15 min lugemine

E-poe tegemine – kuidas alustada, võimalused, hind ja nipid

Veebirebane
04. mai

E-poe tegemine on paljudes valdkondades tasuv samm, mis aitab oma äriga edukalt veebis alustada või sinna laieneda. Enne arendusega alustamist tuleb aga langetada mitu olulist otsust, mis panevad aluse kogu edasisele edule. Kuidas valida õige platvorm, mis pakub nii piisavalt paindlikkust kui ka asjatundlikku kasutajatuge? Millal on mõistlik proovida e-pood ise valmis teha ning millal oleks targem kaasata spetsialistid, et tagada professionaalne lahendus, mis on turvaline, toimib veatult ja toetab ettevõtte kasvu? Kui palju maksab hästitoimiv e-pood?

Selles juhendis anname praktilisi näpunäiteid, kuidas alustada ja millega edasi minna. Aitame selgusele jõuda, kas äri jaoks sobib mõni valmislahendus või on vajalik paindlikum platvorm nagu WordPress. Samuti käsitleme, millest sõltub e-poe hind ning kuidas luua turvaline veebipood, mis pakub klientidele mugavaid makse- ja tarnevõimalusi.

E-poe tegemine – põhiosad, millest e-äri koosneb

Enne e-poe loomist on oluline mõista selle põhikomponentide toimimist. Need osad, millest e-äri alguse saab, on järgmised:

  • Toodete kataloog. Paljude toodete sorteerimisel on oluline paigutada need sobivate alamkategooriatega kataloogidesse, et paljude seast oleks lihtne leida see kõige sobivam toode. Planeeri juba enne e-poe detailidesse laskumist, kuidas kuvada tooteid kataloogis ja millised on olulised tootekategooriad. Kaalu lisaks kategooriatele ka iga toote juurde käivate vajalike infoväljade üksikasju, kuidas näidata pilte ja mismoodi teha hinnakujundust.
  • Ostukorv ja kassasse minek. Kujunda kasutajasõbralik ja sujuv ostukorvisüsteem, et teekond toodete valimisest tellimuse vormistamise ja maksmiseni oleks võimalikult selge ja lihtne.
  • Maksevärava integreerimine. Eestis eelistatakse tavaliselt pangalingiga maksmist. Arvetega tegelemine või krediitkaardiga tasumine pole nii levinud, kuid rohkemate ostjate teenindamiseks on muidugi oluline tagada ka kõik teised maksemeetodid. Makseviiside juures on ka ülitähtis turvalise ja usaldusväärse maksevaliku pakkumine oma klientidele.
  • Tellimuste haldamine. Kui esialgu tundub, et tellimustega võiks käsitsi tegeledes hakkama saada, siis juba õige pea võib tekkida vajadus ka kõige selle automatiseerimiseks. Rakenda oma e-poe süsteem tellimuste jälgimiseks ja laoseisu tõhusaks haldamiseks, miks mitte ka raamatupidamise ja kullerteenustega ühendamiseks, et e-poest saaks maksimaalset kasu – see tähendab, et saaks maksimaalselt kõiki protsesse automatiseerida.
  • Kliendikontode haldamine ja organiseerimine. E-pood peab aitama kasutajatel luua kontosid personaalsema ostukogemuse jaoks ja püsiklientidele on oluline oma ostuajalugu ja personaalseid sooduspakkumisi hallata. Lihtne reegel ütleb, et küsi konto tegemiseks võimalikult vähe andmeid – just nii palju, kui e-poe kasutamiseks vaja. Kui aga tahad personaalsemaid pakkumisi teha, siis võib olla vajalik täiendava info kogumine. Jälgi sealjuures isikuandmete kaitse seadust ja tee kõik vajalik, et e-post vastaks GDPR-ile.

Veebipoe alustamise KKK

Mida müüd?

