhtuda, et ta ei saa enam oma äri alustades ainult küpsetada, siis tuleb igasuguseid muid töid ka kohe juurde. Kui ei raatsi pisiasjade eest teistele maksta, siis tuleb panna ise pisiasjadesse nii palju energiat ja raha, et põhiasjadega saab vähem tegeleda.

Lühikeses perspektiivis annan ma nende kõrvalteenuste eest raha ära, pikemas vaates aga võidan juurde, kui vabanen pisiasjadele keskendumisest ja saan tegeleda millegi äri jaoks olulisemaga, mis toob rohkem sisse.

Füüsiliselt polegi tänapäeval vaja enam suuri meeskondi, üksi saab üsna suurt väärtust luua.

Jah, see on praegu tõesti digiajastu võlu, saab teha veebikursusi ja digikoolitusi, aga ma igatsen ka inimesi, olen õnnelik, et saab jälle teha natukene koolitusi otse inimestele.

Need on küll ressursimahukamad ja kulukamad, samas digisalvestused on efektiivsemad. Kuid digikursustel pole olulist inimfaktorit juures.

Ma saan kõiki asju tänapäeva tehnikaga kasvõi oma elutoast teha, kui aga tahan korralikumat kvaliteeti, siis tulen stuudiosse oma kursuseid ja videoblogisid salvestama.

Kui palju sul täna abilisi on?

Kõige suurem abiline on praegu assistent, kes teeb palju asju kõrvalt ära. Oma õnnelikkuse väljakutse projektis tegin ma veel kõik ise: salvestasin ise, monteerisin ise, kodulehe ja müügikanalid tegin ise jne. Järgmise taseme kursusel olid juba vabatahtlikud abiks ja assistent tegeles paljude pisiasjadega. Mõnes projektis kaasan seega rohkem vabatahtlikke, mõnes teen täitsa ise või assistendiga.

Kasutan ka meediaagentuuri abi. nemad hoolitsevad, et ma oleks meedias esindatud ja mina saaks keskenduda sisu tootmisele, mitte niipalju levitamisele. Aga tulevikus võiks keegi tehnilise poole veel rohkem enda peale võtta, et saaksin veel enam sisule keskenduda.

Millised on sinu kolm nõuannet alustavale ettevõtjale?

Esiteks, positsioneeri. Mõtle läbi, kuhu sa end turul paigutad. Kes on klient, kas ta käib Maximas või Stockmannis, on lastega või ilma, puhkab Pärnus või Balil? Kes on see ideaalne klient?

Teiseks tuleb usaldada iseennast. Tuleb lihtsalt hakata pihta. Kõige pikem teekond algab ikka esimesest sammust.

Kolmas nõuanne on küsida abi ja rääkida teistega. Kardetakse, et välja lobisedes võetakse ideed ära. Kui võetkse, siis järelikult ongi head ideed ja tuleb neid juurde mõelda. Kartma ei pea, et äkki tundume rumalad. Mõned arvavad niikuinii, et oleme rumalad, mõned ei arva. Tuleb küsida ja rääkida mentoritega nii vaimsest maailmast kui ärimaailmast, mentor surub sind liikuma ja hoiab vee peal. Teistega tuleb palju suhelda.

Veebirebane

Veebimajutus.ee pakub oma klientidele mugavusteenust domeeni, e-posti, kodulehe majutuse ja tööriistade vallas. Elkdata OÜ on tegutsenud 25 aastat, teenindades igapäevaselt pea 25 000 klienti, luues neile väärtust läbi kiirete ja lihtsate veebiteenuste.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Mis on LinkedIn ja kuidas seda kasutada?
Ettevõtlusekspert: iga geniaalne äriidee on lihtne
Veebipood äri sotsiaalmeedia rahaasjad
Kuidas veebis raha teenida: loe, millega tuleks alustada!
Äriidee – idee otsingutest rahastamiseni
Kliendi lugu: Meemeistrite e-pood sai üleöö iluasjast oluliseks müügikohaks
Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 25 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!

Vali paketi periood

1 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 12.08

3 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 36.24

6 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 72.48

1 aasta põhine arveldus

Säästad 20% ehk -24.16

Kuus 10.07

Kokku 120.80

1 aasta
0.00
2 aastat
0.00
3 aastat
0.00
4 aastat
0.00
5 aastat
0.00
6 aastat
0.00
7 aastat
0.00
8 aastat
0.00
9 aastat
0.00
10 aastat
0.00