9 märksõna, mis määravad veebiarenduse trende sel aastal

Maarja-Liisa Järve
21. juuni

Digitoodete stuudio Redwall arendaja Maarja-Liisa Järve jagab soovitusi ja tabab trende, mis meid sel aastal veebiarenduses suunavad.

Praegune kiire elutempo ja pidev infovajadus on suunanud ka veebiarenduse uuele tasemele. 2024. aasta tõi endaga kaasa mitmeid olulisi trende, mis kujundavad meie digitaalse tuleviku. Siin on üheksa peamist veebiarenduse trendi, mida tasub nüüd silmas pidada.

1. Web 3.0

Web 3.0, kuigi veel laialdaselt määratlemata, kujutab endast detsentraliseeritud ja demokraatlikku Internetti. Selle tulevik hõlmab tehnoloogiaid nagu plokiahel, tehisintellekt ja laiendatud reaalsus. Kuigi täielik üleminek võib võtta aega, on selge, et Web 3.0 suunas liikumine on juba alanud ja mõjutab ka veebiarenduse tulevikku.

Eelmise põlvkonna Web 1.0-s olid staatilised ehk muutumatud veebilehed.

Web 2.0 oli juba oluliselt dünaamilisem, kasutaja sai ise sisu luua ja lisada. Võtmeteguriks sai sotsiaalmeedia.

Nüüd aga ootab meid Web 3.0, mis võiks olla kunagise World Wide Web süsteemi looja Tim Berners-Lee unistus semantilisest internetist.

Usun, et tänapäevane tehnoloogia areng on oluliselt kiirem, sest tegelikult on meil paljud tugitalad juba olemas või väga kiiresti arenemas, sh plokiahel, häälkäsklused, laiendatud reaalsus, masinõpe, tehisintellekt jm.

Seega võiks arvata, et jõuame “targa” interneti ehk Web 3.0 juurde oluliselt varem, kui arvatakse. Rakendades oma töös neid erinevaid tehnoloogiaid, anname me panuse kogu Interneti hüppelisele arengule.

2. Tehisintellekt (TI) ja plokiahel

Tehisintellekti ja plokiahela integreerimine veebiarendusse on muutumas üha tavalisemaks. TI aitab parandada kasutajakogemust läbi juturobotite ja virtuaal-assistentide. Plokiahel pakub turvalisust andmete hoiustamisel ja detsentraliseeritud ülekannetel.

Koos suudavad need tehnoloogiad pakkuda uuenduslikke lahendusi, suurendades efektiivsust ja turvalisust.

Praegu ollakse seisukohal, et tehisintellekt ei saa ega püüagi inimest välja vahetada. Paljude trendiblogijate arvates algab 2024. aastal ajastu, kus tehisintellekt põimub meie igapäevaeluga. TI vastu pole ilmselt mõtet võidelda, vaid tasub küsida, kuidas see enda jaoks tööle panna.

3. IoB ehk käitumise internet

Käitumise internet ehk IoB (Internet of Behaviour) tähendab, et andmeid kogutakse ja analüüsitakse kasutajate huvide ja käitumise kohta.

Seda teavet saab kasutada mitte ainult turunduses, vaid ka teenuste ja toodete täiustamisel. IoB võimaldab näiteks navigatsioonisüsteemidel pakkuda kasutajatele personaalsemaid ja turvalisemaid teekondi.

Järgneva kümne aasta jooksul ennustatakse sellele turule ligi tuhandekordset kasvu. IoB integreerimisel igapäevaeluga tuleb aga teha suuri samme kogutud andmete turvalisel säilitamisel, kuna sellega seotud lekked on toonud kaasa väga suuri hüvitisnõudeid. Siin saab rakendada juba mainitud TI ja plokiahela infoturbe võimalusi.