Kas müüd digitaalseid või füüsilisi kaupu? Kui palju üks kaubaartikkel sisaldab erinevaid valikuvariante? Need küsimused tuleb kõigepealt vastata ja siis uurida, kui lihtne on e-poes neid kaubaartikleid seadistada ja lisada. Füüsiliste kaupade puhul (näiteks riided või jalanõud) võiks olla igal kaubal võimalus valida suurust ja värvi, kuid selleks ei pea kataloogi tohutut hulka samu mudeleid erineva suurusega sisestama.

Digitaalse kaubaga (näiteks e-raamatud, tarkvara vms) on vajalik ka e-poe tugi failide turvalisele allalaadimisele. Transport pole sel juhul oluline.

Kui palju kaupu on e-poes?

Mitmed e-poe platvormid maksavad vastavalt toodete arvule, palju müüma hakkad. Selleks, et teaks kohe alguses hinnavõrdlust teha, arvuta kokku, kui palju erinevaid tooteid e-poes müügile tuleb.

Kui palju ja kuidas peab maksma?

On olemas tasuta, kuutasulisi ja väljaostetavaid platvorme, nii eraldi teenusena kui ka majutusteenuse lisana. Kuumaksuline teenus on väikese e-poe jaoks võimalik, et kõige parem lahendus, sest ei nõua esialgset suurt väljaminekut, on iga kuu kuluna ette ennustatav ja sisaldab kõik vajalikud teenused ning uuendused.

Tahad oma tooteid veebis müüa, aga pole kindel, kust alustada? WooCommerce teeb selle lihtsaks!
Proovi 1 kuu tasuta!
Vaata lähemalt: https://www.veebimajutus.ee/woocommerce-e-pood 

Milliseid maksemeetodeid toetab?

Kindlasti on olemas ka palju häid rahvusvahelisi tasuta või väga odavaid e-poe platvorme, kuid enne, kui mõne kasuks otsustad, vaata üle, milliseid maksemeetodeid need toetavad.

Eestis on inimesed harjunud kõige enam maksma pangalinkidega internetipangas. E-pood peab sisaldama võimalust Eesti suuremates pankades maksmiseks. Kui kliendid on ka mujalt maailmast, on kindlasti vajalik krediitkaardimakse (ja Paypali) võimalus.

Kas toetab ka kohalikke transpordivariante?

Kui kaup tuleb kliendile füüsiliselt kohale toimetada, siis lisaks kullerile ja postiteenusele võiks e-poel olla tugi ka Eesti pakiautomaatidele. Pakiautomaadid on saanud kõige levinumaks kaupade kättetoimetamise viisiks Eestis, mida kohalikud ostjad kõige parema meelega valivad. Pakiautomaatide lisamine Eestis, Soomes, Lätis ja Leedus on näiteks platvormil Voog sama lihtne, kui teksti kopeerimine.

Millised on head tööriistad e-poe arenduseks?

On olemas mitmeid tööriistu, mida saab e-poe loomiseks kasutada, ilma et peaks ise hakkama jalgratast leiutama ehk nullist uut e-äri looma.

Populaarseimad e-kaubanduse platvormid nagu Shopify, WooCommerce, Magento ja BigCommerce pakuvad võimsaid valmislahendusi, mis võimaldavad kiiresti ja ilma sügavate teadmisteta veebiarendusest seadistada täielikult funktsionaalse e-poe. Paljud e-poe platvormid nagu näiteks WooCommerce on ühilduvad ka maailma populaarseima sisuhaldusplatvormiga WordPress.

Veebimajutuse isteeninduses saad WordPress lehe esmase seadistuse teha vaid mõne klikiga. Vaata lähemalt SIIT

Need platvormid tulevad ka erinevate kujundusmallide, pistikprogrammide ja integratsioonidega, mis oluliselt lihtsustavad nii arendus- kui integreerimisprotsessi.

Mida peaks e-poe lahenduste valimisel kaaluma?

Kindlasti on olulisi detaile, mida e-poe tegemisel ei tohi kahe silma vahele jätta, kuid siin on mõned üldisemad lahendused, millele peab iga e-poe arendaja mõtlema ning arvestama, et need e-kaubanduse osad oleks korralikult tehtud.

  • Kasutajakogemus (UX). Iga e-poe prioriteediks on sujuv ja intuitiivne kasutajakogemus, et hoida kliente veebilehel rahulolevana ja julgustada tagasi tulema. Kui kasutajakogemus on lihtne, selge ja positiivne, siis nad tulevadki tagasi.
  • Mobiilses seadmes kasutatavus. Veendu, et e-pood oleks optimeeritud mobiilsetele seadmetele, kuna üha rohkem kliente teeb oma oste nutitelefonide abil. Mõnedes valdkondades võib mobiiliga ostjate arv isegi ületada arvutist ostu tegijaid.
  • Veebilehe laadimiskiirus. Optimeerige veebisaidi jõudlust, et vähendada laadimisaegu ja vältida potentsiaalsete klientide lahkumist aeglase laadimise tõttu. Lisaks karistavad ka otsingumootorid otsingutulemustes tahapoole nihutamisega neid veebe, mis on liiga aeglased.
  • Skaleeritavus. Kujunda oma e-pood sellise ülesehitusega, et ka toodete lisandumisel või külastajate arvu suurenemisel saaks seda tulevikus kasvatada ja et veebileht vastaks kasvavatele nõudmistele.
  • Õiguslikud ja regulatiivsed nõuded. Tutvu e-poe loomisel praegu kehtivate andmekaitseseaduste, privaatsuspoliitika ja e-kaubanduse regulatsioonidega, et kaitsta nii oma äri kui ka kliente. Seaduste mittetundmine võib kaasa tuua suured trahvid või klientide rahulolematuse.

Mis on e-poe tegemise hind?

E-poe tegemise hind on üks esimesi küsimusi, millele alustav ettevõtja vastust otsib. Ühe konkreetse numbriga sellele küsimusele vastata ei saa. E-poe hind sõltub otseselt valitud lahenduste keerukusest ja sellest, kas otsustad veebipoe ise ehitada või tellid selle arenduspartnerilt. Lihtsamate platvormide puhul (nagu Shopify või Voog) piirdub kulu peamiselt kuutasuga, mis algab paarikümnest eurost ning võib küündida kuni 100 euroni. Madalaim kuutasu katab reeglina platvormi kasutuse, klienditoe ja hoolduse, kuid spetsiifilisemad võimalused ja suuremad mahud nõuavad tihti kallimat paketti.

Kui valida aga lahendusena arendaja poolt WordPressile ehitatud e-pood, võib esialgne investeering olla suurem. E-poe loomise hind agentuuri või vabakutselise arendaja poolt võib alata ligi tuhandest eurost lihtsama veebipoe puhul ning kasvab vastavalt erilahenduste, disaini ja integratsioonide keerukusele. Wordpress tarkvarana on tasuta ning vajalike teadmiste ja ajalise ressursi olemasolul võib ise üles seada tasuta e-poe. 

Kuidas tasuta e-poodi ise teha?

Tasuta e-poe tegemine on teatud tingimustel võimalik, kuid see eeldab endalt suuremat ajalist panust ja tehnilisi teadmisi. Kõige levinum viis on kasutada avatud lähtekoodiga tarkvara, näiteks WordPressi koos WooCommerce'i laiendusega. Tarkvara ise on tasuta, kuid arvestama peab kohustuslike kuludega domeeni nime ja veebimajutuse eest. Samuti tuleb igal juhul arvestada makselahenduste tasudega.  

Teine võimalus on kasutada platvorme, mis pakuvad teatud perioodiks tasuta paketti, kuid seejuures tuleb kindlasti hoolega läbi vaadata selleks seatud tingimused – näiteks piiratud toodete arv, kohustuslik platvormi reklaam avatavas e-poes või kõrgemad tehingutasud. 