4. PWA ehk progressiivsed veebirakendused ja serverita arhitektuur

Progressiivsed veebirakendused (PWA) pakuvad kasutajakogemust, mis sarnaneb mobiilirakendustega, kuid on kättesaadav veebibrauseri kaudu. Need rakendused on kiiremad, turvalisemad ja toimivad ka offline-režiimis ehk internetiühenduseta.

Serverita arhitektuur laseb arendajatel keskenduda rakenduste loomisele, ilma et nad peaksid muretsema infrastruktuuri haldamise pärast, mis parandab oluliselt lehtede ja rakenduste laadimiskiirust.

Arenduskulult on need soodsamad, sest kõikide seadmete jaoks on vaja vaid ühte rakendust (veeb, iOS, Android), toode on lihtsalt leitav otsinguga, mitte äpipoodidest ning ei vaja ka pidevaid uuendusi.


Headeks näideteks sellistest rakendustest on Spotify, Tinder, Youtube PRO, X ehk Twitter jne.

Enam kui pooltele rakendustele ennustatakse 2024. aastal üleminekut low-code arendusele. Seetõttu näeme ka meie Redwallis oma igapäevatöös, et näiteks mitmed Joomla platvormi kasutajad soovivad üle minna low-code-i kasutavale WordPressile, kuigi ka Joomla pakub mõningaid võimalusi no-code ja low-code arenduseks.

Kui siia lisada ka veel serverita arhitektuur (serverless architecture), võib saavutada uskumatuid tulemusi. Kuigi nimetuse poolest justkui serverit ei olegi, siis tegelikult on server ja andmebaas olemas – need asuvad lihtsalt pilves. Sellise süsteemi eelis on, et arendaja saab keskenduda rakenduse või veebi loomisele, ilma et peaks tegelema infrastruktuuriga. See on kindlasti üha suuremat hoogu koguv trend, kuna tõstab lehtede ja rakenduste laadimise kiirust. Samuti tagab see mobiilsuse – töötada on võimalik kust iganes ning IT-spetsialistid pole enam sõltuvad konkreetsest riistvarast või serveritest.

5. Jätkusuutlikkus

Veebiarenduses muutub üha olulisemaks keskkonnasõbralikkus. Optimeeritud pildid, puhas kood ja andmete tihendamine aitavad vähendada süsinikujalajälge.

Jätkusuutlik veebidisain ja -arendus on sammud, mida saab teha, et aidata vähendada veebi kasutamisest põhjustatud heitkoguseid.


Jätkusuutliku arenduse ja disainiga veebileht – Wholegrain Digital.

Uskumatu, aga Interneti süsinikdioksiidi heitkogus on hinnanguliselt samaväärne kogu lennutööstuse või kogu Aafrika poolt tekitatavaga. Soovitatakse vältida lendamist, et vähendada oma jalajälge, kuid vähem kõlapinda on saanud Interneti tekitatud heide.

6. XR ehk laiendatud reaalsus – aga ka VR, AR ja MR

Laiendatud reaalsus (XR, Extended Reality), mis hõlmab virtuaalreaalsust (VR), liitreaalsust (AR, Augmented Reality) ja segatud reaalsust (MR, Mixed Reality) muutub üha olulisemaks.

Need tehnoloogiad pakuvad uusi võimalusi kasutajakogemuse rikastamiseks. Näiteks saab AR-i abil proovida mööblit oma kodus paigutada või vaadata, kuidas erinevad tooted sobivad enne ostu sooritamist.

Esialgsed seadmed olid kallid ja mitte just kõige parema kvaliteediga. Nii nagu hologrammid on olnud suureks fenomeniks, kuigi tegemist on ülivana tehnoloogiaga, saab ka virtuaalreaalsust nüüd oluliselt parema tehnika ja uudsete lahendustega palju taskukohasemalt kasutada.  