Seega, kuigi mõlemal eelpool nimetatud viisil võib e-poe tasuta isetegemine tunduda rahaliselt kõige kasulikum, on oluline mõista, et "tasuta" tähendab pigem tarkvara või platvormi osalist tasuta kasutamist, mitte täielikku kulude puudumist. Enne, kui pea ees tundmatusse hüpata ja esimest ettejuhtuvat tasuta lahendust valima asuda, on kriitiliselt oluline hetkeks peatuda ning oma tegelikud vajadused ja tehnilised oskused ausalt läbi mõelda. Kui paljud valmisplatvormid on loodud algajasõbralikuks ja juhendavad kasutajat samm-sammult, nõuab näiteks WordPressi ja WooCommerce'i peale e-poe ehitamine oluliselt rohkem tehnilist teadmisi. Seetõttu on investeering praktilisse koolitusse tark samm, aidates vältida kulukaid algajate vigu ning panna aluse toimivale ja turvalisele e-poele.

Top5 e-poe tegemise platvormi

Wordpress + Woocommerce

WordPress koos WooCommerce'i pistikprogrammiga on maailma üks populaarsemaid lahendusi, mis sobib ideaalselt neile, kes soovivad oma e-poe üle omada täielikku kontrolli. Tegemist on avatud lähtekoodiga platvormiga, mis tähendab piiramatuid kohandamis- ja arendusvõimalusi. Kuigi tarkvara ise on tasuta, kujuneb WordPressi platvormile loodud e-poe tegemise hind arendaja tasu, domeeni, veebimajutuse ning võimalike tasuliste kujunduste või lisamoodulite maksumusest.

Tänu oma populaarsusele ja lõpututele võimalustele on e-poe tegemine Eestis WordPressiga väga mugav. Olemas on ametlikud ja hästi toimivad moodulid nii Maksekeskuse kui ka Montonio makselahendustele. Samuti on kergesti integreeritavad kõik peamised tarneviisid, sealhulgas Omniva, DPD ja Itella Smartpost, mis teeb Wordpressist ühe paindlikuma lahenduse turul.


Allikas: https://en.wikipedia.org/wiki/WordPress 

Shopify

Shopify on eraldi e-kommertsi platvorm, mida saab jooksutada oma domeeniga ning seadistada nii, nagu ise tahad. Päris paljusid asju saab ise teha, lisada maksemooduleid ja kohaletoimetamise variante, integreerida erinevate muude lahendustega.

Kuutasu algab 29 dollarist, lisanduvad tehingutasud (2.9% + 30 senti) ja ülekandetasud. Tegemist on suure rahvusvahelise firmaga, millel on ka hea integratsioon ka Eesti maksekeskusega.

Maksekeskuse ametlikud moodulid pakuvad pangalinke järgmistele e-poodidele: Magento 2.0 (tarneviisid Omniva, DPD, Smartpost), WooCommerce (Omniva, DPD, SmartPOST), OpenCart (Omniva, SmartPOST), Prestashop (Omniva, DPD, SmartPOST).

Etsy

Etsy on nii-öelda online kaubanduskeskus, kus saab püsti panna eraldi oma poe – oma kujundusega, oma sissepääsuga, isegi oma domeeniga. E-poe platvorm on loodud rahvusvahelisel tasemel müüjatele, selle eest tuleb loovutada 5% tehingutasu ja 4% + 0,30€ makse töötlemise tasu. Seega maksta tuleb erinevate asjade eest, kuid rahvusvahelisel turul tegutsedes on lootust, et ostjad märkavad sinu kaupu ka mujal maailmas. Kuna e-poel on miljoneid külastajaid, siis saab niimoodi ilma reklaamita jõuda päris paljude ostjateni.