Kõik teavad 2016. aastal välja tulnud Pokemon Go mängu, mis oli ilmselt üks esimesi ja kõige tuntumaid liitreaalsuse (AR ehk augmented reality) lahendusi, mis levis kui kulutuli. Virtuaalse ja päriselu vaheline piir muutus ühtäkki õhkõrnaks. Mõne arvates oli tegu hoopis segatud reaalsusega (MR ehk mixed reality), mis tegelikult katab kõik variandid VR-i ja AR-i vahel, kuid selle üle las vaidlevad teised. 


Veebiarenduses saavad need oluliseks, kui osatakse uusi lahendusi kasutades luua ülim kasutajakogemus interaktiivsete veebilehtede ja paeluvate rakenduste näol. IKEA pakub võimalust läbi telefoni ekraani vaadata, kas antud riiul sobib sinu seinale või kas mõõdud klapivad. Või soovid katsetada, milline Rolexi kell sinu käe peale kõige paremini sobib? Laiendatud reaalsuse lahendusi kasutatakse ka kinnisvara lehtedel, et lasta kliendil “korteris ringi vaadata” ilma maakleriga füüsiliselt kohale sõitmata. Äripartneriga saab kohtuda samas ruumis, kuigi füüsiliselt on ta hoopis Mauritiusel.

Isegi autosõidud on tehtud “mänguks” tänu Holoride´i seadmetele. AR on siinsamas, igal pool, meie ümber ja seda tuleb aina juurde.

7. Ligipääsetavus

Üks viimaste aastate oluline märksõna veebiarenduses on kindlasti ligipääsetavus. Ka hääljuhtimine on juba vana teema (navigatsioonisüsteemid, virtuaalassistendid, nutiseadmed), kuid varem pole selle kasutamine veebilehtedel väga tavaline olnud.

Nüüd asjad vaikselt muutuvad. Paljud eelistavad teksti tippimise asemel hääljuhtimist ja mitte ainult need, kellel on trükkimisega probleeme. See on lihtsalt oluliselt kiirem ja mugavam. Oled näinud inimest, kes naudiks teleka ekraanil Youtube’i otsingu kasutamist? Eriti populaarne on see e-kaubanduses näiteks toodete otsimiseks.

Arenduses seega tuleb arvestada, et kliendil võib uue lehe lähteülesandes selline soov sees olla ning seega peab arendaja olema kursis uute standarditega, mis puudutab veebi häälotsingu optimeerimist ja SEO osa. Varem pole me arendajatena pidanud hääljuhtimisega nii põhjalikult arvestama.

8. Küberturvalisus

Veebilehtede puhul on üheks olulisemaks teemaks turvalisus ning see tuuakse ikka ja jälle trendide nimekirjas esile.

Eriti oluline on see veebilehtede puhul, mis on seotud meditsiini, finantssektori, riigikaitsega või mis sisaldavad isikuandmeid ning muud tundlikku infot. Sellised lehed on kõige suurema rünnakupotentsiaaliga.

Kuna küberrünnakute arv ja mastaap pidevalt suurenevad, saab olema arendajate üheks olulisemaks omaduseks "turvalisus kõigepealt" arendus ja just seda peetaksegi 2024. aasta trendiks.

Samuti on tähtsad privaatsuse regulatsioonide praktikad erinevate veebilehtede ja rakenduste loomisel. Turvalisuse nõue kerkib ka kasutajatuge ja hooldust pakkuvate teenuste osas üha sagedamini esile ning oluline on omada väga heal tasemel teadmisi, mida ja kuidas on võimalik ära teha näiteks vanemate veebide puhul, mida pole ajalistel või finantsilistel kaalutlustel võimalik täielikult uuendada, aga millel turvaaugud venivad järjest suuremaks.

9. CMS-id ehk sisuhaldussüsteemid

Kahe kõige populaarsema sisuhaldusplatvormi ehk CMS-i Joomla! ja WordPressi põhirõhud tuleval aastal on seotud nii turvalisuse kui ka avaramate võimalustega.

Joomla! on endiselt versioon 3 peal ning alles see oli, kui me rääkisime suurest migreerimisest Joomla! 4 peale, kuid vahepeal on aega juba nii palju möödunud, et tuli välja ka juba viies versioon.

Nii mõnedki kolmanda osapoole pluginad ei ole saanud endale veel J!5 toetust. Arvestades, et paljud veebilehed kasutavad endiselt J!3-e, on J!4 migratsioon veidi keerukam ja suurem töö ning J!4 toetus on olemas veel vaid kaks aastat, mis tõukab tagant J!5 uuendusele mõtlema. Seega tuleb 2024 ja sellele järgnev aasta paljudele hooldusteenuse spetsialistidele tubli veebilehtede uuenduste aasta.

Vaata lähemalt, mida põnevat on oodata Joomla!5 uuenduselt.


WordPress teeb pidevalt uuendusi ning arendajad on ära märkinud, millised on sel aastal nende värskenduste eesmärgid:

  • Meid ootavad ees veelgi suurem hulk pluginaid ja teemasid, mis toetavad headless WordPressi lehtede loomist (see tähendab, et WP lehel on erinevate, nt Vue.js või React raamistikega loodud front-end elemente, WP-d ennast kasutatakse vaid sisuhalduseks).
  • Järgnevatel aastatel tõuseb märgatavalt pluginate ja teemade arv, millesse on integreeritud TI, et tõsta lehe külastajate hõivatust, kasutajakogemust ning efektiivsust.
  • Üheks väljundiks on PWA rakenduste loomine WordPressiga.
  • 2024 . aastal tuleb aina rohkem juurde ligipääsetavuse lisasid.
  • Tulemas on plokkide põhised teemad, et väheneks vajadus teha suuremaid lisaarendusi.
  • Pööratakse suuremat tähelepanu turvalisusele ning autentimise meetoditele.
  • Ka kiirusele ning lähtekoodi optimeerimisele pannakse suuremat rõhku.
  • WP üheks eesmärgiks on jätkusuutlikkus ning soositakse rohelisemat mõtteviisi.

Kokkuvõtteks

Sel aastal on veebiarenduses fookus kiirusel, efektiivsusel, kasutajasõbralikkusel ja turvalisusel. Need trendid aitavad luua paremaid veebilehti ja rakendusi, mis vastavad kaasaegsete kasutajate ootustele ja vajadustele. Järgides neid trende, saab veebiarendus pakkuda uuenduslikke ja jätkusuutlikke lahendusi, mis rikastavad meie digitaalset elu.

Kindlasti tasub siit nimekirjast ära õppida mõni uus oskus või kohandada kasutusel olevaid praktikaid oma igapäevatöös.

Maarja-Liisa Järve

Redwall on kogemustega veebi- ja tarkvaraarendaja. Teeme oma Tartu Aparaaditehase kontoris veebilehti ja -rakendusi, mis on kasulikud nii tellijale kui lõppkasutajatele.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Mis on domeen ja mida vaja sellest teada enne kodulehe tegemist?
Millega veel jälgida oma veebi külastajaid lisaks Google Analytics´ile?
Kliendi lugu: Meemeistrite e-pood sai üleöö iluasjast oluliseks müügikohaks
Mis on backlink ehk tagasilink ja kuidas see mõjutab sinu veebilehe kohta Google´i otsingus?
Wordpress äri kodulehe tegemine
8 tehisintellekti moodulit WordPressile, mis panevad veebi ise tööle
Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 25 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!

Vali paketi periood

1 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 12.08

3 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 36.24

6 kuu põhine arveldus

Kuus 12.08

Kokku 72.48

1 aasta põhine arveldus

Säästad 20% ehk -24.16

Kuus 10.07

Kokku 120.80

1 aasta
0.00
2 aastat
0.00
3 aastat
0.00
4 aastat
0.00
5 aastat
0.00
6 aastat
0.00
7 aastat
0.00
8 aastat
0.00
9 aastat
0.00
10 aastat
0.00