Seda kaubamaja eelistavad käsitööd, kunsti ja unikaalseid kaupu müüvad ettevõtted, ajutist müüki tegevad firmad ja need, kes ei taha või ei pea vajalikuks oma domeeni ja kodulehte müügi jaoks luua. Sisestada tuleb vaid tooteinfo ja pilt. Eriti oma reegleid teha ei saa, kuid selles lihtsus seisnebki – ise ei pea midagi välja mõtlema. Lihtne alustada ja lihtne ka lõpetada.


 

Shoproller

Shoproller on teinud e-poe valmistamise eriti lihtsaks. Liituda saab kolme klõpsuga, siis valida 700 erineva seast omale sobiv kujundus (12 kujundust on veel tasuta) ja alusta müüki, mille juures Shoproller jääb endiselt abiks nii klientide arvu kasvatamisel kui müügi edendamisel kasvõi kogu Euroopas.

Paketid algavad üheksast eurost kuus, kuid see kõige odavam lahendus võiks sobida pigem mõnele õpilasfirmale. Aga ka need kasvavad suureks ja kui riiulil on rohkem kui 15 toodet, tuleks vaadata S paketi (kuni 250 toodet) või M paketi poole (1000 toodet). Ideaalne keskmise ettevõtte pakett L maksab 99 eurot kuus ning pakub 5000 toodet ja 6 keelt. Tehingutasu e-poe pidajalt ei võeta. 

Voog

Voog on pilveteenus, mille kasutaja ei pea mõtlema oma e-poe pidevale uuendamisele, sest seda teeb Voog. Samuti on olemas eestikeelne kasutajatugi ja kõik kohalikud enamlevinud tarne- ja makseviisid, mida uuendatakse jooksvalt.E-poega alustamine on Voo keskkonnas lihtne ja esimesed tooted saab müüki juba mõne minutiga peale põhiseadistuste sättimist.Makseviisidest on olemas PayPal, krediitkaardi maksed ja online panganduse lingid. Samuti võib makseid teha offline´is ehk arve alusel. Muidugi on Eestis tehtud e-poel olemas ka kõik kohalikud tarneviisid (ning muidugi rahvusvahelised ka). Tarneviise saab hinna järgi jagada tsoonidesse.

E-poe turvalisus – tähtsam kui kunagi varem

Turvalisus on igasuguse e-poe jaoks äärmiselt oluline ja nüüd lausa eluliselt vajalik, sest kodulehti rünnatakse lausa kordades rohkem, kui mõni aasta tagasi.

Järgi kindlasti järgmisi lihtsaid lahendusi oma veebisaidi ja kliendiandmete kaitsmiseks.

  • SSL-krüpteerimine. Rakenda oma kodulehel SSL-sertifikaadid, et krüpteerida tundlikku teavet andmete edastamise ajal. Ilma SSL-ita e-poe tegemine on praegu üsna mõeldamatu ettevõtmine.
  • Tee regulaarseid uuendusi. Hoia kõiki tarkvarakomponente, pistikprogramme ja kujundusteemasid ajakohasena, et ära hoida võimalikke haavatavusi.
  • Kasuta turvalist makseväravat. Kasuta usaldusväärseid ja turvalisi makseväravaid, et tagada ohutud tehingud.
  • Kausta tugevaid paroole. Rakenda tugevaid paroolipoliitikaid nii kasutajakontodele kui muidugi ka halduskontode juurdepääsu jaoks.
  • Tee e-poest regulaarseid varukoopiad. Loo automaatseid varukoopiaid oma e-poest, et vältida andmete kadu ootamatute intsidentide korral. Oleks ju väga piinlik, kui 

Kas teha e-pood ise või palgata arendaja?

Otsus, kas arendada e-pood ettevõtte sees või teha koostööd spetsialiseerunud e-poe arendusfirmaga, sõltub tegelikult päris palju nii ettevõttest endast kui ka e-poe keerukusest. Siin on mõned aspektid, mis aitavad seda otsust kaaluda.

Sisemine arendus: selle kasuks tasub otsustada, kui ettevõttel on oskuslik ja kogenud veebiarenduse meeskond, kellel on e-kaubandusega kogemus. Sel juhul võib e-poe arendamine ettevõtte sees olla kulutõhus valik. See lähenemine võimaldab suuremat kontrolli arendusprotsessi üle ja võimalust kohandada vastavalt konkreetsetele nõudmistele. Samuti saab firma ise hakkama mõne väga lihtsa e-poega, kus on vähe kaupu ja lihtne, standardne ülesehitus.

Spetsialiseerunud e-poe arendusfirma kasutamine: kui tundub, et ettevõtte oma meeskond ei valda kõiki vajalikke teadmisi tarkvaraarenduse ja e-poodide loomise valdkonnast või kui e-äri projekt nõuab keerulisi ja unikaalseid funktsioone, võib spetsialiseerunud e-poe arendusfirmaga koostöö olla parim valik. Professionaalsed arendusettevõtted omavad kogemust spetsialiseeritud e-poodide loomisel, tagades kvaliteedi ja turvalise lõpptulemuse. Ettevõte ei pea siis hakkama oma äri kohandama lihtsate standardlahenduste järgi, vaid võib ärieelise ära kasutada just eraldi talle arendatud e-poe abiga.

Mida peaks e-poe lahenduste valimisel kaaluma?

E-poe tegemine on strateegiline samm, mis mõjutab algatatavat e-äri edu pikkadeks aastateks. Õige platvormi ja partneri valimine on seega väga oluline. Enne lõpliku otsuse tegemist tuleb hoolikalt läbi kaaluda järgmised võtmeküsimused:

  • Aeg ja oskused. Kas soovid e-poodi ise teha või on mõistlikum kaasata spetsialistid? Platvormid nagu Shopify on algajasõbralikud, samas kui WordPress annab rohkem vabadust, kuid nõuab ka tehnilisi teadmisi.
  • Eelarve ja hind. E-poe tegemise hind on oluline tegur. Kas eelistad madalat alustuskulu ja prognoositavat kuutasu või oled valmis tegema suurema ühekordse investeeringu arendusse, millele lisanduvad väiksemad jooksvad kulud?
  • Paindlikkus ja tulevikuplaanid. Kui palju erilahendusi ja integratsioone sinu äri vajab? Mõtle pikale perspektiivile – platvorm peab suutma sinu äriga koos kasvada.
  • Turvalisus ja tugi. Kes vastutab veebipoe turvalisuse ja tehniliste uuenduste eest? Renditavad platvormid hoolitsevad selle eest, kuid iseseisvalt hallatava poe puhul jääb see poe omaniku või arenduspartneri ülesandeks.

Hästi läbimõeldud ja kliendikeskne veebipoe tegemine on digitaalse edu nurgakivi. 

 

Veebirebane

Veebimajutus.ee pakub oma klientidele mugavusteenust domeeni, e-posti, kodulehe majutuse ja tööriistade vallas. Elkdata OÜ on tegutsenud 27 aastat, teenindades igapäevaselt pea 28 000 klienti, luues neile väärtust läbi kiirete ja lihtsate veebiteenuste.

Kasutajad kes lugesid seda artiklit lugesid ka neid

Veebimajutus on Facebookis. Sina oled kah.
Saame sõpradeks? Meil on Sulle palju rääkida, küllap Sul meilegi. Teeme ära?
fox-head fox-head
Ka veebis tuleb targalt tegutseda. Eriti veebis!
Veebimajutuse 28 000 klienti rääkisid ja meie kuulasime - oleme teie vajaduste ning tagasiside põhjal loonud blogi, milleta ei saa hakkama ükski edukas e-ärimees. Eesti tippkirjutajad toovad Sinuni värskeimad nipid, uudised ja nõuanded. Ükski trend ei jää saladuseks ning väljakutse ületamatuks!
Klienditeenindus
Lisasime diili sinu ostukorvi, said ikka mega hea diili!